Vajaa kolmasosa autoilijoista ajaa renkaat mahdollisimman loppuun
Talvirenkaiden vaihto kesäkumeihin houkuttelee jo etelässä. Liikenneturva muistuttaa, että vaihtelevat kelit ja yöpakkaset voivat yllättää Etelä-Suomessakin, joten renkaidenvaihtoa kannattaa harkita tarkkaan. Talvirenkaiden ajaminen loppuun ja niiden käyttäminen niin sanotusti kesärenkaina ei myöskään ole suositeltavaa.
Talvirenkaita tulee käyttää maaliskuun loppuun asti, mikäli sää tai keli näin edellyttää. Jos olosuhteet ovat talviset ja tiet liukkaita, talvirenkaita on käytettävä maaliskuun jälkeenkin. Auton kuljettaja on vastuussa, että autossa on oikeanlaiset renkaat.
Liikenneturvan kyselyn mukaan 97 prosenttia suomalaisista autoilijoista pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyväkuntoiset. Saman tutkimuksen mukaan 30 prosenttia autoilijoista ajaa renkaat mahdollisimman loppuun ennen uusien hankkimista.
– Hieman ristiriitaiselta tämä tulos vaikuttaa. Valtaosa pitää tärkeänä, että auton renkaat ovat hyväkuntoiset, mutta toisaalta iso osa vastaajista sanoo ajavansa renkaat lähes loppuun. Renkaat ovat turvallisuuden kannalta yksi tärkeimmistä varusteista autossa. Ne ovat ainoa kosketuspinta auton ja tien välillä ja niiden kunto voi merkittävästi vaikuttaa ajoneuvon käyttäytymiseen ajon aikana, muistuttaa Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä tiedotteessa.
Renkaiden ilmanpaineita tulee seurata noin kerran kuukaudessa. Samassa yhteydessä kannattaa tarkistaa myös renkaiden urasyvyydet.
Lain mukaan talvirenkaiden urasyvyyden on oltava vähintään kolme millimetriä ja kesärenkaiden 1,6 millimetriä, mutta jo ennen näitä lukemia renkaat ovat menettäneet ison osan pito-ominaisuuksistaan.
– Uusissa talvirenkaissa kulutuspintojen urasyvyydet ovat noin kymmenen millimetriä ja kesärenkaissa noin kahdeksan millimetriä. Urasyvyyksiä on syytä seurata ja hankkia uudet renkaat tarpeeksi ajoissa. Ennakointi kannattaa tässäkin asiassa, Kivilä painottaa ja vahvistaa, ettei talvirenkaita kannata ajaa loppuun kesärenkaina.
– Vaikka nastattomia talvirenkaita voi käyttää myös silloin, kun nastallisten talvirenkaiden sallittu käyttöaika on ohi, ei niitä ole suunniteltu kesäolosuhteisiin. Kuluneiden kitkarenkaiden ajo-ominaisuudet erityisesti märällä ja lämpimällä kelillä sekä äkkinäisissä tilanteissa ovat usein verraten huonot. Myös jarrutusmatka on kesärenkaita pidempi.
Ajoita renkaanvaihto kelien mukaan ja mieti, missä ja milloin ajat, ettei keli pääse yllättämään.
Tarkista renkaiden kunto ja urasyvyydet. Hanki tarvittaessa uudet kumit alle.
Tarkista rengaspaineet sekä vaihdon yhteydessä että säännöllisesti sen jälkeen. Oikeat arvot löydät auton ohjekirjasta, polttoaineen täyttöluukusta tai kuljettajan ovenkarmista.
Nosta auto kunnon tunkilla ja oikeasta kohdasta. Nostokohdan voit tarkistaa auton ohjekirjasta.
Muista jälkikiristys vielä 50–100 kilometrin ajon jälkeen. Jälkikiristys on tehtävä aina, kun pyörä on ollut irti autosta.
Liikenneturva selvitti suomalaisten ajatuksia liikenteestä loppuvuodesta. Kyselyn toteutti Verian marraskuussa ja siihen vastasi yhteensä 1 035 henkilöä, joista autoilevia on 82 prosenttia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)