Viking Linen liikevaihto ja matkustajamäärä laskivat

Viking Linen liikevaihto ja matkustajamäärä laskivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Viking Linen liikevaihto ja matkustajamäärä laskivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Kuva: Juha Paju

Viking Linen liikevaihto laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Liikevaihto oli 95,8 miljoonaa euroa. Viime vuonna samalla kaudella liikevaihto oli 100,3 miljoonaa euroa. Liiketulos oli 14,2 miljoonaa euroa tappiollinen (-13,5).

Rahoitustuotot ja -kulut olivat -1,2 miljoonaa euroa (-2,6). Tulos ennen veroja oli -15,4 miljoonaa euroa (-16,1). Tulos verojen jälkeen oli -12,3 miljoonaa euroa (-12,9).

Yhtiön tulosennuste on muuttumaton. Vuoden 2019 liiketulos on vuoden 2018 liiketulokseen tasolla tai sitä parempi. Yhtiön mukaan kilpailu Viking Linen liikennöintialueella merkitsee edelleen painetta sekä hintoihin että volyymeihin, millä on negatiivinen vaikutus matkustajakohtaiseen tuottoon.

Kolmannen kvartaalin tuloksella on ratkaiseva merkitys koko vuoden tulokseen. Ruotsin kruunun kurssikehitys vaikuttaa konsernin tulokseen. Kiinteähintaiset sopimukset koskien osaa konsernin polttoainekulutusta vuonna 2019 ehkäisee korkeampien polttoainekustannusten riskiä. Kokonaisuutena arvioidaan, että vuoden 2019 liiketulos on vuoden 2018 liiketulokseen tasolla tai sitä parempi.

– Toimintavuoden ensimmäisen vuosineljänneksen tulos oli edellisvuoden tasolla. Kvartaalin tulokseen vaikutti kuitenkin negatiivisesti se tosiasia, että pääsiäisliikenne sattui kokonaisuudessaan huhtikuulle, toimitusjohtaja Jan Hanses kommentoi.

– Neljännesvuoden aikana on otettu käyttöön strategisia aloitteita tuoton parantamiseksi. Ensimmäiset tulokset on voitu havaita maaliskuussa ja kehitys on jatkunut huhtikuun alussa. Kehitys on positiivista ja odotan luottavaisesti huippusesonkia, jolloin tuloksemme pääasiassa luodaan. On ilahduttavaa, että myös asiakastyytyväisyyslukumme on noussut kvartaalin aikana edellisvuoteen verrattuna.

Matkustajatoiminnan tuotot olivat 83,0 miljoonaa euroa (88,2), samalla kun rahtitoiminnan tuotot olivat 12,3 miljoonaa euroa (11,5). Myyntikate oli 70,1 miljoonaa euroa (72,4).

Käyttökulut vähenivät 2,4 prosentilla 78,1 miljoonaan euroon (80,0). Polttoainekulut vähenivät 4,5 prosentilla 11,4 miljoonaan euroon (11,9). Heikko ruotsin kruunu vaikuttaa konsernin tulokseen negatiivisesti.

Konserni harjoittaa matkustaja- ja rahtiliikennettä seitsemällä aluksella pohjoisella Itämerellä. Alukset liikennöivät samoilla linjoilla kuin viime vuonna.

Matkustajamäärä Viking Linen aluksilla oli raportointikauden aikana 1 120 368 matkustajaa (1 215 378). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennöintialueella oli arviolta 31,3 % (32,0 %).

Viking Linen rahtimäärät olivat 34 982 yksikkökuormaa (32 159). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,9 % (18,4 %). Kuljetettujen henkilöautojen määrä oli 109 790 yksikköä (114 387).

Konsernin investoinnit olivat 23,2 miljoonaa euroa (4,8), mistä 20,7 miljoonaa euroa (0,8 Meur) koskee aktivoituja kuluja rakenteilla olevasta aluksesta. Konsernin investoinnit yhteensä olivat 24,2 prosenttia liikevaihdosta (4,8 %).

31. maaliskuuta 2019 konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat 116,0 miljoonaa euroa (119,6 Meur). Omavaraisuusaste oli 46,8 prosenttia, kun se oli 45,2 prosenttia edellisenä vuonna.

Liiketoiminnan nettorahavirta oli -14,5 miljoonaa euroa (-12,3). Investointien nettorahavirta oli -23,2 miljoonaa euroa (-4,8 Meur) ja rahoituksen nettorahavirta oli 12,0 miljoonaa euroa (-7,5).

Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 502 henkilöä (2 534), joista emoyhtiössä 1 882 (1 892). Maissa työskenteli 591 henkilöä (622) ja merellä 1 911 henkilöä (1 912).

Konsernin oman henkilökunnan lisäksi Viking XPRS miehitettiin keskimäärin 224 (229) vuokratyönantajan palveluksessa olevalla henkilöllä.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Suurmarkkinoilla uusi ennätys, kävijöitä yli 110 000

Suurmarkkinoilla oli yli 110 000 kävijää neljän päivän aikana. Kuva on viime kesältä.

Turun Kansainvälisten Suurmarkkinoiden tapahtumavastaava Ari Kallas kertoo, että nelipäiväiset markkinat olivat menestyksekkäät. Markkinoilla tehtiin uusi kävijäennätys. Yleisöä kävi markkinoilla neljässä päivässä yli 110 000.

Mikromuoviongelmaan tartuttava nopeasti

Tuore WWF:n tilaama tutkimus kertoo, että mikromuovia päätyy ihmisten elimistöön n. viisi grammaa viikossa. Suurimmaksi mikromuovien lähteeksi paljastui juomavesi. Tutkimus on tehty Newcastlen yliopistossa Englannissa, ja sen näkökulma on kansainvälinen. Asiaa on luonnollisesti välttämätöntä tarkastella myös kotimaisesta ja turkulaisesta perspektiivistä.

Grönholmin pilli naulaan

Erotuomari Marko Grönholm urakka Veikkausliigassa päättyi.

Turkulaisen jalkapalloerotuomari Marko Grönholmin , 37, ura päättyi 13. heinäkuuta puhallettuun SJK–VPS-ottelussa. Vuonna 1996 tuomariuransa aloittanut Grönholm ehti tuomita Veikkausliigassa kaikkiaan seitsemän vuoden ajan.

Rauhaa kaipaavat suomalaiset

Suurin osa suomalaisista haluaa olla vapaa-ajan asunnollaan veden äärellä, omassa rauhassa paikkakunnalla, jossa on hyvä ilmapiiri ja hyvät lähipalvelut, käy ilmi KAKS – Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimuksesta. Muita enemmistön arvostamia asioita ovat hyvät ulkoilu-, lenkkeily- ja marjastusmahdollisuudet, hyvät liikenneyhteydet, sijainti lähellä vakituista kotia sekä vapaa-ajan asunnon hyvä varustelutaso mukavuuksilla.

Viherrakennustyö haittaa liikennettä Vähäheikkiläntiellä

Viherrakennustyö sulkee ajokaistan ja kevyenliikenteenväylän tai kaventaa niitä Vähäheikkiläntiellä Rykmentintien ja Uittamontien välillä maanantaina.

Parkkisakosta voi tulla ikävä lommo lomakassaan

Pysäköintivirhemaksuista voi tulla ikävä lommo lomakassaan. Parkkisakon suuruus on Suomessa monissa paikoissa jo 80 euroa. Ulkomailla mennään helposti yli sadan euron. Tukholmassa parkkisakko on noin 115 euroa ja Lontoon kalliimmilla vyöhykkeillä jopa 145 euroa. Summalla saisi lomalainen palkittua itsensä vaikkapa jäätelökioskilla tai terassilla useaan kertaan.

Asfaltoinnista haittaa liikenteelle Raisionkaarella alkuviikosta

Asfaltointityö haittaa liikennettä Raisionkaarella Nesteentien ja Raisiontien välillä 22.-24. heinäkuuta. Yksi ajokaista on käytössä.

Ecom osaksi Finago-perhettä

Turkulainen ohjelmistotalo Ecom on liittynyt tiiviimmäksi osaksi Accountorin Finago-ohjelmistotuoteperhettä, johon kuuluvat Finago Ecomin lisäksi jo Finago Procountor ja Finago Tikon.

Ian Anderson Plays Jethro Tull -kokoonpano Logomossa ensi maaliskuussa

Ian Anderson.

Ilmaus Too Old To Rock And Roll: Too Young To Die kuuluu monen keski-ikäisen perusrokkarin lausevalikoimaan tänäkin päivänä. Kyseessä on Jethro Tullin legendaarinen levytys keväältä 1976.

Urheilu

Otteluanalyysi: Interin tehokkuus liikaa Hongalle

Filip Valencic on tällä hetkellä pysäyttämätön Vaikkausliigassa.

Interin hyökkäysvoima on tällä hetkellä liikaa muille jalkapalloilun Veikkausliigan joukkueille. Interin tehoista sai tuta myös Honka, joka kärsi Kupittaalla tappion 3-1 (1-0) muutoin varsin tasaisessa ottelussa. Inter oli yksinkertaisesti vain parempi tilanteissa, joissa pallo piti panna maaliverkkoon.

Grönholmin pilli naulaan

Erotuomari Marko Grönholm urakka Veikkausliigassa päättyi.

Turkulaisen jalkapalloerotuomari Marko Grönholmin , 37, ura päättyi 13. heinäkuuta puhallettuun SJK–VPS-ottelussa. Vuonna 1996 tuomariuransa aloittanut Grönholm ehti tuomita Veikkausliigassa kaikkiaan seitsemän vuoden ajan.

Jälkipeli: David Mooren värikäs matka Aston Villasta Interin huoltajaksi

FC Interin edustusjoukkueen huoltaja David Moore tuli yli kaksikymmentä vuotta sitten Suomeen pelaamaan. Tällä piti viihtyä vain pari kuukautta, mutta nyt David onkin viettänyt Suomessa jo puolet elämästään.

Hyvä ystävä ja valmentajakollega John Allen soitti ja esitti David Moorelle hämmentävän kysymyksen. Kyse ei ollut aprillipilasta. Allen pyysi Moorea miettimään ja vastaamaan vasta myöhemmin. David ensin nauroi, sitten mietti ja vastasi myöntävästi, ja näin hänestä tuli FC Interin Veikkausliigassa pelaavan edustusjoukkueen huoltaja.

Otteluanalyysi: Haka menee menojaan Ykkösessä

Matej Hradecký teki vahvan paluun kentille 2,5 vuoden tauon jälkeen.

Valkeakosken Haka venytti kaulaa jo kymmeneen pisteeseen lyömällä TPS:n Kupittaalla 3-2 (2-0) jalkapalloilun Ykkösen kärkikamppailussa. Haka on käynyt kahdesti Kupittaalla ja voittanut kahdesti. Jossiteltavaa ei siis ole. Vai onko kuitenkin? TPS tuli vahvasti lopussa ja pääsi yrittämään tasoitusta, kun Haka panikoi yllättävästi.

Henrik Goesch triathlonin puolimatkan mestariksi Joroisissa

Henrik Goesch.

Henrik Goesch ja Tiina Pohjalainen voittivat triathlonin puolimatkan yleisen sarjan SM-lähdöt lauantaina Joroisissa. Puolimatkan SM-mitaleista kilpailtiin Joroisissa lauantaina. Kilpailu käytiin upeissa olosuhteissa, tyynessä ja lämpimässä säässä. Puolimatkalla kilpailumatkat ovat 1,9 kilometrin uinti, 90 kilometrin pyöräily ja 21,1 kilometrin juoksu.

Matej Hradeckýn paluu tapahtumassa huikeissa puitteissa

Matej Hradecký on pelannut viimeksi TPS:n raitapaidassa kaudella 2015.

Kaksi ja puoli vuotta on pitkä aika kenen tahansa elämässä Erityisen pitkä pätkä se on parhaassa iässä olevan jalkapalloilijan elämää. Huhtikuussa 24 vuotta täyttänyt Matej Hradecký pelasi edellisen pelinsä helmikuussa 2017. Tuolloin SJK:ta edustanut Hradecký pelasi Suomen Cupissa MuSaa vastaan, mutta sittemmin hän on joutunut katsomaan pelejä katsomon puolelta.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.