Ikääntymiseen kaivataan positiivisempaa imagoa vanhenemisen pelon sijaan
Millainen on ikäystävällinen maailma? Varsinais-Suomen hyvinvointialue keräsi näkemyksiä siitä, miten ihmiset itse kokevat ikäystävällisyyden. Tärkeiksi asioiksi nousivat muun muassa yhteisöllisyyden lisääminen yksinäisyyttä vastaan sekä ikääntymisen liittyvän positiivisen imagon voimistaminen.
– Kampanjan idea oli se, että halusimme sanoittaa ikäystävällisyyden merkitystä, sillä väistämättä ikäihmisten määrä tulee lisääntymään Varsinais-Suomessa ja koko maassa. WHO on määrittänyt termiä, mutta halusimme, että ihmiset itse miettivät mitä se heidän mielestään tarkoittaa, sanoo projektipäällikkö Mari Luonsinen Varsinais-Suomen tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeesta.
Luonsisen mielestä näkemys ikääntymisestä on ollut todella yksipuolista. Asenteet ikääntymiseen välittyvät myös Vanhustyön keskusliiton asennekyselystä (2022). Kysely osoitti, että mitä nuorempi vastaaja oli, sitä huolestuneemmin ja negativisemmin suhtauduttiin ikääntymiseen.
Tämän vuoden helmi- ja maalikuun aikana järjestetty kampanja keräsi erilaisia ideoita ikäystävällisemmän maailman rakentamiseen. Esimerkiksi yksi vastaajista oli tiivistänyt ytimekkäästi ja ilman sen kummempia selityksiä ajatuksensan näin: ” Jotenkin meistä eläkkeelle jäävistä pitäisi ottaa parempi koppi”.
– Mielestäni on tärkeää, että eläkeläisten elämänmuutos huomioidaan paremmin. Silloin heti alussa jo monella alkaa aivan uusi elämänvaihe, kun työterveydenhuolto päättyy, työelämä jää taakse ja yhtäkkiä on paljon enemmän aikaa, Luonsinen sanoo.
Luonsisen mielestä ikäihminen on terminä hankala, sillä laajuudessaan se käsittää virallisesti kaikki yli 65-vuotiaat.
– Meidän ei tulisi luokitella ikäihmisiä kovin yksipuolisesti, koska kyseessähän on valtava kirjo erilaisia ihmisiä. Mutta on tärkeää voida tietää, että millaisia asioita yleisellä tasolla kaivataan helpottamaan iäkkäämpien elämää heidän eri elämänvaiheissaan.
Tärkeäksi asiaksi nousi myös ikäihmisisten mielestä se, että ikää ei pidä eikä tarvitse peitellä. Medialta toivottiin positiivisempia juttuja ikääntymiseen liittyen ja esimerkiksi seniorien vaatteiden mainosmalleiksi toivottiin 30-vuotiaan veistosmaisen ihmisen sijaan ihan tavallisia ikääntyneitä ihmisiä.
– Asenteeseen ja suhtautumiseen kaivattiin uusia tuulia. Ikääntymisestä toivottiin tulevan jotain kauniimpaa ja positiivisempaa. Minusta eläkeikäiset pitäisi nähdä tärkeänä asiakas- ja kuluttajaryhmänä erilaisissa palveluissa kuten kulttuuripalveluissa.
Vastaajat toivoivat myös enemmän yhteisöllisyyttä, eli jälleen kerran on pohdittu sitä, että miten Suomessa voitaisiin tarttua ihmisten yksinäisyyteen.
– On helpompi lähteä harrastamaan ja tapaamaan muita ihmisiä, kun kuuluu esimerkiksi johonkin eläkeläisporukkaan. Ikäystävällistä olisi myös sellainen, että media ei käske etsiä tärkeää tietoaa uutisoimiinsa aiheisiin netistä tai käske käyttämään QR-koodia. Myös arjen helpottaminen ja taloudelliset asiat sekä yhteiskunnallisten palvelujen saatavuus puhuttivat vastaajia.
Marianne Rovio



















