Moottoripyörävahinkojen korvaussummat kasvaneet
Moottoripyörien törmäysvahinkojen ja varkausvahinkojen määrä on Ifin tilastojen mukaan vähentynyt viime vuosina, mutta vahingoista maksetaan aiempaa isompia korvauksia uudempien pyörien ja kalliimpien korjauskustannusten vuoksi.
Keväällä Ifin moottoripyörien vahinkotilastoissa korostuvat kaatumisten lisäksi kolarit autojen kanssa. Muut tien käyttäjät eivät ole talven tauon jälkeen tottuneet havainnoimaan moottoripyöriä.
– Ajovalot on tärkeä pitää päällä päiväsaikaankin, jotta moottoripyörä havaitaan. Lisäksi olisi hyvä kiinnittää huomiota varustukseen, jossa olisi hyvä olla mukana valkoisia tai värikkäitä yksityiskohtia. Omaa näkymistään voi lisätä ennen muuta oikealla ajonopeudella, riittävällä etäisyydellä muihin sekä järkevällä ajolinjalla eli sijoittumisella ajokaistalle, kommentoi Ifin ajoneuvovakuutusten tuotepäällikkö Mikael Tervonen.
Vaikka vahinkomäärät muuten ovat laskussa, ovat tiepalvelu- ja hinausvahingot, kuten rengasrikko tai vioittunut akku, kuitenkin kasvaneet viime vuosina.
Moottoripyörävahinkojen yleisimmät syyt ovat ajoradalla kaatuminen, tieltä suistuminen kaarteessa, muu tieltä suistuminen sekä peräänajo.
– Tieltä suistumisia tapahtuu yleisimmin pienillä mutkateillä, ja ne johtuvat usein jostain poikkeavasta liikennetilanteesta tai liian suuresta tilannenopeudesta, kommentoi Tervonen.
Oleellista moottoripyörällä ajaessa on tietysti huolehtia omasta turvallisuudesta. Ifin maksamista moottoripyörävahinkojen korvauksista vuosittain lähes 80 prosenttia on henkilövahinkoja. Seuraavaksi eniten korvataan omaan ajoneuvoon liittyviä korvauksia ja pieni osuus muihin ajoneuvoihin liittyviä.
– Yhteistä lievimmillekin henkilövahingoille on ajovarusteiden, kuten asianmukaisten ajokenkien ja suojaavan moottoripyöräasun, puutteellisuus. Yleisesti suomalaiset moottoripyöräilijät käyttävät hyvin kypärää. Yhteistä hitaissakin nopeuksissa sattuneille päävammoille on, että kypärän remmi ei ole ollut tarpeeksi kireällä, jolloin kypärä pääsee liikkumaan törmäystilanteessa, eikä täytä suojaustehtäväänsä, kertoo Tervonen.
Yleisempiä henkilövahinkoja ovat asfaltti-ihottumien ja eritasoisten palovammojen lisäksi alarajaavammat kuten nilkkavammat ja murtumat. Vakavimpia, joskin hyvin harvinaisia vahinkoja, ovat selkärankavammat ja päähän kohdistuneet iskut, joita vastaan on helpoin suojautua selkäpanssarilla ja oikeaoppisella kypärän käytöllä.
Moottoripyöräilijöiden määrä on Suomessa kasvanut jo useana vuonna. Moottoripyörien kokonaismarkkina on kasvanut 30 prosenttia vuodesta 2017. Koronan aikana ihmiset hankkivat mökkejä, veneitä ja moottoripyöriä – jälkimmäisissä trendi on jatkunut sen jälkeenkin.
Ifillä on liikennekäytössä olevista moottoripyöristä 40 prosentin markkinaosuus.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)