Marketit valtaavat vaatetuksen markkinoita

Vaatteiden kulutus Suomessa kasvaa noin kahden prosentin vuosivauhtia vuoteen 2023 asti. Suomalaisten vaateostokset ovat 65 prosenttia norjalaisten ostoskorista ja kenkäostokset runsaat puolet itävaltalaisten vastaavasta. Suomalaiset ostavat vaatteita ja kenkiä, myös urheilumuotia, paljon marketeista, jotka ovat jopa lisänneet vetovoimaansa viime vuoteen verrattuna. Marketit ovat pystyneet vastaamaan kansainväliseen kilpailuun kuluttajista.

Kuudesta maailman arvokkaimmasta vaatebrändistä puolet on urheilua ja puolet halpamuotia. Niken on ylivoimainen ykkönen. Hintavetoinen pikamuoti globaalina trendinä kannattelee vaikeuksista huolimatta Zaran ja H&M:n kaltaisia brändejä. Urheilullinen pukeutuminen voimistuu entisestään, kun vanheneva väestö hakee mukavuutta, varsinkin kengissä, kertoo Kaupan liiton tuore muoti- ja urheilukauppaa koskeva selvitys.

USA:n vaate- ja jalkinemarkkinat ovat edelleen maailman suurimmat, mutta muutaman vuoden kuluttua Kiina kirii jo rinnalle. Kiinankin kasvuluvut kuitenkin kalpenevat Intialle, jossa vaatetuksen ostaminen kasvaa yli 70 prosenttia vuoteen 2023 mennessä. Globaali vaatetuksen kulutus siirtyy yhä enemmän pois Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, joiden yhteinen osuus vaatetuksen kuluttajamarkkinoista on jo nyt alle puolet.

Viime vuonna vähintään viidesosa suomalaisista osti vaatteita tai kenkiä marketeista. Tänä vuonna jo kolmasosa käy vaatetuksen ostoksilla Prismoissa ja neljäsosa Tokmanneissa ja K-Citymarketeissa.

– Näyttää siltä, että kansainvälisten pikamuotiketjujen ja verkkokaupan puristuksessa suomalaiset marketit pystyvät vastaamaan kilpailuun asiakkaista, Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja summaa.

Myös pääkaupunkiseudulla, jossa erilaista kivijalkatarjontaa on muuta maata enemmän, marketit ovat haalineet itselleen lisää asiakkaita. Stockmann on kuitenkin pitänyt asemansa pääkaupunkiseudun ykkösvaatettajana.

Sekä nuoret naiset että miehet käyttävät paljon verkkokauppoja ja kansainvälisiä pikamuotiketjuja ostospaikkoinaan. Iän ja mahdollisesti perheen kasvaessa ostokset siirtyvät entistä useammin marketteihin ja urheilukauppoihin. Yli viisikymppisillä, niin naisilla kuin miehilläkin, kärkikymmenikössä ovat perinteiset suomalaiset pukeutumisen tavaratalot Halonen, Sokos ja Stockmann.

Kymmenen käytetyimmän vaate- ja kenkäkaupan listalla on kolme perinteistä urheilukaupan ketjua, mutta marketit haastavat ne myös urheilumuodin myyjinä. Tämä näkyy varsinkin yli viisikymppisillä urheilumuodin ostajilla. Yli viisikymppisillä naisilla käytetyin kauppa urheilumuodin ostoksissa on Intersport-ketju, mutta heti perässä tulevat marketit. Yli viisikymppisten miesten neljän kärkeen yltää sentään kaksi urheilukauppaa.

– Kilpailuasetelma urheilukauppojen ja markettien välillä voi vielä tästäkin kiristyä. Kun iän myötä vaatetukselta haetaan enemmän käyttömukavuutta ja toimivuutta, vanheneva väestö voi olla urheilumuodin kasvava kuluttajakunta, Kurjenoja ennakoi.

Jotta kisassa pärjäisi, pitää tuntea ja ennakoida erilaisten kuluttajaryhmien ostopolkuja. Urheilumuotia nimittäin ostetaan hieman eri tavoin kuin vaatteita ja jalkineita yleensä: sekä tiedonhaussa että itse ostamisessa perinteinen myymälä on vahvemmassa roolissa. Yleensä vaatteiden ja kenkien ostoksissa miehet hakevat tietoa ennen ostosta vähemmän kuin naiset, mutta urheiluvaatetuksessa tiedonhaku on miehillä innokkaampaa.

Vaatetuksen ostospaikan valinnassa hinta on määräävin tekijä, ja naiset ovat vielä hintatietoisempia kuin miehet, myös urheilumuodissa. Urheiluvaatetuksen ostoksissa hinta on kuitenkin miehillä merkittävämpi valintakriteeri kuin muussa muodissa, samoin tuotteiden laatu – todellinen tai kuviteltu.

Myös mobiiliostamisessa on eroja miesten ja naisten sekä urheilumuodin ja muun muodin välillä. Runsas viidesosa alle viisikymppisistä naisista tekee vaate- ja kenkäostoksia mobiilisti, eli älypuhelimella tai tabletilla, miehistä selvästi harvempi. Sen sijaan alle 35-vuotiaista miehistä urheiluvaatetusta ostaa jo neljännes mobiilisti, kun naisista osuus on alle viidennes.

Suomi on pieni vaatemarkkina, eikä kuluttajan ostoskorikaan ole kovin suuri. Vaatteisiin kulutamme noin 720 euroa vuodessa, mikä vastaa 65 prosenttia norjalaisten kulutuskorista, ja kenkiin vajaat 130 euroa, joka on puolestaan runsaat puolet itävaltalaisten vuotuisista kenkäostoksista. Norjalaiset kuluttavat vaatteisiin eniten maailmassa ja itävaltalaiset kenkiin. Asusteiden ostoskori meillä on kuudenneksi suurin, toki vain runsaat 60 prosenttia norjalaisten asusteostoista.

Suomalaisten vaatemarkkinoiden kasvu nojaa ennen kaikkea ostoskorin arvon kasvuun, eli joko hintojen nousuun tai siihen, että ostamme aikaisempaa kalliimpaa. Ruotsissa, jossa kasvulukujen ennustetaan olevan Suomeen nähden kaksinkertaiset, markkinoiden kasvu perustuu sekä kulutuksen määrän että arvon kasvuun. Vanhenevan väestön vaikutus näkyykin monilla eurooppalaisilla markkinoilla yhdessä kituliaan talouskasvun kanssa, ja Ruotsi on tästä poikkeus.

– Kasvava työikäinen väestö on yksi talouskasvun ja yksityisen kulutuksen peruspilareista. Kyse on tietysti laajemmasta asiasta kuin vaatemarkkinoiden hitaasta kasvusta, mutta vaatekaupassa ongelma näkyy ehkä muita kaupan aloja aikaisemmin, Kurjenoja pohtii.

Selvityksen tilastotiedot ja ennusteet perustuvat pääasiassa Consumer Market Outlook-, Digital Market Outlook-, Global Survey- ja eCommerceDB-tietokantoihin sekä Vainu.io-hakukoneella haettuihin yritystietoihin. Kuluttajien ostopolkua selvittävät osuudet perustuvat TNS Kantarin toteuttamiin kahteen otospohjaiseen kuluttajakyselyyn maalis−huhtikuulta.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Lähiön maine paranee kehittämällä

Kaupunkilaisista isoin osa haluaa asuinympäristöltään vehreyttä, vaikka mieltymykset vaihtelevat. Nuoret painottavat liikenneyhteyksiä, vanhemmat palveluja. PTT selvitti ensi kertaa mielipiteitä asumisesta. Vastaajia oli 2 900, 21 kaupungista. Yhtenä asiana tutkimuksessa nousi esiin lähiöiden uudistamisen tarve. Asuinympäristöistä keskusta koetaan parhaimmaksi, uusi asuinalue seuraavaksi ja lähiö vähiten kiinnostavaksi.

Mielipide: Vastuuton talouspolitiikka lopetettava

Turun taloustilanne on erittäin huono. Uusimpien tietojen mukaan kaupungin budjettialijäämän ennustetaan kasvavan yli 150 prosenttia suunniteltua suuremmaksi. Kaupunki käyttää jatkuvasti rahaa, jota sillä ei ole. Tämä ei voi jatkua.

Kytke lämmitys pois päältä viimeistään nyt

Lämmityksen säätöventtiileissä on aina pieni läpivirtaus, joka tuo lämmitysverkostoon lämmintä vettä. Lämmityksen automatiikka huolehtii siitä, että säätöventtiilit ovat Kiinni-asennossa, mutta se ei vielä riitä. Lämmityksen poiskytkeminen edellyttää niin sanotun kesäsulun sulkemista tai lämmitysverkoston kiertovesipumpun pysäyttämistä. Poiskytkeminen ei vaikuta lämpimään käyttöveteen.

Merkityksellinen työ nuorille tärkeää

Tuore Suomalaisen Työn Liiton teettämä tutkimus selvitti nuorten arvoja ja asenteita työhön osana Onhan siinä Avainlippu -kampanjaa. 15–24-vuotiaille nuorille mahdollisuus tehdä itseä kiinnostavaa työtä nousi kaikkein tärkeimmäksi asiaksi, kun selvitettiin, minkä asioiden saavuttaminen on suomalaisille tärkeää. 62 prosenttia nuorista piti mahdollisuutta tehdä itseä kiinnostavaa työtä erittäin tärkeänä.

Halisten sillan erikoistarkastus sulkee ajokaistan alkuviikolla

Halisten sillan erikoistarkastus sulkee ajokaistan 17.-19. kesäkuuta kello 8-22. Paikalla on tilapäiset liikennevalot. Nopeusrajoituksena on 30 kilometriä tunnissa. Työstä on haittaa molempiin ajosuuntiin. Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turku kiinnostaa kansainvälisiä osaajia

Suomen ensimmäinen talent-kutsukilpailu Talent Call Turku sai yli 1 000 hakemusta 75 eri maasta. Hakijoista viisi saa perheineen kutsun saapua elokuussa Turkuun tutustumaan seudun työnantajiin ja arkielämään. Turku Science Park Oy:n, Turun kaupungin ja Business Finlandin järjestämä haku kilpailuun osoitti, että kiinnostuneita osaajia olisi Suomeen tulossa.

Kortiton rattijuoppo kiinni Ratapihankadulla

Poliisipartio pysäytti lauantaina kello 23.53 Turussa Ratapihankadulla henkilöauton, jota kuljetti vuonna 1979 syntynyt mies.

Trendikkäämmin syksyn puutarhatöissä

Fiskars ja suomalainen muoti- ja tekstiilisuunnittelija Maria Korkeila lanseeraavat yhteistyömalliston, joka sisältää puutarhanhoitoon suunniteltuja, nykyaikaisia työvaatteita ja asusteita. Fiskars by Maria Korkeila -mallisto esitellään tammikuussa 2020 Italian Firenzessä järjestettävässä Pitti Uomossa, ja mallisto saapuu valittuihin kauppoihin keväällä 2020.

Terassit ennen mittumaaria kesäkuntoon

Kesäkuun alku on paras aika laittaa kodin parvekkeet ja terassit kesäkuntoon. Helppous ja koko kesän toimivuus ovat valttia istutuksen suunnittelussa. Niihin voi vaikuttaa parhaiten perustamisvaiheessa. Hanki reilunkokoisia ruukkuja, jolloin kastelu ja lannoitus onnistuvat varmimmin. Istutusvaiheessa ruukkuseokseen lisätään pitkäaikaislannoitetta.

Urheilu

Åboraakkeli: Kahden kauppa?

Jalkapallon Ykköstä on ehditty pelata vajaa kolmannes, mutta jo nyt näyttää siltä, että kärkitaistosta on tulossa kahden kauppa. Haka ja TPS ovat erottumasta muusta ryhmästä.

Jälkipeli: Ilmojen halki käy laskuvarjohyppääjän tie

Tandemhyppy on nopein tapa kokea laskuvarjohypyn huumaa. Ville Pulkkinen (vas.) pääsi polttareidensa kunniaksi hyppäämään taivaalta alas. Turun Laskuvarjourheilijoiden hyppymestari Matti Pahikkala huolehti käytännön järjestelyistä ja turvallisuudesta. Ilo oli yhteinen, kun elämys oli täydellinen.

Mieli tyhjenee kaikesta muusta. Hyppääjä elää vain siinä hetkessä. Näin kuvaa laskuvarjohyppääjä Niko Kiviniemi harrastustaan. Laskeutuminen ilmojen halki koukuttaa nopeasti.

Maalikuningas Heikki Suhosen tarina kirjaksi elokuussa – luvassa paljastus kohuttujen TPS-potkujen syistä

Heikki Suhosesta kertova kirja ilmestyy 15. elokuuta.

Iso pala turkulaista urheiluhistoriaa lyödään elokuussa koviin kansiin, kun jalkapallolegenda Heikki Suhosesta kertova Super-Hessu – Maalikuningas ilmestyy.

Otteluanalyysi: MuSa hyödynsi TPS:n virheet

Voittomaalin tehneellä Taiki Kagayamalla oli syytä hymyyn pelin jälkeen.

TPS kärsi kauden toisen kotitappionsa, kun MuSa kävi hakemassa pisteet Kupittaan perjantai-illasta. Porilaiset eivät esittäneet säkenöivää pelaamista, mutta käyttivät paikkansa tehokkaasti ja puolustivat uhrautuvasti. Palloseura esiintyi kotiyleisön edessä hengettömästi, mikä jättää paljon pohdittavaa jatkoon.

FC TPS kunnioittaa Wahlstenin muistoa

Juhani Wahlsten menehtyi maanantaina 81 vuoden iässä.

FC TPS kunnioittaa perjantain kotiottelussaan 14. kesäkuuta Juhani "Juuso" Wahlstenin muistoa.

Petteri Nummelinista jääkiekkoleijona numero 253

Petteri Nummelin (oikealla) nousee isänsä Timon rinnalle jääkiekkoleijonaksi.

Suomen Jääkiekkomuseon aatelointitoimikunnan puheenjohtaja Jari Kurri on julkistanut vuoden 2019 Jääkiekkoleijonat ja elämäntyöpalkinnon saajat.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.