Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat tukitoimia

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet GASELLI -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

– Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

– Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–21 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

– Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Tiede- ja taidefestivaali Aboagorassa pohditaan maata, maapalloa ja niiden tulevaisuutta

Tieteiden ja taiteiden välistä vuoropuhelua edistävässä Aboagora-tapahtumassa syvennytään elämän peruselementteihin tänä vuonna alkavassa The Five Rings -teemakokonaisuudessa. Ensimmäisenä on vuorossa maa, jota tarkastellaan muun muassa arkeologian ja geologian, ympäristö- ja eläinhistorian, kulttuuriperinnön, ekoteologian, runouden, performanssitaiteen ja kuvataiteen keinoin. Aboagora järjestetään Sibelius-museossa 21.–23. elokuuta 2019.

Kalle Samoojan kisa Tsekissä mollivoittoiseen päätökseen

Turkulaisgolffari Kalle Samooja sijoittui jaetulle 51. sijalle Euroopan Tourin Tsekin kilpailussa. Samoojan neljän kierroksen yhteistulos oli 283 lyöntiä eli viisi alle parin.

Palveluiden liikevaihto ja tuotanto kasvoivat kesäkuussa

Palveluiden työpäiväkorjatun liikevaihdon ja volyymin vuosimuutos, %.

Palvelualojen työpäiväkorjattu liikevaihto kasvoi vuoden kesäkuussa 5,1 prosenttia vuoden 2018 kesäkuusta. Palvelutuotanto eli volyymi, josta hintojen muutosten vaikutus on poistettu, kasvoi samaan aikaan 3,5 prosenttia. Kuluvan vuoden toukokuussa liikevaihto ylsi niin ikään 5,1 prosentin kasvuun, kun taas volyymi nousi tuolloin 3,7 prosenttia vuodentakaisesta. Palvelualoissa ei ole mukana kaupan toimialoja.

Hyvinvointivaltion rakenteet voivat ylläpitää eriarvoisuuden siirtymistä sukupolvelta toiselle

Monien hyvinvointivaltioiden tavoitteena on yhteiskunnallisen tasa-arvoisuuden lisääminen. Turun yliopistossa väittelevän Heta Pöyliön väitöstutkimuksessa selviää, että koulutus- ja sosiaalipoliittisilla rakenteilla on yhteys ylisukupolviseen eriarvoisuuteen. Tutkimuksessa järjestelmien on todettu heikentävän etenkin huono-osaisuuden periytyvyyttä, mutta ne voivat myös ylläpitää hyväosaisuuden periytymistä.

Kaupunki teettää lisätutkimuksia Sepänkatu 2:n tiloissa, koulutyö jatkuu normaalisti

Turun kaupunginhallitus on saanut tilannekatsauksen maanantain kokouksessaan Puolalan koulun väistötilana toimivan Sepänkatu 2:n tilanteesta. Ennen kokousta kaupunginhallituksen jäsenet tapasivat myös Puolalan koulun huoltajia.

Yritysten varastojen arvo kasvoi vuoden toisella neljänneksellä

Varastojen arvon vuosimuutos teollisuudessa, kaivostoiminnassa ja sähköntuotannossa II/2018– II/2019 (TOL 2008).

Tilastokeskuksen mukaan teollisuuden, kaivostoiminnan, sähköntuotannon ja kaupan alan yhteenlasketut varastojen arvot kasvoivat edellisvuodesta 6,9 prosenttia vuoden 2019 toisella neljänneksellä. Teollisuudessa varastojen arvo kasvoi 7,0 prosenttia vuoden 2018 toiseen vuosineljännekseen verrattuna. Kaupan toimialalla varastojen arvo kasvoi 6,1 prosenttia vuodentakaisesta.

Key Ensemblen uusi konserttifoorumi haastaa pohtimaan

Innovatiivisista ohjelmistoideoistaan tunnettu kamarikuoro Key Ensemble tuulettaa turkulaista kuorokonserttitarjontaa järjestämällä syksyllä teemallisen konserttifoorumisarjan eri puolille kaupunkia.

OP:n ekonomistit ennustavat vain niukkaa talouskasvua

OP:n ekonomistit laskevat kasvuennustettaan ja ennakoivat kuluvalle vuodelle enää 1,2 prosentin talouskasvua. Ensi vuonna kasvu hidastuu yhä ja työllisyyden kasvu Suomessa lähes pysähtyy.

Poliisitalon ikkunoiden pesu kaventaa ajorataa ympäröivillä kaduilla

Poliisitalon ikkunoiden pesu kaventaa kevyenliikenteenväylää ja ajorataa Sairashuoneenkadulla 20. elokuuta kello 15-22, Eerikinkadulla 21. elokuuta kello 15-22 ja Puistokadulla 22. elokuuta kello 15-22.

Kaupunki
Urheilu

Otteluanalyysi: TPS hölmöili, MYPA nousi kahden maalin takaa tasapeliin

Jussi-Pekka Rämä.

Jumbojoukkue MYPA on noussut TPS:n peikoksi jalkapallon Ykkösessä. Kouvolalaiset nousivat Kupittaalla kahden maalin tappioasemasta tasapeliin 2-2 (1-0), eivätkä olleet kovin kaukana edes voitosta. Joukkueet ovat kohdanneet kolmasti. Kummallakin on yksi voitto, kerran on pelattu tasan. MYPA:lla on 11 pistettä, joista se on saanut TPS-peleistä neljä eli yli kolmanneksen. Saldo on hämmästyttävä.

Kalle Samoojan kisa Tsekissä mollivoittoiseen päätökseen

Turkulaisgolffari Kalle Samooja sijoittui jaetulle 51. sijalle Euroopan Tourin Tsekin kilpailussa. Samoojan neljän kierroksen yhteistulos oli 283 lyöntiä eli viisi alle parin.

TPS Salibandy palkittiin viime kauden Salibandyteosta

TPS Salibandy palkittiin lauantaina 17. elokuuta Lempäälän Ideaparkissa kauden 2018-2019 Salibandyteosta. Palkinnon perusteena oli ennen kaikkea kohentunut ottelutapahtuma.

TPS lainaa Isiguzon Savonlinnaan

HC TPS on lainannut puolustaja Bernard Isiguzon Mestiksessä pelaavaan SaPKoon. Lainasopimus on voimassa toistaiseksi.

NHL:n työsulkukausi 2012–13 toi Mestikseenkin suuren maailman tuulia

Jesse Winchester poikkesi Kupittaan valoissa NHL:n työsulkukaudella 2012-13.

Vaikka kiekkokausi ei päättyisikään mestaruusjuhliin, saattaa kaudesta muodostua ikimuistoinen. Näin kävi Tuton urheilutoimenjohtaja Elmo Aittolalle NHL:n työsulkukaudella 2012–13.

Puukkokatsomo: Kiinnostavia änäriasetelmia

NHL-kauden alkuun on vielä vajaat pari kuukautta, mutta laineet taalakaukaloiden ympärillä lyövät jo korkeina. Vastikään pohjoisamerikkalaisessa mediassa ryöpytettiin Rasmus Ristolaista TSN:n toimittajan toimesta.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.