Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat tukitoimia

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet GASELLI -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

– Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

– Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–21 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

– Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

FC TPS Turku Oy:n tilikauden tulos tappiollinen

Jarmo Kähkönen.

TPS-jalkapallon taustayhtiö FC TPS Turku Oy piti virallisen yhtiökokouksensa tiistaina. Yhtiökokouksessa käsiteltiin kaikki sääntömääräiset yhtiökokouksen asiat.

Viemäri- ja vesijohtotyö haittaa liikennettä Läntisellä Pitkälläkadulla

Viemäri- ja vesijohtotyö haittaa liikennettä Läntinen Pitkäkatu 12:n kohdalla 26. huhtikuuta alkaen.

Suojelualueet ja talousmetsien luonnonhoito helpottavat kovakuoriaisten tilannetta

Korukeräpallokas (Agathidium pulchellum) on pienikokoinen ikimetsien kovakuoriainen. Sen elinympäristöä ovat tuoreet, usein kosteapohjaiset, vanhat kuusivaltaiset kangasmetsät. Vaarantunutta (VU) korukeräpallokasta uhkaavat lahopuun ja vanhojen metsien väheneminen.

Uhanalaisia kovakuoriaisia on maaliskuussa julkaistun uhanalaisuusarvioinnin mukaan 288 lajia, eli noin kahdeksan prosenttia arvioiduista. Silmälläpidettävien lajien määrä väheni hieman, mutta Suomesta hävinneiksi arvioitujen kovakuoriaisten määrä kasvoi.

Moni maksuhäiriö olisi vältettävissä

Maksuhäiriöisten määrä on kasvanut vuoden takaiseen verrattuna selvästi. Maksuhäiriöisiä henkilöitä on tällä hetkellä 383 500. Vaikka alle 25-vuotiaiden maksuhäiriöisten määrä on hieman laskenut, on kyseessä iso ongelma, jolla on vaikutuksia koko yhteiskuntaan. Monen nuoren maksuhäiriö johtuu siitä, että omaan ongelmaan ei ole osattu kysyä apua ajoissa.

Työttömien määrä väheni selvästi

Työllisyysaste ja työllisyysasteen trendi 2009/03–2019/03, 15–64-vuotiaat.

Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan työttömiä oli maaliskuussa 49 000 vähemmän ja työllisiä 61 000 enemmän kuin vuosi sitten. Työllisyysasteen trendi oli maaliskuussa 72,6 prosenttia. Vuoden ensimmäisellä vuosineljänneksellä työttömyysaste oli 7,1 prosenttia, mikä oli 1,7 prosenttiyksikköä pienempi kuin edellisen vuoden tammi-maaliskuussa.

Turun kansainvälisen koulun perusopetusta kaavaillaan Sirkkalan entiseen kasarmiin

Turun kaupunki on käynyt neuvotteluja Turun yliopiston ja Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n (SYK) kanssa kansainvälisen koulun koulutuspalvelujen järjestämisestä Sirkkalan kasarmilla. Varsinainen opetustoiminta on tarkoitus aloittaa elokuussa 2022.

Rakennusvalvonta myöntänyt luvan toriparkin töiden jatkamiselle

Turun kaupungin rakennusvalvonta on myöntänyt rakennusluvan, jonka perusteella Turun toriparkin rakennustöitä voidaan jatkaa. Rakennuslupa myönnettiin sen jälkeen, kun toriparkin pääurakoitsija toimitti rakennusvalvontaan selvitykset, jotka koskevat kaivuutöiden laajentamista Eerikinkadun alapuolelle.

Tuhkarokko Suomessa harvinainen

Tuhkarokko on Suomessa harvinainen tauti. Viime vuonna Suomessa todettiin 16 tuhkarokkotapausta. Määrä on hieman enemmän kuin vuonna 2017, jolloin tapauksia todettiin 11. Maailmalla käynnissä olevat tuhkarokkoepidemiat lisäävät matkailun myötä myös suomalaisten riskiä saada tuhkarokkotartunta. EU-maissa todettiin vuonna 2018 yhteensä yli 12 000 tuhkarokkotapausta ja 35 tuhkarokosta johtuvaa kuolemantapausta.

Tietojärjestelmien heikko yhteentoimivuus moninkertaistaa sairaanhoitajien kirjaamistyön

Sairaanhoitajien tietotekninen osaaminen mahdollistaa tietojärjestelmien tehokkaan käytön, mutta ohjelmistojen heikko yhteentoimivuus estää järjestelmien tehokkaan hyödyntämisen. Tämä hidastaa työntekoa ja tiedonkulkua jatkuvasti. Saman asian kirjaaminen moneen paikkaan altistaa virheille.

Urheilu

FC TPS Turku Oy:n tilikauden tulos tappiollinen

Jarmo Kähkönen.

TPS-jalkapallon taustayhtiö FC TPS Turku Oy piti virallisen yhtiökokouksensa tiistaina. Yhtiökokouksessa käsiteltiin kaikki sääntömääräiset yhtiökokouksen asiat.

Tuto Volleyn naisten joukkue nousi ykkössarjaan

Tuto Volley nousi ykkössarjaan.

Lentopalloilun naisten kakkossarja sinetöitiin pääsiäisenä. Tuto Volleyn naiset voittivat niin alkusarjan kuin ylemmän jatkosarjan lohkonsa. Tuto aloitti finaalit kotiedun turvin Turussa pitkäperjantaina voittamalla Pihtiputaan Plokin 3–1. Joukkue matkusti lauantaina Jyväskylään valmistautumaan sunnuntain peliin. Hotellin palohälyttimet laukesivat keskellä yötä ja koko hotelli heräsi piinaavaan summerin sointiin kello 2 yöllä. Siitä huolimatta Tuto voitti sunnuntaina 3–0 Pihtiputaalla.

Åboraakkeli: Sahaako Fifa futiksen oksaa?

Gianni Infantino.

Keskustelu jalkapallon MM-kisojen laajenemisen ympärillä on käynyt vilkkaana sen jälkeen, kun Gianni Infantinosta tuli kansainvälisen jalkapalloliitto Fifan puheenjohtaja. On varmaa, että kisat pelataan 48 maan suuruisina megakisoina 2026, mutta italialainen haluaisi laajentaa kisoja jo 2022 valmiiksi ristiriitaisiin Qatarin kisoihin.

Jälkipeli: Kuuluttaja ei voi möläyttää mitä tahansa

TPS:n kotiotteluiden kuulutukset hoitaa nykyään Iku Viitanen (toinen vas.). Otteluiden toimitsijat ovat Turun Erotuomarikerhon jäseniä. Liiga antaa tarkat ohjeet, mitä kuulutetaan eri tilanteissa.

Selostaja- ja kuuluttajalegenda Aulis Virtanen kuulutti omalla haluamallaan tavallaan. Tyyli oli hioutunut vuosikymmenien aikana ensin Kupittaalla ja myöhemmin Auliksen viimeisten vuosien aikana Artukaisten Turkuhallissa. Turkulaiset tykkäsivät, mutta jääkiekon SM-liigan päättäjät eivät. Auliksen omintakeinen tyyli oli vastoin SM-liigan virallisia määräyksiä.

Daniel Forsbergille pitkä sopimus

Daniel Forsberg.

Turkulainen thainyrkkeilijä Daniel Forsberg on tehnyt usean ottelun sopimuksen liettualaisen King of Kings -organisaation kanssa.

Jälkipeli: Finaaleissa pelaavalla TPS Salibandyllä on ollut kivinen tie kuljettavana

Pitkä tie on kuljettu ennen tätä hetkeä. TPS:n eteneminen ensimmäistä kertaa finaaleihin on vaatinut paljon sekä pelaajilta ja etenkin taustatyöntekijöiltä. Kun seura on ajautunut vaikeuksiin, on tarvittu yksittäisten seurauskollisten korvaamatonta apua.

Kupittaan palloiluhallissa on alkamassa historiallinen Salibandyliigan ensimmäinen finaaliottelu Turussa. Katsomossa istuu kaveri, jonka tunteet ovat varmasti pinnassa. TPS Salibandyn kunniajäsen, eräs seuran perustajista, Tomi Aaltonen , näkee unelmansa toteutuvan. TPS pelaa ensimmäistä kertaa finaaleissa.

Täysosuma
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!