Lindroos hallitsi nuotit Mynämäessä
F-Cup Rallisarjan kauden neljäs osakilpailu ajettiin lauantaina 16. syyskuuta Mynämäen ympäristössä. Naantalin Seudun Urheiluautoilijoiden järjestämä Rantaralli oli järjestyksessään jo 46. Kuuden erikoiskokeen reitti ja erikoiskokeita 62 kilometrin verran haastoi kuljettajat ja sekuntitaistot saatiin ratkottua riittävin eroin.
Nuotti-kategoriassa pistejohtajana starttasi Mika Lemmetti (LaihUA)–Sami Niemelä (LaihUA) BMW 325i:llä. Lähimmät haastajat pisteissä olivat Tuukka Kauppinen (HuuhaUA) Ford Fiesta R2:lla yhden pisteen päässä sekä Markus Hellström (SaloUA) BMW M3:lla ja Eetu Kortelainen (K-KUA) Honda Civic Type R:llä neljän pisteen päässä.
Kilpailu käynnistyi Hellströmin tahdittamana, seuraavalla pohjat ajoi Lemmetti, sitten esiin nousi Joonas Lindroos (TullUA)–Jouni Lampinen (TullUA) BMW M3:llaan. Lindroos nousi kilpailun kärkeen jo toisella erikoiskokeella, mutta ensimmäinen pohja-aika tuli vasta kolmannella.
Taukotilanteessa Lindroosin johto Lemmettiin oli viisi sekuntia, josta vain 0,4 sekuntia kauempana oli hyvin kisan aloittanut Peetu Patajoki (TeisUA) Opel Astra F GSi 16V:llä, ollen samalla väliluokan nopein. Hellström puolestaan vaani Patajokea vain 0,9 sekunnin päässä, mutta hänen kohtalokseen koitui keskeytys tauolla tekniseen vikaan. Viidentenä ajoi pikkuluokan kärkinimi Tuukka Kauppinen, eroa Lindroosiin 17 sekuntia.
Tauon jälkeen Patajoki kiristi tahtia ja nousi jo toiseksi, vain 3,1 sekunnin päähän Lindroosista. Valitettavasti viidennellä erikoiskokeella kiri tyrehtyi tekniseen vikaan. Tässä vaiheessa Kauppinen tarrasi kiinni yleiskilpailun kolmostilaan, mutta ainoastaan huomatakseen viimeisellä erikoiskokeella, että moottorista haihtuivat tehot ja tappiota kärkeen tuli liki kolme minuuttia.
Kolmostilalle nousi Jaakko Ollikkala (PoKyUA)–Kari Luoma (EPUA) BMW M3:lla. Lindroos ajoi vastustamattomasti voittoon 14,4 sekunnin turvin, Lemmetin ottaessa kakkostilan tuomilla pisteillä hyvät asetelmat mestaruutta ajatellen. Ollikkalan ero Lindroosiin oli 50,1 sekuntia, ollen viimeinen joka mahtui vielä samalle minuutille. Sijat 4–6 jaettiin väliluokan Honda Civic Type R-kuljettajien kesken.
Väliluokan voittoon kiiruhti Eetu Kortelainen (K-KUA)–Krister Suhonen (K-KUA), eroa Lindroosiin kertyi 1.00,4. Kortelaisesta 13,5 sekunnin päähän ajoi toiseksi Jooa Iivari (KorpUA)–Riikka Hokkanen (AL-Kangasniemi) ja heistä vain kolmen sekunnin päähän jäivät Walle Pajuoja (LaihUA)–Juho-Erik Järvinen (LamUA).
Pikkuluokan voittoon ja yleiskilpailun kahdeksanneksi ajoi ajotaukoa vietellyt Markku Artjoki (TullUA)–Kimmo Talikka (THU-TEAM) VW Polo GTI:llä, jotka vauhdikkailla tiestöillä jäivät Lindroosin ajasta 2.03,7.
Pistejohdossa jatkaa Lemmetti, mutta lähimmäksi uhkaajaksi nousi nyt Kortelainen kolmen pisteen iskuetäisyydellä.
– Aluksi ajaminen oli hieman hakusessa, mutta kyllä se sieltä sitten taas löytyi. Tämä on jotenkin vähän sellainen suunta tiestöllisesti että tuntuu ettei täällä koskaan rengas pure siten mihin on tottunut, niin paljon kovempaa tienpintaa on kuin kotoseudulla, yleiskisan voittanut Lindroos tuumasi tiedotteessa.
– Mitään isompia ongelmia ei kisan aikana ollut kaluston suhteen, Hellströmin ja Patajoen keskeytykset vähän harmittaa. Aina se mieltä piristää, kun useamman ukon kanssa saa vääntää ja olisi heistä voinut olla siinä samalla apuja Lemmetin pistejohdon kuromiseenkin. Nyt se ero on aika iso viimeistä kisaa ajatellen, Lindroos pohdiskeli.
Yleisessä kategoriassa matkaan suurimpana suosikkina laitettiin Jonni Ruottunen (PR-RAC)–Mikko Niemelä (TamUA) Volvo 940:lla, jotka pisteissä lymyilivät vasta kutospaikalla. Eikä voittajasta totisesti epäselvää ollutkaan missään vaiheessa, kaksikko nimittäin pommitti kuusi pohja-aikaa kuudesta.
Kahden pätkän jälkeen toisiksi nopeinta vauhtia kisan avannut Matias Valkonen (AL-Härmä), roikotti kolmospätkällä leveäksi ja auton pyöränripustukset antautuivat keskeytyskuntoon. Väliluokan kärkinimet Mika Ruohio (LprUA)–Ari-Matti Rikkinen (LprRT), sekä Mika Korhonen (NaSU)–Tommi Koskinen (NaSU) kamppailivat tässä kohtaa kakkospaikasta Honda Civic Type R:llään. Ruohiolla eroa Ruottuseen oli 13,4 sekuntia, mutta vain 1,1 sekunnin päässä oli Korhonen. Pikkuluokan kärkipari Juha Högström (MäntsMK)–Juha Laaksonen (MäntsMK) olivat neljänsinä Toyota Corolla GT:llään, eroa Ruottuseen tasan 20 sekuntia.
Tauon jälkeen asetelmat muuttuivat sikäli, että Ruohion sijoitus putosi hieman alaspäin ja Högströmin kiri taasen puri terävästi ylöspäin. Jopa niin terävästi, että Corolla-kuski nousi viimeisellä erikoiskokeella 0,1 sekunnin erolla Korhosen ohi toiseksi yleiskilpailussa. Ruohio taas putosi yhdeksän sekunnin päähän Korhosesta lopputuloksissa ja väliluokan kolmoseksi ajaneet Niko Jousi (NuUA)–Ville Kumpulainen (NuUA) Volvo 240:llä puolestaan hilautui 6,7 sekunnin päähän Ruohiosta.
Nelivedoissa ainoa osallistuja oli jälleen Tomi Rönnemaa (RaisUA) KIA Rio N5-ajokillaan.
– Hienot tiet oli laskea tulemaan. Paikoin saatiin hieman ojanreunojakin hyödyntää kun ei ollut leikkuuesteitä harmina. Pätkät oli makeassa kunnossa ja keli suosi. Ajo kulki kaikkiaan kivasti, parilla ekalla hieman meni parit jarrupaikat pitkäksi mutta sen jälkeen alkoi osumaan.
– Viimeiseen kisaan Orimattilassa ei enää lähdetä, kun ollaan samaan aikaan silloin ajamassa Saarenmaalla. Kiitämme suuresti yhteistyökumppaneita ja huoltoa F-Cup Rallisarjan osalta, Rönnemaa kiitteli.
F-Cupin kauden viides ja viimeinen osakilpailu, Jopimainos Orimattila Ralli kilpaillaan lauantaina 7. lokakuuta. Tarjolla on viisi erikoiskoetta, joiden yhteismitta on noin 53,5 kilometriä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)