Viking Line tavoittelee osakeannilla 50 miljoonaa euroa
Viking Linen hallitus on päättänyt valmistella osakeantia, jossa osakkeenomistajilla on etuosto-oikeus. Tällä halutaan tukea kannattavan kasvun strategian toteutusta koronapandemian jälkeisessä ympäristössä. Ylimääräinen yhtiökokous pidetään 22. marraskuuta.
Viking Linen maksuvalmius on hyvä kolmannen kvartaalin päättyessä. Varustamon tavoitteena johtavana tekijänä Itämerellä on vahvistaa edelleen asemaansa kannattavalla kasvulla.
Ryhmä Viking Linen suurimpia osakkeenomistajia mukaan lukien Maelir AB, Ångfartygs Ab Alfa, Rederi Ab Hildegaard, Ben Lundqvist, Nils-Erik Eklund, Marie-Louise Sviberg, Dick Lundqvist, Stefan Lundqvist ja Gert Sviberg, jotka yhdessä omistavat yli 50 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä, ovat sitoutuneet äänestämään hallituksen esityksen puolesta ja tietyillä edellytyksillä merkitsemään osakeannin osakkeita niiden merkintäoikeuksien nojalla, jotka heille annetaan. Osuus vastaa yhteensä noin 54 prosenttia tarjolla olevista osakkeista. Osakeannilla Viking Linen on tarkoitus hankkia noin 50 miljoonan euron bruttotuotot.
Merimatkojen kysyntä on ennen koronapandemiaa ollut vakaa ja jopa kasvanut hieman. Laivaliikenne toimii linkkinä Itämeren maiden välillä ja sillä on tärkeä rooli näiden maiden talouksille. Viking Line odottaa suotuisan trendin jatkuvan pandemian jälkeen, jolloin lähimatkailun odotetaan lisääntyvän, kun matkustus taas lähtee vauhtiin.
Viking Line alkuvuosi on ollut voitollinen. Tammi–syyskuussa liikevaihto oli 169,0 miljoonaa euroa (154,2 miljoonaa euroa vuosi sitten vastaavaan aikaan). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 44,6 miljoonaa euroa (16,7). Liiketulos oli 30,5 miljoonaa euroa (-35,2). Rahoitustuotot ja -kulut olivat -3,4 miljoonaa euroa (-3,1).
Tulos ennen veroja oli 27,1 miljoonaa euroa (-38,3). Tulos verojen jälkeen oli 22,7 miljoonaa euroa (-30,8). Näkymät toimintavuodelle pysyvät samana kuin puolivuotiskatsauksessa 30. kesäkuuta, mikä merkitsee positiivista liiketulosta.
Kolmannen vuosineljänneksen liikevaihto oli 97,5 miljoonaa euroa (56,6). Liiketulos oli 26,0 miljoonaa euroa (-7,8).
Palvelujen kysyntä on kasvanut Ahvenanmaan, Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä kolmannella vuosineljänneksellä. Viranomaismääräykset ovat edelleen rajoittaneet Suomen ja Viron välistä liikennettä. Yhtiö on keskittynyt tarjoamaan asiakkailleen parasta mahdollista palvelua yhdistettynä kustannusten hallintaan.
Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat alkuvuonna 11,7 prosenttia ja olivat 137,6 miljoonaa euroa (123,2), samalla kun rahtitoiminnan tuotot olivat 29,9 miljoonaa euroa (29,7). Myyntikate oli 128,6 miljoonaa euroa (114,9). Käyttökulut vähenivät 14,0 prosenttia 127,9 miljoonaan euroon (148,7).
Kolmannen vuosineljänneksen tulokselle on ominaista matkustajaliikenteen kysynnän asteittainen kasvu ja tavaraliikenteen jatkuva vakaa kysyntä.
Konsernin liikevaihto supistui 72,3 prosenttia ja oli 97,5 miljoonaa euroa alkuvuonna (56,6). Liiketulos oli 26,0 miljoonaa euroa (-7,8 milj. euroa).
Kolmella ensimmäisellä vuosineljänneksellä konserni sai tukea Traficomilta yleisen liikennöintivelvoitteen täyttämiseen konsernin aluksilla reiteillä Turku–Maarianhamina/Långnäs–Tukholma, Maarianhamina–Kapellskär ja Helsinki–Tallinna. Tuesta suurin osa saatiin ensimmäisellä ja toisella vuosineljänneksellä. Yhtiö sai ELY-keskukselta ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskukselta (KEHA-keskus) tukea uudelleentyöllistämiseen sekä Valtiokonttorin myöntämää kustannustukea.
Matkustajamäärä Viking Linen aluksilla oli raportointikauden aikana 1 484 398 matkustajaa (1 642 179). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 34,1 prosenttia (26,4 prosenttia).
Viking Linen rahtimäärät olivat 95 955 yksikkökuormaa (93 040). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 16,4 prosenttia (17,0 prosenttia). Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 33,8 prosenttia (26,4 prosenttia).
Konsernin investoinnit olivat 11,4 miljoonaa euroa (11,7), mistä 6,2 miljoonaa euroa (5,3) koskee investointeja rakenteilla olevaan alukseen. Konsernin investoinnit yhteensä olivat 6,7 prosenttia liikevaihdosta (7,6 prosenttia).
Viking Gloryn rakentaminen etenee Kiinassa. Alus toimitetaan arvion mukaan vuoden lopussa. Toimitus on sovitun toimitusajan jälkeen.
Viking Line Abp allekirjoitti toukokuussa Mariellan bareboat hire-/purchase -sopimuksen. Kokonaismyyntihinta oli 19,6 miljoonaa euroa. Aluksen kirjanpitoarvo oli 5,6 miljoonaa euroa. Myynnin tulosvaikutus oli 13,1 miljoonaa euroa, ja maksuvalmius vahvistui 13,5 miljoonalla eurolla. Jäljellä oleva osa myyntihinnasta maksetaan kuukausittain neljän vuoden ajan alkaen 1. kesäkuuta 2022.
Jakson aikana Turun kaupunki lunasti Viking Linen omistaman Turun terminaalin. Lunastuksen IFRS-standardien mukainen kirjanpidollinen voitto oli 10,7 miljoonaa euroa. Samalla yhtiö solmi terminaalia ja siihen liittyviä tiloja koskevan vuokrasopimuksen, joka jatkuu 31.12.2025 asti, ja jatkaa toistaiseksi Turun nykyisen terminaalin ja tilojen käyttöä. Tämän jälkeen yhtiö aikoo muuttaa Turun uuteen terminaalirakennukseen, jossa se tulee käyttämään terminaalia ja muita siihen liittyviä tiloja. Yhtiö on myös tehnyt Turun sataman kanssa kymmenvuotisen liikennöinti sopimuksen markkinaehdoin.
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 1 452 henkilöä (1 767), joista emoyhtiössä 994 (1 228). Maissa työskenteli 362 henkilöä (418) ja merellä 1 090 henkilöä (1 349).
Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS miehitettiin keskimäärin 149 (161) vuokratyönantajan palveluksessa olevalla henkilöllä.
Henkilöstön määrä on huomattavasti alhaisempi kuin vuonna 2020 koska suuri osa henkilökunnasta on ollut lomautettuna jakson aikana. Lomautusten lisäksi maaorganisaatiossa ja Viking Cinderellalla tehdyt irtisanomiset ovat vaikuttaneet työntekijöiden määrään.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)