Vaatteita kierrättävä Emmy avaa Wiklundilla
Suomen suurin second hand -merkkivaatekauppa Emmy avaa lokakuussa myymälän Wiklundille. Yhteistyön tavoitteena on pidentää vaatteiden, asusteiden ja jalkineiden käyttöikää sekä helpottaa käyttökelpoisten ja hyväkuntoisten merkkivaatteiden oikea-aikaista kierrättämistä.
– Sokoksen ja Emmyn yhteistyö on tärkeä osa S-ryhmän vastuullisuusohjelmaa, jonka yksi keskeinen tavoite on kestävän kuluttamisen edistäminen yhdessä asiakkaiden kanssa. Yhteistyön ytimessä tärkeä viesti asiakkaillemme on: kun ostat laatumerkkejä Sokokselta, sillä on hyvä jälleenmyyntiarvo second handina, sanoo Sokos Wiklundin johtaja Sanna-Liisa Byskata tiedotteessa.
Pohjoismaiden suurimmalla second hand -vaatteiden verkkokauppa Emmyllä on dataa yli miljoonan vaatteen myynnistä. Yläosat myyvät noin kaksi kertaa nopeammin kuin alaosat, mutta poikkeuksen tekevät hyväkuntoiset lenkkarit ja tennarit.
– Turussa vyötäröstä ylöspäin olevat vaatteet myyvät verkossa kaksi kertaa todennäköisemmin kuin vyötäröstä alaspäin. Jos yläosa on tunnetun brändin vaate, myynnin todennäköisyys on lähes sata prosenttia. Myymälöissä myös second hand -vaatteiden alaosat liikkuvat erinomaisesti, mikä johtuu sovitusmahdollisuudesta, kertoo operatiivinen johtaja Sienna Kruk Emmystä.
Käytettyjen vaatteiden kaupassa tarjonta ja kysyntä eivät tällä hetkellä vielä kohtaa oikea-aikaisesti. Vaatteiden löytäminen on aikaa vievää ja usein vaivalloista. Tarkoitus on tuoda uudenlainen sesonkiajattelu ja koottain kuratoitu second hand -valikoima Sokos Wiklundille.
Global datan mukaan z-sukupolven nuorista 64 prosenttia aloittaa vaatteiden ostopolkunsa second handista. Nuorten ostovoima kasvaa tulevina vuosina ja alan kasvu näyttää todennäköiseltä. Pullonkaula muodostuu tarjonnan puutteesta sesonkien alussa, sillä vaatteita ei ole riittävästi myynnissä kysynnän ollessa korkea.
– Väärästä myyntiajankohdasta muodostuu noidankehä. Myyjä ei koe saavansa vaatteista tarpeeksi tuottoa hintojen painuessa sesonkien ulkopuolella alas. Ostajalle taas jää kokemus, ettei ole sopivaa tarjontaa. Kuluttajina osaamme ostaa oikeaan aikaan, mutta myynnin oikea ajoitus vaatii tapojen muuttamista. Datan avulla kerromme asiakkaillemme milloin on oikea aika käydä kaapit läpi ja laittaa tavaraa myyntiin, taustoittaa Kruk.
Käytettyjen vaatteiden löytäminen on hankalampaa kuin uusien, sillä tarjonta on sirpaleista. Sokos ja Emmy ratkaisevat ongelmaa tuomalla sesongit ja vaatteiden kokolajittelut second hand -valikoimaan, jolloin kynnys käytetyn ostamiseen madaltuu. Tavoitteena on tehdä käytetyn ostamisesta todellinen vaihtoehto uuden ostamiselle.
– Haluamme rakentaa tulevaisuuden vaatekauppaa, jossa käytetyn ostaminen on todellinen vaihtoehto uudelle. Emmy-myymälään tulee käsin Suomessa kuratoituja, sesongin perusteella valittuja ja koottain lajiteltuja tuotteita, jolloin käytetyn ostamisesta tulee yhtä helppoa kuin uuden hankinnasta, taustoittaa Byskata.
Emmy-myymälä avataan keskiviikkona 16. lokakuuta. Uusi myymälä on katutasossa Kukkakauppa Vivahdetta vastapäätä ja auki Sokoksen aukioloaikoina.
Avajaisia vietetään keskiviikosta lauantaihin, jolloin päivien aikana Emmy ja Sokos yhdessä järjestävät asiakkaille mielenkiintoista ohjelmaa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)