100 000 festarikävijää pääsee testaamaan hyvinvointia tukevaa peliteknologiaa Ruisrockissa
Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat toteuttavat elämyksellistä ohjelmaa Ruisrock-musiikkifestivaalin kävijöille 7.–9. heinäkuuta. RuissiGames-pisteen teemana on pelaaminen ja pelillistäminen ilmiöinä sekä osana arkeamme. Ruisrockiin kehitetyissä Pose Fusion ja Mocktail Master -videopeleissä kävijät pääsevät haastamaan niin aivonystyröitään kuin kehoaan. Pisteellä pääsee kokeilemaan tuuriaan onnenpyörän pyörteissä.
Tieto- ja viestintätekniikan ja media-alan opiskelijat järjestävät osana opintojaan ohjelmaa festivaaleille sekä tuottavat markkinointimateriaalia ja muita sisältöjä Ruisrockin ja Turun AMK:n sosiaalisen median kanaviin ja livescreeneille.
– Turun ammattikorkeakoulun ja Ruisrockin pitkäaikainen yhteistyö on hyvin merkityksellinen molemmille osapuolille. On tosi inspiroivaa kuulla nuorten ajatuksia ajankohtaisista trendeistä, ja ennen kaikkea konkreettinen yhdessä tekeminen on ollut erittäin hedelmällistä, Ruisrockin promoottori Mikko Niemelä toteaa tiedeotteessa.
Viihde- ja hyötypeliteollisuudessa tutkittavia ja käytettäviä teknologioita voidaan hyödyntää laajasti myös muilla toimialoilla.
– Ruisrock-projektissa me luomme käytännössä pelaajasta ohjaimen. Tällähän on tietenkin mahdollisuuksia laidasta laitaan. Voitaisiin tehdä esimerkiksi viihteellinen ilmakitarapeli tai tuoda kokonainen teatterinäytös interaktiiviseksi kokemukseksi virtuaaliseen ympäristöön, peliprojektin opiskelijaprojektipäällikkö Mika Ahlsten sanoo.
Peli- ja interaktiivisiin teknologioihin erikoistuneiden opiskelijoiden tuottama Pose Fusion -viihdepeli hyödyntää uudenlaista liiketeknologiaa, joka tunnistaa käyttäjät kameroiden avulla. Pelaajat vastaavat tietovisakysymyksiin. Vastausvaihtoehto valitaan tekemällä koko kehoa hyödyntävä poseeraus. Lisäpisteitä saa oikean vastauksen lisäksi moitteettomasta poseerauksen matkimisesta. RuissiGames-pisteen toisessa, Mocktail Master -videopelissä kävijät pääsevät testaamaan kykyjään juomien sekoittajana.
– Haluamme tutkia uusia teknologioita, niiden mahdollisuuksia sekä miten niitä voitaisiin hyödyntää myös nimenomaan hyötypeleissä, Turun AMK:n peliteknologian lehtori Taisto Suominen kertoo.
Hyötypeleillä tarkoitetaan esimerkiksi oppimis- ja terveyspelejä, jotka on tehty pääsääntöisesti jotakin muuta kuin viihdekäyttöä varten.
– Sama kamerateknologia sopisi vaikkapa ostoskeskuksiin interaktioiden luomiseen, joissa käyttäjä pääsee itse tekemään valintoja. Toinen vaihtoehto on tapahtumapaikat tai lasten leikkipaikat, joihin voitaisiin viedä esimerkiksi liikunnallisia digitaalisia pelejä. Myös vanhukset kokevat paljon yksinäisyyttä, ja teknologiaa voisi hyödyntää vaikkapa virtuaalisten seurusteluhetkien luomiseen, Suominen jatkaa.
RuissiGames-pisteellä pääsee videopelien lisäksi kokeilemaan tuuriaan perinteisemmän onnenpyörän merkeissä. Onnenpyörän ovat ideoineet ja toteuttaneet media-alan opiskelijat. Media-alan opiskelijoiden kädenjälkeä on myös esimerkiksi Ruisrockin näytöillä pyörivissä mainosvideoissa ja Ruisrockin somekanavissa julkaistavissa fiilisvideoissa. Opiskelijoita on mukana kuvaamassa telttalavan esityksiä livescreeneille.
– Haluamme tarjota opiskelijoillemme mahdollisuuden suorittaa opintojaan erilaisissa ympäristöissä, ja Ruisrock-festivaali tarjoaa tähän hienon alustan. Monipuolisen opiskelukokemuksen lisäksi pääsemme kertomaan meille tärkeälle kohderyhmälle niistä teemoista, joiden parissa Turun AMK työskentelee, Turun AMK:n markkinoinnin asiantuntija Sara Pietilä kertoo.
Pietilä on vastannut Ruisrock-opiskelijaprojektien koordinoinnista jo useamman vuoden ajan. Aiempina vuosina pisteellä on esitelty muun muassa kiertotalouden, ympäristön ja kehopositiivisuuden teemoja.
Turun ammattikorkeakoulun RuissiGames-piste on Ruisrockin rantalavan läheisyydessä ja se on avoinna koko festivaaliviikonlopun ajan 7.–9. heinäkuuta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)