Millainen on hyvä ankkurointivarustus?

Pelkkä köysi ei riitä, vaan kunnollinen ankkurivarustus koostuu köydestä ja sen ja ankkurin väliin tulevasta, jopa useamman metrin mittaisesta raskaasta, lyhytlenkkisestä kettingistä. Pelkkä köysi ei riitä, vaan kunnollinen ankkurivarustus koostuu köydestä ja sen ja ankkurin väliin tulevasta, jopa useamman metrin mittaisesta raskaasta, lyhytlenkkisestä kettingistä.

Pleissaa koussi kolmelyötyyn tai multiplaitiin

Hyvästä ankkuriköydestä puhuttaessa ei oikeastaan puhutakaan pelkästä köydestä, vaan ankkurointivarustuksesta. Pelkkä köysi ei nimittäin riitä, vaan kunnollinen ankkurivarustus koostuu köydestä ja sen ja ankkurin väliin tulevasta, jopa useamman metrin mittaisesta raskaasta, lyhytlenkkisestä kettingistä. Kettingillä on konstruktiossa useampia tehtäviä, Suomen Purjehdus ja Veneily ry:n liittokouluttaja Ari Mäkelä kertoo.

– Kettinki parantaa huomattavasti ankkurin kiinnittymistä, koska ankkuri asettuu edullisempaan kulmaan pohjaan nähden. Ankkuria laskettaessa ei voida tietää, mikä pohjassa odottaa. Jos köysi joutuu terävää kivensärmää tai laivanhylyn terästä vasten, köysi kuluu nopeasti poikki, mutta kettinki kestää tällaista kulutusta paljon paremmin, Mäkelä listaa.

Kettingin kolmas tehtävä on painollaan helpottaa veneen käsittelyä silloin, kun ollaan keula kiinni rannassa ja ankkuri on laskettu perästä. Kettingin paino vetää keulan irti rannasta ja mahdollistaa veneen vetämisen lähemmäksi, kun veneeseen taas noustaan.

Itse köydenkin tulee olla uppoava, vaikka päässä onkin painava ankkuri sekä kettinki.

– Ankkuriköyden tulee ehdottomasti olla uppoava, koska siinä on useimmiten löysää. Jos köysi on kelluva, köysi nousee lähelle pintaa, jolloin ennemmin tai myöhemmin joku sotkee sen potkuriinsa.

Hyvät ankkuriköydet ovat kalliita, mutta ne on syytä tunnistaa muutenkin kuin hinnasta. Olennaista köydessä on sen materiaali. Oikea materiaali on polyamidia tai polyesteria, kummatkin ovat uppoavia. Näistä polyamidi on vielä polyesterikin kestävämpi. Polyamidin valonkesto ei ole ensiluokkainen, mutta tällä ei käytännössä ole mitään merkitystä ankkuriköydessä. Polyamidin suuri venyvyys on vain eduksi ankkuriköydessä.

– Huonoista ja halvoistakin materiaaleista tehdään köysiä, jotka osaamattomaan silmään näyttävät samanlaisilta kuin laatutuotteetkin. Eron huomaa kyllä jo vuoden käytössä, mutta silloin on jo liian myöhäistä valittaa.

Ankkuriköyttä on aina varattava vähintään viisi kertaa veden syvyys. Käytännössä jokaisessa matkaveneessä tulee olla vähintään 50 metriä ankkuriköyttä. Tämä on myös veneiden katsastusvaatimus luokassa 2. Tällaisella ankkurivarustuksella voidaan siis ankkuroitua maksimissaan kymmenen metrin syvyyteen. Pienemmissä veneissä, joissa lähdetään siitä, että vene on aina keula rannassa ja käytetään peräankkuria, riittää 30 metriä.

– Meillä Suomessahan on hyvin matalat vedet, joten meillä pärjätään näinkin lyhyillä ankkuriköysillä. Jos matka suuntautuu syvemmille vesille niin 50 metriä on usein aivan liian lyhyt, Mäkelä muistuttaa.

Hyvin pitkien ankkuriköysien käsitteleminen on hankalaa, minkä takia ne on järkevää koota useammasta osasta tekemällä köysien molempiin päihin valmiiksi niin kutsutuilla kousseilla varustetut lenkit. Kun veneeseen varataan lisäksi tarvikkeet koussien nopeaan ja luotettavaan liittämiseen, on 50 metrin köydelle nopeasti järjestettävissä jatkoa.

Ankkuriköysi kiinnitetään perään, jos keula on kiinni rannassa. Jos vene on ankkurissa redillä, se kiinnitetään aina keulaan. Näin vene asettuu keula tuulta vasten, jolloin ankkurin rasitus on pienin ja lisäksi vene liikkuu vähemmän ja rauhallisemmin, jolloin siellä nukkuminenkin onnistuu.

Ankkurointivarustukseen tulisi kuulua myös toinen, ohuempi köysi. Se kiinnitetään ankkurin toisessa päässä olevaan pieneen reikään tai lenkkiin. Mäkelä kutsuu tätä ohutta köyttä takaisinvetoköydeksi.

– Tällainen köyden kiinnike kuuluu jokaiseen hyvin suunniteltuun ankkuriin. Sen käyttäminen on järkevää, kun ankkuroidutaan sellaiseen paikkaan, jossa on syytä pelätä, että ankkuri voi tarttua johonkin pohjassa olevaan kiinni.

Ankkuri voi tarttua vaikkapa käytöstä poistettuun tai merkitsemättömään kaapeliin. Silloin paras ja usein ainut keino saada ankkuri ylös on vetää se tällaisella takaisinvetoköydellä takaisin pintaan. Takaisinvetoköyden ei tarvitse olla kovin paksu, koska sen varaan ei lasketa veneen painoa, vaan se on tarkoitettu vain itse ankkurin nostamiseen. 8-millinen köysi riittää aivan hyvin isollekin ankkurille. Sen on kuitenkin ehdottomasti oltava uppoava, kuten varsinaisen ankkuriköydenkin.

– Takaisinvetoköyttä ei tarvita yhtä paljon kuin varsinaista ankkuriköyttä, jos sen päähän kiinnitetään pieni poiju, joka heitetään ankkuroitaessa mereen. Silloin vähän päälle veden syvyys riittää, eikä ylimääräistä köyttä saa jättää ajelehtimaan mereen, Mäkelä muistuttaa.

Jarno Keskinen

Lähiön maine paranee kehittämällä

Kaupunkilaisista isoin osa haluaa asuinympäristöltään vehreyttä, vaikka mieltymykset vaihtelevat. Nuoret painottavat liikenneyhteyksiä, vanhemmat palveluja. PTT selvitti ensi kertaa mielipiteitä asumisesta. Vastaajia oli 2 900, 21 kaupungista. Yhtenä asiana tutkimuksessa nousi esiin lähiöiden uudistamisen tarve. Asuinympäristöistä keskusta koetaan parhaimmaksi, uusi asuinalue seuraavaksi ja lähiö vähiten kiinnostavaksi.

Mielipide: Vastuuton talouspolitiikka lopetettava

Turun taloustilanne on erittäin huono. Uusimpien tietojen mukaan kaupungin budjettialijäämän ennustetaan kasvavan yli 150 prosenttia suunniteltua suuremmaksi. Kaupunki käyttää jatkuvasti rahaa, jota sillä ei ole. Tämä ei voi jatkua.

Kytke lämmitys pois päältä viimeistään nyt

Lämmityksen säätöventtiileissä on aina pieni läpivirtaus, joka tuo lämmitysverkostoon lämmintä vettä. Lämmityksen automatiikka huolehtii siitä, että säätöventtiilit ovat Kiinni-asennossa, mutta se ei vielä riitä. Lämmityksen poiskytkeminen edellyttää niin sanotun kesäsulun sulkemista tai lämmitysverkoston kiertovesipumpun pysäyttämistä. Poiskytkeminen ei vaikuta lämpimään käyttöveteen.

Merkityksellinen työ nuorille tärkeää

Tuore Suomalaisen Työn Liiton teettämä tutkimus selvitti nuorten arvoja ja asenteita työhön osana Onhan siinä Avainlippu -kampanjaa. 15–24-vuotiaille nuorille mahdollisuus tehdä itseä kiinnostavaa työtä nousi kaikkein tärkeimmäksi asiaksi, kun selvitettiin, minkä asioiden saavuttaminen on suomalaisille tärkeää. 62 prosenttia nuorista piti mahdollisuutta tehdä itseä kiinnostavaa työtä erittäin tärkeänä.

Halisten sillan erikoistarkastus sulkee ajokaistan alkuviikolla

Halisten sillan erikoistarkastus sulkee ajokaistan 17.-19. kesäkuuta kello 8-22. Paikalla on tilapäiset liikennevalot. Nopeusrajoituksena on 30 kilometriä tunnissa. Työstä on haittaa molempiin ajosuuntiin. Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Turku kiinnostaa kansainvälisiä osaajia

Suomen ensimmäinen talent-kutsukilpailu Talent Call Turku sai yli 1 000 hakemusta 75 eri maasta. Hakijoista viisi saa perheineen kutsun saapua elokuussa Turkuun tutustumaan seudun työnantajiin ja arkielämään. Turku Science Park Oy:n, Turun kaupungin ja Business Finlandin järjestämä haku kilpailuun osoitti, että kiinnostuneita osaajia olisi Suomeen tulossa.

Kortiton rattijuoppo kiinni Ratapihankadulla

Poliisipartio pysäytti lauantaina kello 23.53 Turussa Ratapihankadulla henkilöauton, jota kuljetti vuonna 1979 syntynyt mies.

Trendikkäämmin syksyn puutarhatöissä

Fiskars ja suomalainen muoti- ja tekstiilisuunnittelija Maria Korkeila lanseeraavat yhteistyömalliston, joka sisältää puutarhanhoitoon suunniteltuja, nykyaikaisia työvaatteita ja asusteita. Fiskars by Maria Korkeila -mallisto esitellään tammikuussa 2020 Italian Firenzessä järjestettävässä Pitti Uomossa, ja mallisto saapuu valittuihin kauppoihin keväällä 2020.

Terassit ennen mittumaaria kesäkuntoon

Kesäkuun alku on paras aika laittaa kodin parvekkeet ja terassit kesäkuntoon. Helppous ja koko kesän toimivuus ovat valttia istutuksen suunnittelussa. Niihin voi vaikuttaa parhaiten perustamisvaiheessa. Hanki reilunkokoisia ruukkuja, jolloin kastelu ja lannoitus onnistuvat varmimmin. Istutusvaiheessa ruukkuseokseen lisätään pitkäaikaislannoitetta.

Urheilu

Åboraakkeli: Kahden kauppa?

Jalkapallon Ykköstä on ehditty pelata vajaa kolmannes, mutta jo nyt näyttää siltä, että kärkitaistosta on tulossa kahden kauppa. Haka ja TPS ovat erottumasta muusta ryhmästä.

Jälkipeli: Ilmojen halki käy laskuvarjohyppääjän tie

Tandemhyppy on nopein tapa kokea laskuvarjohypyn huumaa. Ville Pulkkinen (vas.) pääsi polttareidensa kunniaksi hyppäämään taivaalta alas. Turun Laskuvarjourheilijoiden hyppymestari Matti Pahikkala huolehti käytännön järjestelyistä ja turvallisuudesta. Ilo oli yhteinen, kun elämys oli täydellinen.

Mieli tyhjenee kaikesta muusta. Hyppääjä elää vain siinä hetkessä. Näin kuvaa laskuvarjohyppääjä Niko Kiviniemi harrastustaan. Laskeutuminen ilmojen halki koukuttaa nopeasti.

Maalikuningas Heikki Suhosen tarina kirjaksi elokuussa – luvassa paljastus kohuttujen TPS-potkujen syistä

Heikki Suhosesta kertova kirja ilmestyy 15. elokuuta.

Iso pala turkulaista urheiluhistoriaa lyödään elokuussa koviin kansiin, kun jalkapallolegenda Heikki Suhosesta kertova Super-Hessu – Maalikuningas ilmestyy.

Otteluanalyysi: MuSa hyödynsi TPS:n virheet

Voittomaalin tehneellä Taiki Kagayamalla oli syytä hymyyn pelin jälkeen.

TPS kärsi kauden toisen kotitappionsa, kun MuSa kävi hakemassa pisteet Kupittaan perjantai-illasta. Porilaiset eivät esittäneet säkenöivää pelaamista, mutta käyttivät paikkansa tehokkaasti ja puolustivat uhrautuvasti. Palloseura esiintyi kotiyleisön edessä hengettömästi, mikä jättää paljon pohdittavaa jatkoon.

FC TPS kunnioittaa Wahlstenin muistoa

Juhani Wahlsten menehtyi maanantaina 81 vuoden iässä.

FC TPS kunnioittaa perjantain kotiottelussaan 14. kesäkuuta Juhani "Juuso" Wahlstenin muistoa.

Petteri Nummelinista jääkiekkoleijona numero 253

Petteri Nummelin (oikealla) nousee isänsä Timon rinnalle jääkiekkoleijonaksi.

Suomen Jääkiekkomuseon aatelointitoimikunnan puheenjohtaja Jari Kurri on julkistanut vuoden 2019 Jääkiekkoleijonat ja elämäntyöpalkinnon saajat.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.