Päivittäistavaramyynti marraskuussa 4,1 prosenttia plussalla, myynnin kasvu ylitti hintojen nousun
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten päivittäistavaroiden vähittäismyynnin arvo oli marraskuussa 1 793,1 miljoonaa euroa, mikä oli 4,1 prosenttia enemmän kuin vuoden 2022 marraskuussa.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksin mukaan päivittäistavaroiden hinnat nousivat marraskuussa 3,7 prosenttia vuoden 2022 marraskuusta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat marraskuussa 3,0 prosenttia. Alkoholijuomien ja tupakan hinnat nousivat samaan aikaan 5,7 prosenttia ja käyttötavaroiden hinnat 4,3 prosenttia vuoden 2022 marraskuuhun verrattuna. Indeksi kuvaa päivittäistavarakaupoissa myytävien tuotteiden hintojen kehitystä. Kaikkien kuluttajahintojen vuosimuutos eli inflaatio oli Tilastokeskuksen mukaan marraskuussa 3,3 prosenttia. Lokakuussa inflaatio oli 4,9 prosenttia. Inflaation hidastuminen lokakuusta marraskuulle johtui muun muassa sähkön hinnan laskusta.
– Marraskuussa ruoan hintatason nousu hidastui edelleen. Samalla ensimmäistä kertaa noin kahteen vuoteen päivittäistavarakaupan myynnin kasvu oli suurempaa kuin hintojen nousu. Onkin mielenkiintoista tammikuun lopussa nähdä, miten joulun ajan ruokakauppa sujui ja jatkuuko kehitys samanlaisena, Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto sanoo tiedotteessa.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi vuoden 2023 marraskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 6,2 prosenttia vuodentakaisesta. Suurten supermarkettien myynti kasvoi marraskuussa 4,9 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 3,0 prosenttia vuotta aiemmasta. Valintamyymälöiden myynti laski samaan aikaan 1,7 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 2,8 prosenttia vuoden 2022 marraskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden myynti kasvoi tammi-marraskuussa eniten suurmyymälöissä, yhteensä 8,5 prosenttia. Suurten supermarkettien myynti kasvoi tammi–marraskuussa 7,1 prosenttia ja pienten supermarkettien myynti 4,9 prosenttia. Valintamyymälöiden myynti laski yhteensä 0,1 prosenttia. Pienmyymälöiden myynti laski 0,3 prosenttia vuoden 2022 tammi–marraskuuhun verrattuna.
Päivittäistavaroiden hinnat nousivat tammi–marraskuussa yhteensä 9,2 prosenttia vuoden 2022 vastaavasta ajanjaksosta. Elintarvikkeiden ja alkoholittomien juomien hinnat nousivat 9,7 prosenttia ja alkoholijuomien ja tupakan hinnat 6,0 prosenttia. Käyttötavaroiden hinnat nousivat tammi–marraskuussa 10,7 prosenttia vuodentakaisesta.
Päivittäistavarakauppa ry:n jäsenyritysten kuukausittaisten myyntitietojen tilastointi toteutetaan Tilastokeskuksessa. Jäsenyritykset toimittavat kuukausittaiset tietonsa suoraan Tilastokeskukseen. Tiedot ilmoitetaan arvonlisäverollisina.
Tilastossa mukana olevat jäsenyritysten ketjut ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market, Neste K -liikenneasemat ja muut K-ruokakaupat, Alepa, Sale, Prisma, S-market, Herkku ja ABC, Lidl, Tokmanni, M-ketju, Minimani, R-kioski sekä Kauppahalli24.
Päivittäistavarakaupan hintaindeksi kuvaa elintarvikkeiden, alkoholittomien juomien, mietojen alkoholijuomien, tupakan, kodin kulutustavaroiden, nikotiinivalmisteiden, vitamiinien, puutarhatarvikkeiden, sisäkasvien ja -kukkien, lemmikkieläintuotteiden, sanoma- ja aikakauslehtien irtonumeroiden, henkilökohtaisten hygieniatuotteiden sekä kauneudenhoitotuotteiden hintakehitystä.
Alkoholiveroa on korotettu 1.1.2018, 1.1.2019 ja 1.1.2021. Tupakkaveroa on korotettu vuosien 2018–21 aikana 1.1.2018, 1.7.2018, 1.1.2019 ja 1.7.2019, 1.1.2020, 1.7.2020 ja 1.1.2021.
Tilastokeskuksen laskema kuluttajahintaindeksi kuvaa Suomessa ostettujen tavaroiden ja palveluiden hintakehitystä ja sitä käytetään yleisenä inflaation mittarina. Kuluttajahintaindeksi on ketjuindeksi, jonka hyödykekoria ja painoja päivitetään vuosittain.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)