Finferriesin uusi yhteysalus sai nimen Innamo
Finferriesin uusi yhteysalus Innamo kastettiin perjantaina Turussa. Perinteisen kastetehtävän hoiti aluksen kummi, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen liikenne ja infrastruktuuri -vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö.
– Meille oli kunnia, että suurimman asiakkaamme edustaja Tuovi Päiviö kastoi perinteitä noudattaen yhteysaluksemme Innamon. Aluksen pääkone, ja ureaa hyödyntävä katalysaattori täyttävät yhdessä IMO:n asettamat Tier III-päästövaatimukset ja vähentävät aluksen typpipäästöjä huomattavasti, kertoo Finferriesin toimitusjohtaja Mats Rosin.
Sopimus uuden aluksen rakentamisesta tehtiin Paraisilla toimivan Oy HL-Metal Ab-telakan kanssa. HL-Metal on tehnyt aluksen viimeistelytyöt yhdessä Oy RMR Merirakenne -telakan kanssa Turussa.
Finferries on vuosien aikana panostanut yhteysalusliikenteen kehittämiseen ja uudistamiseen turvallisuus ja ympäristö huomioiden. Vuonna 2014 liikennöinnin Kotka–Pyhtää-reitillä aloitti öljyntorjunta- ja yhteysalus Otava, joka rakennettiin vaativiin saaristo-olosuhteisiin Kotkan saaristoon.
Ennen Innamoa ja Otavaa edellinen uusi alus tuli liikenteeseen noin 30 vuotta sitten. Innamo on 29,44 metriä pitkä, 7,8 metriä leveä, syväys 2,2 metriä ja kantavuus 25 tonnia. Yhteysalukseen mahtuu kahdeksan henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 99. Matkustajatilassa on 50 paikkaa.
Innamo aloittaa liikennöinnin Nauvon pohjoisella reitillä Turun saaristossa toukokuussa.
Suomen Lauttaliikenne -konserni, markkinointinimeltään Finferries, on valtion omistama varustamo, joka liikennöi sekä yhteysaluksilla että maantielautoilla. Vuosittain Finferriesin kyydissä kulkee yli neljä miljoonaa ajoneuvoa ja kymmenen miljoonaa matkustajaa. Sen palveluksessa on yli 300 työntekijää 46 reitillä ympäri Suomea.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)