Päivittäistavarakaupan volyymi laski rajusti, S-ryhmä kasvatti selvästi myyntiään ja markkinaosuuttaan
Vaikea taloudellinen tilanne pakotti viime vuonna kotitaloudet vähentämään kulutustaan myös päivittäistavarakaupan osalta. Päivittäistavaramyynnin volyymi laski edellisvuodesta 5,2 prosenttia, joka on selvästi suurin pudotus 44-vuotisen Myymälärekisterin mittaushistorian ajalta. Myynnin arvo kasvoi inflaation vallitessa +3,7% ja oli 21,6 miljardia euroa. Tiedot perustuvat NielsenIQ:n tuottamaan Päivittäistavaramyymälärekisteriin.
S-ryhmän päivittäistavaramyynti kasvoi edellisvuodesta 5,7 prosenttia saavuttaen 47,0 prosentin markkinaosuuden. Kasvua veti vahvimmin Prisma, jonka myynti kasvoi peräti 7,6 prosenttia.
K-ryhmän päivittäistavaramyynti väheni 0,2 prosenttia ja sen markkinaosuus laski 35,2 prosenttiin. K-ryhmän ketjuista myyntiään kasvatti ainoastaan K-Supermarket, jonka myynti kasvoi 0,8 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, menettäen kuitenkin markkinaosuuttaan.
Lidl, joka on toiminut Suomessa 20 vuotta ja kasvattanut verkostonsa 200 myymälään, saavutti 9,8 prosentin markkinaosuuden. Lidlin päivittäistavaramyynti kasvoi 5,8 prosenttia, mikä oli keskimääräistä arvokehitystä enemmän.
Päivittäistavaroiden verkkokaupan arvo Suomessa oli 586 miljoonaa euroa vuonna 2022, missä kasvua 9,4 prosenttia edellisvuoteen.
Päivittäistavaroiden verkkokauppa jatkoi edelleen kasvuaan muun muassa vuonna 2022 aloittaneen Odan ansiosta. Kahden ensimmäisen pandemiavuoden kaksi- ja kolminumeroisia kasvulukuja päivittäistavaroiden verkkokaupassa ei kuitenkaan enää nähty vuonna 2022.
NielsenIQ Päivittäistavaramyymälärekisteri koostuu yksityisistä ja osuustoiminnallisista päivittäistavaroita myyvistä myymälöistä Suomessa (ml yksinomaan verkkokauppaa harjoittavat toimijat: laajan valikoiman myyjät, hävikkiruokatoimijat ja ruokakassitoimijat). Tiedoissa ovat mukana myös suppeampaa pt-valikoimaa myyvät halpahintamyymälät ja huoltamomyymälät. Myymälärekisterin tiedot kootaan vuosittain yhteistyössä kaupan ryhmien ja yksittäisten toimijoiden kanssa, osin arvioihin pohjautuen. Rekisteriä on tuotettu vuodesta 1978.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)