K-Marketit kasvattivat myyntiään eniten K-ryhmässä
K-ryhmän vähittäismyynti oli tammi-syyskuussa Varsinais-Suomessa yhteensä 810 miljoonaa euroa, jossa on kasvua 0,4 prosenttia.
Päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 1,5 prosenttia. Myynti oli 550,5 miljoonaa euroa. Rakentamisen ja talotekniikan myynti kävi 174,7 miljoonalla eurolla. Se pieneni 5,6 prosenttia. Auto- ja vapaa-ajan kaupan myynnin arvo oli 84,9 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 7,0 prosenttia.
Maakunnassa kaikkien K-ruokakaupan ketjujen myynnin kehitys oli plussalla. Parhaiten menestyivät K-Market-ketjun kaupat lähes viiden prosentin kehityksellä. Autokaupan myynti kasvoi lähes 9,0 prosenttia. Naapurimaakunnassa Ahvenanmaalla päivittäistavarakaupan myynnin kehitys oli alueellisesti parasta, 3,2 prosenttia.
– Viime ja tänä vuonna on uudistettu tai rakennettu kokonaan uusia K-Marketeja yhteensä kymmenen kappaletta. Nämä osaltaan selittävät K-Market -ketjun hyvää tuloskehitystä. Marraskuussa Naantaliin avautuu upea Ukko-Pekka, uusi K-Supermarket, joka täydentää erinomaisesti uusien K-kauppojen sarjaa Varsinais-Suomessa, analysoi aluejohtaja Janne Virtanen.
– Rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynnin lasku jatkui, mutta selvästi hidastuen. Näyttäisi siltä, että pohjakosketus on takana ja nousu alkamassa. Alueellisesti autokaupan toimialan kasvu jatkuu, vaikka uusien autojen ensirekisteröinnit ovat ennätysalhaalla, arvioi Virtanen.
– Varsinais-Suomi on K-ryhmälle perinteisen vahvaa aluetta. Maakunnan vähittäismyynti on yli kymmenen prosenttia koko Suomen myynnistä kaikilla kolmella toimialalla. Myynti oli alueellisesti K-ryhmän kärkeä. Tähän voidaan olla kohtuullisen tyytyväisiä ottaen huomioon markkinassa vallitseva epävarmuus, arvioi Virtanen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)