Finferriesin uusi lossi aloitti Nauvo–Korppoo-reitillä
Suomen suurin ja ympäristöystävällisin lossi, akkuhybridilossi L-317 aloitti 21. helmikuuta kello 11 liikennöinnin Nauvo–Korppoo-reitillä.
Lossi rakennettiin Crist S.A. -telakalla Puolassa. Se käyttää energialähteinä ensisijaisesti maasähköllä ladattavia akkupaketteja ja akkujen rinnalla on varmistuksena dieselgeneraattoreita.
Lossi on 70,2 metriä pitkä, 13,9 metriä leveä ja sen syväys on 2,5 metriä. Lossiin mahtuu 52 henkilöautoa ja suurin sallittu matkustajamäärä on 200.
– L-317 korvasi aikaisemmin Nauvo–Korppoo-reitillä liikennöineen Prostvik 1 -lautan, johon mahtuu noin 30 henkilöautoa, eli kyseisen reitin henkilöautokapasiteetti lähes tuplaantuu. Prostvik 1 jää reitin vara-alukseksi, kertoo Suomen Lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin.
– Olemme vuosien aikana vahvasti panostaneet ympäristöystävälliseen hybriditeknologiaan pienentääksemme hiilijalanjälkeämme. Akkuhybridilossin hiilidioksidipäästöt ovat 85 prosenttia pienemmät kuin Prostvik 1 -lautalla. Uuden Nauvo–Korppoo lossin lisäksi Saaristotien varrella Paraisilla liikennöivät akkuhybridilautat Altera ja Elektra Parainen–Nauvo-reitillä, jotka yhdessä vähentävät yhtiömme hiilidioksidipäästöjä merkittävästi, toteaa Rosin.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)