Jälkipeli: Ilmojen halki käy laskuvarjohyppääjän tie

Tandemhyppy on nopein tapa kokea laskuvarjohypyn huumaa. Ville Pulkkinen (vas.) pääsi polttareidensa kunniaksi hyppäämään taivaalta alas. Turun Laskuvarjourheilijoiden hyppymestari Matti Pahikkala huolehti käytännön järjestelyistä ja turvallisuudesta. Ilo oli yhteinen, kun elämys oli täydellinen. Tandemhyppy on nopein tapa kokea laskuvarjohypyn huumaa. Ville Pulkkinen (vas.) pääsi polttareidensa kunniaksi hyppäämään taivaalta alas. Turun Laskuvarjourheilijoiden hyppymestari Matti Pahikkala huolehti käytännön järjestelyistä ja turvallisuudesta. Ilo oli yhteinen, kun elämys oli täydellinen. Kuva: Hannu Tuominen

Mieli tyhjenee kaikesta muusta. Hyppääjä elää vain siinä hetkessä. Näin kuvaa laskuvarjohyppääjä Niko Kiviniemi harrastustaan. Laskeutuminen ilmojen halki koukuttaa nopeasti.

Ensikertalaisella Ville Pulkkisella ei ehkä päällimmäisenä ole mielessä kokeneen Kiviniemen ajatukset. Todennäköisesti Villen vatsassa myllertää, kun polttarisankarille selviää illan ohjelma. Kaverit toivat tulevan sulhasmiehen Turun Laskuvarjourheilijoiden tukikohtaan. Edessä on elämän ensimmäinen laskuvarjohyppy, tosin turvallisesti yhdessä hyppymestarin avustamana. Tandemhyppy on suosittu polttareiden ohjelmanumero.

Hyppymestari Kiviniemi on kokenut laskuvarjohyppääjä. Takana on jo yli 4 000 hyppyä. Kun lajia on harrastanut yli kaksikymmentä vuotta, kertyy vuoden aikana iso määrä hyppyjä.

– Parhaimpina vuosina on kertynyt jopa 300 hyppyä. Arki-iltoina ehtii hypätä 2-3 hyppyä ja viikonloppuisin 4-6 hyppyä. Tässä kiehtoo hyppäämisen ohella yhteisöllisyys. Meillä on tiivis kaveriporukka. Täällä joutuu viettämään paljon aikaa, kun pitää välillä odotella omaa vuoroaan ja tuulen tyytymistä, kertoo Kiviniemi, joka lähes päivittäin käy Turun Laskuvarjourheilijoiden kerholla. Tukikohta sijaitsee Turun lentoaseman kupeessa.

Laskuvarjohyppäämisessä toimitaan aina turvallisuuden ehdoilla. Polttari-iltana kesäpäivä on kauneimmillaan, mutta tuuli on puuskissa liian kova. Pitää odotella tovi tuulen tyytymistä.

– Ehkä tämä odottelu on kaikkein pahinta, olettaa polttarisankari Pulkkinen.

Vaikka tandemhyppy tulee kavereiden järjestämänä yllätyksenä, ei Pulkkinen laita hanttiin. Toki etukäteen oli varmistettu tulevalta vaimolta poikaystävänsä innosta hypätä. Sieltä suunnasta oli näytetty vahvasti vihreää valoa.

Tandemhyppy on helpoin tapa päästä kokemaan, miltä tuntuu tulla alas korkealta. Kokenut hyppymestari huolehtii turvallisuudesta ja ohjaa varjoa aina laskeutumiseen asti. Mitään erityisominaisuuksia ei ensikertalaiselta vaadita.

– Alin ikäraja on 15 vuotta. Jos on yli 60-vuotias, pitää käydä lääkärin kautta. Perusterve ihminen pääsee hyppäämään, kertoo Kiviniemi, joka on Turun toinen tandemhyppyjen hyppymestareista.

Turun Laskuvarjourheilijat järjestää parisataa tandemhyppyä vuoden aikana. Yhden viikonlopun aikana voi olla useampikin tandemhyppy. Talvella on viiden kuukauden tauko.

– Ennen hyppyä pidetään parikymmenen minuutin koulutus, missä kerrataan hypyn yksityiskohtia. Lopuksi puetaan varusteet ylle ja siirrytään koneelle. Koko tapahtuma kestää alusta loppuun noin 1-1,5 tuntia.

Turun Laskuvarjourheilijoilla on käytössä oma Cessna 185 OH-DAK, johon mahtuu kerrallaan viisi hyppääjää. Neljä pilottia vuorollaan kuljettaa hyppääjät yläilmoihin.

– Tandemhypyt hypätään pääsääntöisesti 3-4 kilometrin korkeudesta. Vapaapudotuksessa vauhti nousee yli 200 kilometriin tunnissa. Maksiminopeus saavutetaan kuudessa sekunnissa. Vapaapudotus kestää noin 35 sekuntia, jonka jälkeen laskeudutaan maahan varjon varassa muutamassa minuutissa.

Ennen hyppyä polttariporukan yhteiskuvassa päivänsankarilta irtoaa väkinäinen hymy. Ilme on tyystin toinen, kun hyppy on suoritettu. Hyppymestarin videolle ikuistetaan Pulkkisen iloinen ilme. Elämys on ollut ikimuistoinen.

– Lentokoneessa jännitin eniten. Enpä juurikaan katsonut alas. Hypyn aikana otti mahasta. Heti laskeutumisen jälkeen syntyi vahva tunne, että voisin tehdä tämän uudestaan, hehkuttaa Pulkkinen.

Laskuvarjohyppääminen palkitsee adrenaliiniryöpyllä. Kun sen kokee kerran, moni haluaa lisää. Se on mahdollista, kun osallistuu hyppykurssille. Niitä on erilaisia ja erihintaisia. Alkukustannukset kouraisevat lompakkoa, mutta kurssit suoritettuaan harrastuksen kustannukset tasoittuvat.

– 1 200 metristä hyppääminen maksa 16 euroa, kolmesta kilometristä 32 euroa. Kokonaiskustannukset riippuvat hyppyjen määrästä ja hyppykorkeudesta. Aluksi varusteet voi vuokrata kerholta. Käytetyt varusteet, varjon, hyppyhaalarin, korkeusmittarin ja kypärän saa 3 000 eurolla. Uudet maksavat noin 8 000 euroa. Käytetyt ovat aina turvallisia, sillä varusteet tulee tarkastuttaa kahden vuoden välein.

Todennäköisesti matka lentokentälle on vaarallisempi kuin itse hyppääminen. Laskuvarjohyppääjällä on aina mukanaan varavarjo. Käytössä voi olla myös ilmanpainetta mittaava automatiikka, joka avaa varjon automaattisesti tietyssä korkeudessa. 600 metriä ennen maata pitää varjon olla viimeistään auki. Tilastollisesti varavarjoa tarvitaan joka tuhannen hypyn kohdalla.

– Itse olen hypännyt jo 4 000 hyppyä enkä ole vielä kertaakaan tarvinnut varavarjoa, muistuttaa Kiviniemi.

Hannu Tuominen

Mikko Mustakangas (vas.), Tuomas Paananen ja Mikko Kohonen (oik.) järjestivät kaverilleen Ville Pulkkiselle ikimuistoisen hyppyhetken. Mukana juonessa oli myös hyppymestari Matti Pahikkala. Tässä ollaan vasta lähdössä, joten polttarisankarilla on vielä perhosia vatsassa. Mikko Mustakangas (vas.), Tuomas Paananen ja Mikko Kohonen (oik.) järjestivät kaverilleen Ville Pulkkiselle ikimuistoisen hyppyhetken. Mukana juonessa oli myös hyppymestari Matti Pahikkala. Tässä ollaan vasta lähdössä, joten polttarisankarilla on vielä perhosia vatsassa. Kuva: Hannu Tuominen

Suurten ikäluokkien edustajat ja nuoret miettivät matkailun kestävyyttä muita enemmän

Adoben tekemässä matkailututkimuksessa tutkittiin matkailun trendejä sekä eri ihmisryhmien matkatottumuksia. Tutkimuksesta käy ilmi, että miehet varaavat matkansa 40 prosenttia todennäköisemmin hyvissä ajoin etukäteen, kun taas naiset ovat keskimäärin spontaanimpia matkustajia. Lisäksi nuoret ja suurten ikäluokkien edustajat kiinnittävät eniten huomiota matkustamisen kestävyyteen.

Lääkealan yhteistyötä halutaan tiivistää EU:ssa

Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea isännöi ensimmäistä EU-puheenjohtajuuskauden kokoustaan Helsingissä 18.−19. heinäkuuta. Kokouksessa oli koolla neljä eri työryhmää ja yhteensä yli sata osallistujaa.

Henrik Goesch triathlonin puolimatkan mestariksi Joroisissa

Henrik Goesch.

Henrik Goesch ja Tiina Pohjalainen voittivat triathlonin puolimatkan yleisen sarjan SM-lähdöt lauantaina Joroisissa. Puolimatkan SM-mitaleista kilpailtiin Joroisissa lauantaina. Kilpailu käytiin upeissa olosuhteissa, tyynessä ja lämpimässä säässä. Puolimatkalla kilpailumatkat ovat 1,9 kilometrin uinti, 90 kilometrin pyöräily ja 21,1 kilometrin juoksu.

Ihmisiä Suomi-filmin suviyössä

Se oli lämmin ja kaunis kesäyö, joka oli kääntymässä kohti sarastavaa auringonnousua. Kaupunki oli kietoutunut seesteiseen rauhaan. Kesäyö, jonka viattomuus olisi istunut vanhaan Suomi-filmiin.

Kerrostalossa huoneistopalo Varissuolla

Kerrostalossa oli huoneistopalo Varissuolla Suurpäänkadulla lauantaina aamupäivällä.

Venner laajenee Turkuun

Pian toimintaansa pääkaupunkiseudulta myös Turkuun laajentavalle Venner Oy:lle on myönnetty Yhteiskunnallinen yritys -merkin käyttöoikeus osoituksena liiketoiminnallisten ja yhteiskunnallisten tavoitteiden onnistuneesta yhdistämisestä.

Turkulainen rattijuoppo kaahasi kymppitietä kovaa ylinopeutta

Poliisipartio ajoi Koskella kymppitietä pitkin kohti Turkua, kun partiota vastaan tuli perjantaina noin kello 22 kovalla vauhdilla henkilöauto, jonka nopeudeksi mitattiin 166 km/h, kun alueella oli 100 km/h nopeusrajoitus.

Suomi yksi maailman venetiheimmistä maista, uusien vesikulkuneuvojen määrä kasvussa

Vesiskootterien suosio kasvaa yhä. Varsinais-Suomessa ensirekisteröitiin alkuvuonna 47 uutta vesiskootteria.

Suomi on edelleen yksi maailman venetiheimmistä maista. Vesikulkuneuvojen ensirekisteröintien määrä kasvoi alkuvuonna 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Suosituin kulkuneuvo vesillä liikkumiseen on edelleen moottorivene. Myös vesiskoottereiden suosio on kasvussa. Eniten veneitä rekisteröitiin Uudellamaalla ja Varsinais-Suomessa.

Avovene törmäsi laituriin, kolme loukkaantui

Naantalissa tapahtui perjantaina Teersalon ja Velkuan alueella vesiliikenneonnettomuus, kertoo Länsi-Suomen merivartiosto Twitterissä.

Urheilu

Otteluanalyysi: Haka menee menojaan Ykkösessä

Matej Hradecký teki vahvan paluun kentille 2,5 vuoden tauon jälkeen.

Valkeakosken Haka venytti kaulaa jo kymmeneen pisteeseen lyömällä TPS:n Kupittaalla 3-2 (2-0) jalkapalloilun Ykkösen kärkikamppailussa. Haka on käynyt kahdesti Kupittaalla ja voittanut kahdesti. Jossiteltavaa ei siis ole. Vai onko kuitenkin? TPS tuli vahvasti lopussa ja pääsi yrittämään tasoitusta, kun Haka panikoi yllättävästi.

Henrik Goesch triathlonin puolimatkan mestariksi Joroisissa

Henrik Goesch.

Henrik Goesch ja Tiina Pohjalainen voittivat triathlonin puolimatkan yleisen sarjan SM-lähdöt lauantaina Joroisissa. Puolimatkan SM-mitaleista kilpailtiin Joroisissa lauantaina. Kilpailu käytiin upeissa olosuhteissa, tyynessä ja lämpimässä säässä. Puolimatkalla kilpailumatkat ovat 1,9 kilometrin uinti, 90 kilometrin pyöräily ja 21,1 kilometrin juoksu.

Matej Hradeckýn paluu tapahtumassa huikeissa puitteissa

Matej Hradecký on pelannut viimeksi TPS:n raitapaidassa kaudella 2015.

Kaksi ja puoli vuotta on pitkä aika kenen tahansa elämässä Erityisen pitkä pätkä se on parhaassa iässä olevan jalkapalloilijan elämää. Huhtikuussa 24 vuotta täyttänyt Matej Hradecký pelasi edellisen pelinsä helmikuussa 2017. Tuolloin SJK:ta edustanut Hradecký pelasi Suomen Cupissa MuSaa vastaan, mutta sittemmin hän on joutunut katsomaan pelejä katsomon puolelta.

Jälkipeli: Interin vahtien oma koutsi

Henrik Moisander on yksi Veikkausliigan kokeneimmista maalivahdeista. Hänet on valittu kahdesti sarjan parhaaksi maalivahdiksi.

Valmennus täyttää Jani Meriläisen arjen

Puukkokatsomo: Iso kuva ei muutu

Taika Koilahti.

Alle 23-vuotiaiden yleisurheilun EM-kisoista oli lupa odottaa enemmän kuin mitä saatiin. Suomen saldona oli yksi pronssi, jonka Ella Junnila toi korkeushypystä. Enempäänkin oli mahdollisuuksia, mistä kielii suomalaisten kymmenen pistesijaa.

Otteluanalyysi: Niin lähellä, mutta niin kaukana

Timo Furuholm ei jossitellut pelin jälkeen.

Harva siihen uskoi. Interin jatkopaikkaan jalkapalloilun Eurooppa-liigan ensimmäiseltä karsintakierrokselta. Kööpenhaminalainen Bröndby kylvetti Interiä ensimmäisessä osaottelussa 4-1, joten olisi tarvittu ihmettä. Mutta ei siitä kauas jääty. Inter esitti kauden parastaan ja löi Bröndbyn Kupittaalla 2-0 (0-0). Kolmas maali olisi riittänyt, mutta sitä ei enää tullut. Bröndby etenkin jatkoon yhteismaalein 4-3.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.