Kuusi kymmenestä työikäisestä suomalaisesta käyttää MobilePayta
MobilePaysta on tullut entistäkin keskeisempi maksutapa suomalaisten keskuudessa vuonna 2022. Kuluneen vuoden aikana MobilePayhin rekisteröityi yli 400 000 uutta käyttäjää ja määrä on kasvanut 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Jo 58 prosenttia 20–70-vuotiaista suomalaisista käyttää MobilePayta maksamiseen verkkokaupoissa, kaupoissa ja kuluttajalta toiselle.
Mobiilimaksusovelluksen kautta on uuteen vuoteen mennessä tehty yli 110 miljoonaa maksutapahtumaa ja yrityksille suuntautuvissa maksuissa rikottiin miljardin euron raja. Tällä hetkellä lähes 2,3 miljoonaa suomalaista eli yli puolet työikäisistä suomalaisista käyttää MobilePayta. Kuluttajien parissa MobilePayn käyttö kasvoi vauhdikkaimmin verkko- ja mobiilikaupoissa.
Yrityksille tehtyjen maksutapahtumien määrä oli vuonna 2022 yli 43 miljoonaa ja kasvua vuoteen 2021 oli 63 prosenttia. Yrityksille suuntautuvien maksutapahtumien voluumi ylitti vuonna 2022 ensimmäisen kerran miljardin euron rajan. Kasvua vuoteen 2021 verrattuna oli 65 prosenttia.
MobilePayn Suomen maajohtaja Perttu Kröger on tyytyväinen kuluneeseen vuoteen ja iloitsee nopeasta kasvusta.
– MobilePayn vuosi on ollut todella hieno ja on upeaa nähdä MobilePayn suosion kasvavan näin nopeasti. Seuraavaksi tulemme Vipps MobilePayn myötä ottamaan käyttöön uuden yhteisen teknisen alustan. Yhtenäisen alustan kautta haluamme tavoitella yhä laajempaa kuluttajajoukkoa. Esimeriksi ruotsinkielistä ja erillistä juoniorisovellusta on suunniteltu. Kasvamme askel askeleelta Suomen suosituimmaksi maksutavaksi ja digitaaliseksi lompakoksi, suunnittelee Kröger.
MobilePayn brändi listattiin eniten kehittyneeksi brändiksi Suomessa YouGovin vuosittaisessa listauksessa marraskuussa. Saman kuun aikana alkoi myös yhteinen matka norjalaisen mobiilimaksuyrityksen, Vippsin, kanssa, kun pitkään odotettu yrityskauppa saatiin päätökseen.
Vain seitsemän viikkoa yrityskaupan jälkeen yhteenlaskettu maksutapahtumien määrä ylitti miljardin maksutapahtuman rajan Norjassa, Suomessa ja Tanskassa. Black Week siivitti kaikki kolme maata uusiin ennätyksiin – pelkästään Black Fridayn aikana suomalaiset maksoivat ostoksia MobilePaylla 7,8 miljoonalla eurolla. Maksutapahtumia tehtiin Black Weekin aikana 52 prosenttia enemmän, kuin vuonna 2021.
– Jo kymmennettä vuotta peräkkäin MobilePay ja Vipps ovat kasvattaneet maksutapahtumien määrää massiivisesti. Miljardi maksutapahtumaa vuoden aikana asettaa meidät todella korkealle tasolle pohjoismaisten maksuratkaisuiden joukossa. Se on todella upea tapa aloittaa yhteinen matka, iloitsee Rune Garborg, Vipps MobilePayn toimitusjohtaja.
– Suomalaiset ja norjalaiset ovat itse asiassa aika samanlaisia. Niin norjalaiset kuin suomalaisetkin arvostavat helppoja maksamisen ratkaisuita kiireisen arjen keskellä. Odotan innolla, mitä me voimme oppia Suomesta ja mitä voimme tuoda mukanamme suomalaiseen mobiilimaksamisen ympäristöön.
Tavoitteena on tehdä mobiilimaksamisesta yhä suositumpaa. Vipps Mobilepayn tärkein tavoite on rakentaa Pohjoismaiden kattavin mobiililompakko.
– Kun vierailin Suomessa ensimmäisen kerran, olin hyvin vaikuttunut siitä, että kaikki toimii ja on tehokasta. Suomalaisilla on hyvät tekniset valmiudet ja kyvykkyydet – ja lisäksi heittämällä vaikuttavin teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slush. Odotan jo innolla seuraavaa vierailua ensi vuonna.
– Meillä on suuret odotukset suomalaisen mobiilimaksamisen kasvulle lähitulevaisuudessa. Valtaosa verkko-ostoksista tehdään Suomessa jo puhelimella ja haluamme monistaa samaa trendiä kaikkeen maksamiseen, Garborg kaavailee.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















