Sigyn halutaan nostaa kuivalle maalle
Museoalus Sigynin säätiö ja Forum Marinum selvittivät, millaisia erilaisia vaihtoehtoja museolaiva Sigynin tulevaisuus voi pitää sisällään. Laivan kunto heikentyy jatkuvasti, minkä vuoksi on pian tehtävä valinta tuhoutumisen, luopumisen tai kehittämisen välillä. Sigyn on maailman viimeinen säilynyt puusta rakennettu valtameriliikenteen rahtilaiva ja museolaivana kansainvälisestikin merkittävä.
Selvityshanketta johti projektipäällikkönä KT, dos. Manne Kallio. Viime vuonna toteutettuun selvitykseen osallistui useita kymmeniä laiva- ja museoasiantuntijoita. Myös turkulaiset kertoivat monin eri tavoin laivan merkityksestä kaupunkilaisille.
Selvityksen tavoitteena oli tutkia erilaisia vaihtoehtoja ja löytää kestävä ratkaisu Sigynin tulevaisuudelle.
– Huonoimmissa vaihtoehdoissa Sigynin tuhoutuu hallitsemattomasti. Sitä ei saa päästää tapahtumaan. Myös vaihtoehdot Sigynin palauttamisesta liikenteeseen sekä luovuttaminen toiseen kaupunkiin tai ulkomaille arvioitiin, ja ne poissuljettiin epärealistisina. Sigyn voidaan myös päättää poistaa hallitusti, eli purkaa ja dokumentoida. Työryhmän selkeä suositus on, että Sigyn nostetaan kuivalle maalle, ja sen ympärille rakennetaan suojaava rakennus. Painotan, että päätös Sigynin tulevaisuudesta on tehtävä nyt, sillä sen kunto huononee jatkuvista korjauksista huolimatta nopeasti, Kallio kertoo tiedotteessa.
̶ Rakennuksen sisälle Aurajoesta siirrettävä Sigyn ja sen ympärille toteutettava uudenlainen osaamis- ja museolaivakohde tekisivät Sigynistä merellisen Turun symbolin ja alueen vetonaulan. Sigyn on ainutlaatuinen aikakapseli menneisyydestä, mutta samaan aikaan puulaivoihin liittyy vahvasti elävä perintö ja käsityötaito. Sigynin säilyttämisestä tulee vuosia kestävä, jo itsessään kiehtova prosessi, jossa laivoihin liittyvän osaamisen äärelle pääsevät sekä yleisö että ammattilaiset, Forum Marinumin toimitusjohtaja Ulla Teräs hahmottelee toivottuja tulevaisuudennäkymiä.
Selvitys suosittaa Sigynin sijoituspaikaksi merikeskus Forum Marinumin aluetta. Päätöksenteon kiireellisyyttä kirittää alueen kaavoituksen ja suunnittelun käynnistyminen tänä vuonna.
̶ Sigynin sijoittaminen Forum Marinumin merelliseen kortteliin yhdistäisi tämän alueen kohteet entistäkin vaikuttavammaksi kokonaisuudeksi. Arkkitehtuuriltaan kunnianhimoinen ratkaisu laivan ympärillä tarjoaisi ainutlaatuiset puitteet monenlaisille tapahtumille, taiteille ja tekemiselle ympäri vuoden. Sigyn synnyttäisi ympärilleen uutta kaupunkitilaa, jossa meri, ihmiset ja kulttuuri kohtaavat, Teräs perustelee.
Sigyniä verrattiin useisiin ulkomailla museoituihin vanhoihin purjelaivoihin, esimerkiksi Framiin Oslossa, Cutty Sarkiin Lontoossa, Vasa-laivaan Tukholmassa ja Discoveryyn Dundeessa Skotlannissa. Joka kohteessa vahvistui ymmärrys siitä, että museolaivan vaiheet etenevät vääjäämättömästi: laiva säilyy kelluvana aikansa, minkä jälkeen sen pitää saada pysyvät tuki- ja suojaratkaisut. Vertailun tuloksena voidaan todeta, että kuivalle maalle nostetut ja katetut museolaivat ovat hyvässä kunnossa, ja niiden ylläpito on hallinnassa.
– Kansainväliset esimerkit todistavat myös, että museolaiva täytyy liittää osaksi laajempaa kaupunkiympäristöä. Linnanniemeen rakentuu Turun ensimmäinen taidekaupunginosa. Sen rinnalla Forum Marinum on jo uudistumassa kokonaiseksi merelliseksi kortteliksi, joka palvelee monipuolisesti matkailijoita, mutta on luonteva olohuone myös alueen asukkaille. Sijaintimme Linnanniemen ja Aurajokirannan kulttuurikohteiden välillä ei voisi olla keskeisempi, jatkaa Teräs.
Sigynin omistaa Museoalus Sigynin säätiö ja laiva on ollut Aurajoessa museolaivana vuodesta 1939. Selvitystä rahoittivat Turun kaupunki ja Åbo Akademin säätiö. Jatkotoimenpiteitä käynnistetään parhaillaan.
– On selvää, että Sigynin säilyttävän suunnitelman toteuttamiseen tarvitaan monenlaista tukea, osaamisia ja uusia yhteistyökumppaneita. Kaikki Sigynistä kiinnostuneet, ottakaa yhteyttä, rohkaisee Teräs.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)