Itäisen Rantakadun saneeraus valmis – Aurajokirannassa uutta pyörätietä 2,5 kilometriä
Aurajokirannan pyöräilyn ja jalankulun olosuhteet kohenivat merkittävästi, kun Itäisen Rantakadun iso saneerausurakka valmistui. Rannan kulkuväylä vapautuu kävelijöille ja pyöräilijät saavat omat yksisuuntaiset pyörätiensä kadun varrelta.
Itäisen Rantakadun saneerauksessa rakennettiin pyörätiet kadun kummallekin puolelle. Tämä tarkoittaa 2,5 kilometriä uutta pyörätietä jokivarteen. Pyörätiet sijoittuvat välille Rettiginrinne–Sotalaistenkatu. Ajorata saneerattiin samalta osuudelta ja kadulle rakennettiin hulevesiviemäri. Pyöräteiden osuus kokonaisuudessaan otetaan käyttöön perjantaina 19. joulukuuta.
– Lopputulos on hieno, vaikka välillä viivästysten kanssa kamppailtiinkin. Parannus pyöräilyn ja kävelyn olosuhteisiin toi kaupungille lähes miljoonan euron valtionavustuksen. Hyvillä mielin siis ollaan, kertoo vastaava rakennuttaja Tuomas Turpeinen tiedotteessa.
Uudet pyörätiet mahdollistavat sen, että jokiranta voidaan rauhoittaa pelkästään jalankulkuun.
– Itäisen Rantakadun pyöräliikenne ja jalankulku on nyt huomattavasti turvallisempaa, rauhallisempaa ja miellyttävämpää. Jalankulku ja pyöräliikenne on tehokkaasti eroteltu omille kulkuväylilleen, sanoo liikennesuunnitteluinsinööri Taneli Satomaa.
Saneerauksen tavoitteena oli myös lisätä jokirannan viihtyisyyttä, sillä sinne on muodostumassa hieno kulttuurirannan kokonaisuus.
Auransillan läheisyyteen rakennettiin uusi tukimuuri. Rantaan saatiin uusi aukio ja enemmän tilaa kävelylle ja oleilulle sekä kausimyynnin myyntikojuille. Aukion aluetta kehitetään myöhemmässä vaiheessa, kun rantaväylää aletaan saneerata. Jokilaivoille tehtiin uusia huoltopaikkoja kadun varrelle, joten kuorma-autojen kulkua rantaväylälle jalankulkijoiden joukkoon saatiin vähennettyä.
Itäisen Rantakadun uudet pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Yksisuuntaisuudesta muistutetaan liikennemerkein. Musiikkitalo Fuugan rakentamisen ja WAMin remontin ajan Tuomiokirkon suuntaan menevät pyöräilijät ohjataan työmaiden ohi ajoradan kautta. Poikkeusratkaisu puretaan, kun Fuugan rakentaminen ja WAMin remontti valmistuvat.
Myös autoliikenne Itäisellä Rantakadulla säilyy yksisuuntaisena välillä Myllyahde–Kaskenkatu vuoteen 2026 saakka. Kulkusuunta tuolla osuudella on Martin suunnasta itään.
Itäisen Rantakadun uudet pyörätiet ovat osa Turun laajaa pyörätieverkostoa. Osana ilmastotavoitteitaan kaupunki kehittääkin kestävän liikkumisen ratkaisuja ja parantaa pyöräilyn ja kävelyn olosuhteita.
– Nämä leveät ja laadukkaat pyörätiet ovat merkittävä harppaus parempaan. Ensimmäistä kertaa kaupunkiin on saatu parhaiden eurooppalaisten käytänteiden mukaiset yksisuuntaiset pyörätiet. Niiden on todettu keskustan rajallisessa katutilassa olevan kaksisuuntaisia turvallisempia, toteaa Satomaa.
Itäisen Rantakadun uudet pyörätiet ja jalankulkijoiden rantaväylä kuuluvat kaupungin tehostetun talvihoidon piiriin. Yhteensä Turussa on noin 80 kilometriä näitä tehostetun talvikunnossapidon väyliä.
Katusaneerauksen aikana vuosina 2023–24 alueella tehtiin laajoja arkeologisia tutkimuksia.
Jokirannassa ja Kaskenkadun risteysalueella tehdyt tutkimukset toivat esiin mennyttä Turkua 1800-luvun alusta aina 1200–1300-lukujen vaihteeseen saakka. Alueella pystyttiinkin tekemään yksi Turun laajimmista keskiaikaisiin kerroksiin ulottuneista arkeologisista tutkimuksista. Raportointi ja analyysi ovat vielä käynnissä.
Jokirannasta tuli esiin kahden muuratun rakennuksen osia sekä Kaskenkadun ja Hämeenkadun risteysalueelta yhden 1600-luvulle ajoittuvan muuratun talon osia.
Kaskenkadun risteysalueelta tuli esiin lisäksi kahden tai kolme aikaisemman kadun kivetyksiä ja puurakennusten puulattioita ja uunien perustuksia 1600-luvulta. Risteysalueen vanhimmat rakennusjäänteet olivat puurakennuksen perustusosia, jotka ajoittuivat löytömateriaalin perusteella 1300-luvulle.
Tutkimusten tuloksia esitellään tarkemmin tammikuussa järjestettävässä seminaarissa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















