Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat tukitoimia

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet GASELLI -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

– Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

– Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–21 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

– Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Valtio luovuttaa Nesteen osakkeita enintään 107 miljoonalla eurolla Pohjolan Rautatiet Oy:lle

Valtioneuvoston yleisistunto päätti torstaina valtuuttaa valtioneuvoston kanslian pääomittamaan Pohjolan Rautatiet Oy:tä.

Taloyhtiöt haluavat kierrättää nykyistä enemmän

Jätteiden lajittelun arvioidaan lisääntyvän tänä vuonna entisestään.

Yli puolet taloyhtiöiden vastuuhenkilöistä kertoo lisänneensä jätteiden kierrätystä viime vuonna. Joka kolmas arvioi, että jätteiden lajittelu lisääntyy tänä vuonna entisestään. Kiinteistöliitto toteutti vuodenvaihteessa jäsentaloyhtiöilleen jätehuoltoon ja kiertotalouteen liittyvän kyselyn, johon vastasi lähes 5 000 taloyhtiöiden edustajaa.

Influenssaepidemia kiihdytysvaiheessa Varsinais-Suomessa

Influenssaepidemia on käynnissä. Muutamissa sairaanhoitopiireissä influenssa-aktiivisuus on jo runsasta. Influenssa on aiheuttanut myös jonkin verran tehohoidon tarvetta.

Tavio: Miksi Berner vielä istuu ministeriaitiossa?

Perussuomalaiset hiillosti suullisella kyselytunnilla pääministeri Juha Sipilää (kesk.) siitä, miksi liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) saa yhä istua ministeriaitiossa.

Sucros suostuu MTK:n vaatimuksiin uusista viljelyehdoista

Pekka Myllymäki.

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK sekä Suomen ainoa sokerijuurikkaan jalostaja Sucros Oy ovat päässeet sopimukseen sokerijuurikkaan päivitetyistä viljelyehdoista kuluvalle vuodelle. MTK:n aloitteesta käytyjen neuvottelujen tuloksena Sucros ottaa käyttöön niin sanotun hallinnollisen listinnän, joka on ollut viljelijöiden tavoitteena jo aiemmin. Sucros parantaa juurikaslogistiikan ja kuljetuskorvauksien ehtoja.

Kumpi maistuu paremmin, pizza vai hampurilainen?

Pizza löi kyselyssä selvästi hampurilaisen.

Ruoantilauspalvelu Pizza-online.fi:n teettämän kyselyn mukaan suomalaiset ovat pizzakansaa. Roskaruoan klassikoiden pizzan ja hampurilaisen välillä ei ole juurikaan taistelua kuninkuudesta: jos pitäisi valita vain toinen, selkeä enemmistö vastaajista söisi pizzaa loppuelämänsä.

Poliisi voi jatkossa puuttua dronejen lennättämiseen joissakin tilanteissa

Poliisille tulee kattavampia toimivaltuuksia puuttua lennokkien ja miehittämättömien ilma-alusten eli niin sanottujen dronejen kulkuun. Valtioneuvosto esitti poliisilain muuttamista torstaina. Tasavallan presidentin on tarkoitus vahvistaa lakimuutokset perjantaina.

Skappelissa pelataan lautapelejä, leikitään ja piirretään

Skappeli avattiin viime syksynä. Leikkipaikan lelut kiinnostivat Isac Trippiä,1, ja Mona Piiraista,3. Lasten äidit Ida Tripp (vas.) ja Sanna Piirainen Daniel-vauvan kera.

Seurakunnat järjestävät lauantaisin 23. helmikuuta, 2. maaliskuuta ja 9. maaliskuuta kello 12–15 Skanssin Skappelissa toiminnallisia yhden vanhemman perheille tarkoitettuja Let´s Play -iltapäiviä, joissa voi ostosten lomassa pelailla erilaisia lautapelejä tai tulla paikan päälle vain hengailemaan, leikkimään, piirtämään tai syömään omia eväitä.

Soveltuvuuskokeet palaavat sote-ammattilaisten koulutukseen

Opetus- ja kulttuuriministeriö palautti edellisviikolla mahdollisuuden karsivan pääsy- ja soveltuvuuskokeen käyttämiseen ammatillisen koulutuksen tiettyjen alojen opiskelijavalinnoissa. Jatkossa opiskelija voidaan jättää valitsematta, jos hän on selkeästi soveltumaton toimimaan sosiaali- ja terveysalalla.

Urheilu

Puukkokatsomo: Kuivin jaloin

Susanna Tapani, numero 77.

Naisten jääkiekon SM-liigaan täksi kaudeksi noussut TPS selvisi kaudesta lopulta kuivin jaloin, kun se onnistui välttämään karsinnat, mikä oli joukkueen tavoitteena.

Raision Loimun passari Kasper Vuorinen naisten maajoukkueen kakkosvalmentajaksi

Kasper Vuorinen.

Lentopallon naisten maajoukkueen kakkosvalmentajaksi on valittu Kasper Vuorinen . Raision Loimun passarina Mestaruusliigassa pelaava Vuorinen on opiskellut valmennusta Jyväskylän yliopistossa ja on hakenut valmennusoppia myös ulkomailta.

Jääkiekkoharrastuksen jatkumiseen vaikuttaa monta tekijää juniori-iässä

Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen kolmen vuoden seurantatutkimuksen mukaan 15-vuotiaana jääkiekkoa harrastaneista 60 prosenttia jatkoi lajia edelleen 18-vuotiaana. Alueelliset erot harrastuksen jatkumisessa olivat kuitenkin suuria vaihdellen 20–80 prosentin välillä. Mitä aikaisemmin jääkiekko oli aloitettu, sitä todennäköisempää oli harrastuksen jatkuminen.

Teemu Packalénin paluu häkkiin lähestyy

Teemu Packalén hioo parhaillaan huippukuntoa Montrealissa maineikkaalla Tristar-salilla. Miehen tähtäimessä on paluu tositoimiin vielä tänä keväänä.

Suomalainen vapaaotteluväki on joutunut odottamaan pitkään Teemu Packalénin paluuta tositoimiin. Turkulaisen edellisestä ottelusta tulee maaliskuussa kuluneeksi kaksi vuotta. Tuolloin ottelu päättyi puolessa minuutissa tyrmäystappioon Marc Diakiesea vastaan.

Kankaisten Golf ehdolla vuoden golfseuraksi Suomessa

Timo Tuominen.

Maskussa toimiva Kankaisten Golf ry on ehdolla vuoden golfseuraksi Suomessa. Kankaisten Golfin lisäksi ehdolla ovat Espoon Ringside Golf ja oululainen Virpiniemi Golf. Vuoden golfseura julkistetaan lauantaina 16. maaliskuuta Helsingissä pidettävässä Golfgaalassa.

Åboraakkeli: Huuhkajat laskeutuvat Kupittaalle?

Päävalmentaja Markku Kanerva ja Huuhkajat valmistautuivat Kupittaalla Turkki-otteluun lokakuussa 2017.

Suomen miesten jalkapallomaajoukkueen taival EM-karsinnoissa alkaa runsaan kuukauden kuluttua. Tänä vuonna Suomi pelaa kymmenen karsintaottelua, joista viisi kotikentällä. Bosnia-Hertsegovina, Kreikka ja Italia kohdataan varmuudella Tampereella, mutta lokakuun Armenia-ottelun ja marraskuun Liechtenstein-ottelun pelipaikkaa ei ole vielä päätetty.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?