Päivittäistavaroiden vähittäismyynti laski kesäkuussa 0,7 prosenttia
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli kesäkuussa 2 012,8 miljoonaa euroa, mikä oli 0,7 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2023 kesäkuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat kesäkuussa 0,4 prosenttia vuoden 2023 kesäkuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat kesäkuussa kaikkiaan 0,4 prosenttia.
Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 3,9 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat laskivat 0,3 prosenttia vuoden 2023 kesäkuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan kesäkuussa 1,3 prosenttia. Toukokuussa inflaatio oli 1,5 prosenttia. Inflaation hidastuminen toukokuusta kesäkuulle johtui muun muassa asuntolainojen keskikoron lievemmästä noususta ja EU:n ulkopuolisten valmismatkojen halpenemisesta.
– Kesäkuun alkupuolella saatiin muun muassa alle kahdeksanprosenttiset viinit ruokakauppoihin. Isossa kuvassa paljon puhuttu uudistus ei näy, kun päivittäistavaroiden myynti jopa laski kesäkuussa. Tarkempaa tietoa eri tuoteryhmien myynnin kehityksestä saadaan 8. elokuuta, kun julkaisemme huhti–kesäkuun tuoteryhmäkohtaisen myyntitilaston, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Tuula Loikkanen sanoo tiedotteessa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi kesäkuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 0,7 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti laski kesäkuussa 0,6 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 0,9 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski 3,9 prosenttia ja pienmyymälöiden 8,1 prosenttia vuoden 2023 kesäkuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi–kesäkuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 3,7 prosenttia. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi–kesäkuussa 2,0 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 1,2 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski yhteensä 1,9 prosenttia ja valintamyymälöiden myynti laski 2,2 prosenttia vuoden 2023 tammi–kesäkuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi-kesäkuussa yhteensä 0,5 prosenttia vuoden 2023 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat laskivat 0,3 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat 4,3 prosenttia. Käyttötavaroiden hinnat laskivat tammi–kesäkuussa 0,1 prosenttia vuodentakaisesta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat: K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani sekä R-kioski.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
Alkoholiveroa on muutettu 1.1.2018, 1.1.2019 1.1.2021 ja 1.1.2024. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–21 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)