Latauspisteitä tulee lisää sähköautojen yleistymisen tahtiin

eTolppa on hybridi- ja sähköautojen lataus- ja lämmitystolppa, joka mittaa sähkönkulutusta tolppakohtaisesti. eTolppa on hybridi- ja sähköautojen lataus- ja lämmitystolppa, joka mittaa sähkönkulutusta tolppakohtaisesti.

Liikenteen sähköistäminen on nostettu ilmastotavoitteiden saavuttamisessa yhdeksi keskeiseksi keinoksi. Siitä seuraa sähköautojen latauslaitteistojen asennuttamisen tarve.

Koska suuri osa suomalaisista asuu taloyhtiöissä, keskusteluun on noussut kysymyksiä siitä, miten latauspisteet ovat taloyhtiöiden tiloihin teknisesti järjestettävissä, millaisia latauslaitteistoja voidaan taloyhtiöihin rakentaa ja siitä, miten lataamisen energiakustannukset saa luotettavasti kohdennettua lataajien maksettavaksi sekä millaisia apuvälineitä tähän tarvitaan.

Taloyhtiön kannattaa pyytää sähköautolatauksen yksityiskohdat tunteva sähköalan ammattilainen kertomaan ratkaisuista ja kustannuksista esim. taloyhtiön kokoukseen. Hänen kanssaan yhdessä voi myös pohtia sitä, millaiset ovat käyttäjien tarpeet, millaisia latauksia voidaan alkuvaiheessa sallia sekä milloin ja miten on syytä alkaa investoimaan parannuksiin.

Ensimmäinen selvitettävä asia on mitä latausjärjestelmältä halutaan? Halutaanko taata taloyhtiön asukkaille yön yli latauksessa tietty määrä kilometrejä tai tietty määrä kilometrejä esimerkiksi tunnin latauksella? Haluttu toimintasäde ja latauksen nopeus muodostavat tärkeimmät kriteerit latausjärjestelmälle. Avuksi tähän pohdintaan mainittakoon Henkilöliikennetutkimus vuodelta 2016: Suomalainen liikkuu keskimäärin 41 kilometriä päivässä ja 15 kilometriä yhdellä siirtymällä.

Lisäksi on päätettävä latauskustannusten kohdennus: riittävätkö käyttäjien mittarit, jotka luetaan määrävälein samaan tapaan kuin vesimittareiden kanssa on toimittu. Vai olisiko parempi valita sellainen älykkäämpi latausjärjestelmä, joka raportoi latauspistekohtaisesta energiamäärästä.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n tekninen asiantuntija Matti Orrberg ja Voltmen Oy:n toimitusjohtaja Janne Skogberg rauhoittelevat kustannuksista huolestunutta kansaa.

– Kun sähköautoilijat ovat vielä toistaiseksi selkeä vähemmistö, kaikkia taloyhtiön autopaikkoja ei tarvitse heti muuntaa sähköautojen latauspisteiksi.

Yksi ratkaisu on tehdä pitkän ajan suunnitelma, jonka voi sitten toteuttaa vaiheittain sähköautojen lisääntyessä. Yleensä alkuun päästään vanhoilla lämmityspisteillä vaihtamalla vain kotelo lataukseen sopivaksi. Kaapeloinnin voi uusia myöhemminkin. Joitakin teknisiä edellytyksiä on huomioitava.

Tarvittava energiamäärä perustuu siihen, kuinka paljon ajokilometrejä halutaan taata latausaikana. Ja mitä nopeammin energiaa halutaan ladata sitä enemmän tarvitaan tehoa. Sähköautolatauspisteiden hankinnan yhteydessä tulisi varmistaa, että kiinteistön sähkökeskukset sekä liittymis-, nousu- ja ryhmäkaapelointi ovat riittäviä, niin etteivät sähköt katkea ylikuormitustilanteessa.

– Osakkaiden yksittäin hankkimat eri tyyppiset latauslaitteet eivät ole pitemmän päälle hyvä ratkaisu. Kannattaa edetä harkiten ja tehdä taloyhtiölle kokonaisvaltainen suunnitelma, jolla varmistetaan tehon riittävyys ja laitteiden yhteensopivuus. Älykäs latausjärjestelmä huolehtii latausten ohjauksesta ja tehotasapainosta eikä välttämättä ole tarvetta parantaa koko kiinteistön sähkönjakelua, tietää Orrberg.

On yleinen käytäntö, että taloyhtiöiden autopaikat ovat asukkaille nimettyjä, jolloin sähköauton latausmahdollisuus – vaikka sitten pienempitehoisenakin – on taattava jokaiselle asukkaalle. Ratkaisu, jossa taloyhtiöllä olisi sähköautoilijoiden yhteiskäytössä oleva latauspaikka, on käytännössä hankala eikä siksi suositeltava.

– Kukaan ei halua lähteä yömyöhään siirtämään autoaan ja tekemään tilaa seuraavalle lataajalle, toteaa Skogberg.

Jos tavoitellaan ARA-tukea, latausvalmius kannattaa tehdä kerralla kaikille taloyhtiön autopaikoille.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Samppanjamessut kuplivat keväällä

Turun jokivarsi kuplii taas, sillä Vähätorilla sijaitseva ravintola Tårget täyttyy samppanjasta. Viime keväänä suuren suosion saavuttaneet samppanjamessut järjestetään 23. maaliskuuta. Messuilla on päästään maistelemaan noin 150 eriä samppanjaa, ja joukosta löytyy myös harvinaisuuksia. Tunnelmallisissa kellareissa on tarjolla maksullisia samppanja-tastingeja.

Ala-Nissilä: Kokoomus vastuussa väyläinvestointien ongelmista

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, liikennejaoston jäsen, kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä on huolissaan väylärahoituksen tilasta. Hän toi huolensa esille lauantaina Turussa.

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmä koulutti noin 750 nykyistä ja tulevaa poliisia ja rajavartijaa

Ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän koordinoima IHME-hanke on kouluttanut syksyn aikana lähes 750 poliisin ja Rajavartiolaitoksen henkilökuntaan kuuluvaa ja poliisiksi tai rajavartijaksi opiskeleva ihmiskaupasta. Alkuperäinen koulutustavoite oli noin 200–300 henkilöä, mutta syksyn suuren kysynnän perusteella luku on lähes kolminkertainen.

Yrittäjägallup: Voitonjaon verotus ei kannusta kasvuun

45 prosenttia yrittäjistä kokee, että nykyinen verotus ei kasvata yrittäjiä kasvattamaan yrityksiään. Vain 21 prosenttia pitää verotusta kasvuun kannustavana. kertoo Yrittäjägallup.

Koiran tassut vaativat talvikunnossapitoa

Tarkkaile koiran palelun merkkejä, kuten tassujen nostelua, nilkuttamista, tärinää sekä tavallista hitaampaa ja jäykempää liikkumista.

Lumi, jää ja pakkanen tuovat mukanaan tiettyjä haasteita ja vaaroja koirille, kuten paleltumia, kylmäkramppeja ja hukkumisen riskin. Agria Eläinvakuutus on listannut vinkkejä siitä, miten auttaa koiraa talvivaivojen kanssa.

Ulkomaalaistaustaisen taksikuskin epäillään raiskanneen naisen Turussa

Lounais-Suomen poliisin saaman ilmoituksen mukaan taksin asiakas on neljän jälkeen sunnuntaiaamuna joutunut seksuaalirikoksen uhriksi. Ilmoituksen mukaan ulkomaalaistaustainen taksinkuljettaja oli kyydin jälkeen tunkeutunut asiakkaansa asunnolle, jossa rikoksen epäillään tapahtuneen.

Lotossa jatkuu jättipotin jahti

Lotossa ei löytynyt kierroksella 3/2019 yhtään täysosumaa. Ensi viikolla potissa on 15 miljoonan euron jättipotti. Yhdelle pelaajalle osuessaan se olisi Loton kaikkien aikojen suurin.

Hans Adolf Ehrnrooth kokoomuksen EU-vaaliehdokkaaksi, vaalipäälliköksi Ilkka Kanerva

Hans Adolf Ehrnrooth.

Everstiluutnantti (evp.) Hans Adolf Ehrnrooth lähtee kokoomuksen ehdokkaana ensi toukokuun eurovaaleihin. Ehrnroothin, 56, uraan mahtuu 31 vuotta puolustusvoimissa: 21 vuotta kansallisen puolustuksen tehtävissä eri puolilla Suomea ja seitsemän vuotta kansainvälisissä tehtävissä Euroopassa ja Afrikassa. Hän aikoo keskittyä Euroopan turvallisuuskysymyksiin.

Asuntojen välityspalkkiot kasvusuunnassa

Asunnonvälittäjien välityspalkkioprosentit nousivat viime vuoden aikana useissa Suomen suurissa kaupungeissa. Omakotitalokaupan sesongin kolkuttaessa ovella ovat välittäjien palveluistaan pyytämät komissiot usealla paikkakunnilla hieman edellisvuotta tyyriimpiä.

Urheilu

Rutiinin ja taikauskon ero on urheilupsykologin näkökulmasta pieni

Urheilupsykologi Tuomas Grönmanin arvion mukaan nykykiekkoilijoilla on itseluottamuksen pönkittämiseen taikauskoa parempia keinoja. Kuvassa HC TPS:n pukukoppi.

Vasen luistin ennen oikeaa, ei astuta viivojen päälle kentälle luistellessa, ajetaan hallille pelipäivinä samaa reittiä – ja niin edelleen. Jääkiekkoilijoiden erilaisista otteluihin valmistavista rituaaleista on vuosien varrella kiertänyt monenlaisia tarinoita.

Jälkipeli: Isä Kiprusoff on ylpeä poikiensa saavutuksista

Ei mennyt isä Jarmo Kiprusoffin talkootyöllä tehdyt kentän jäädytykset hukkaan. Nättinummen Aurorankadun luonnonjäiltä on lähtöisin moni turkulainen kiekkosuuruus. Myös Miikka (vas.) ja Marko Kiprusoff etenivät lajin huipulle.

– Ei tarvinnut tuputtaa, enemmänkin piti hakea välillä syömään. Usein äiti huusi parvekkeelta poikia kotiin. Pelit päättyivät vasta, kun kentän valot sammutettiin.

Puukkokatsomo: Karvonen taas rikki

Elias Karvonen.

Jääkiekko on peli, jossa syystä tai toisesta loukkaantumiset usein kasaantuvat tiettyjen pelaajien murheiksi. Viime vuosina Elias Karvonen on ollut tässä mielessä Palloseuran surullisen hahmon ritari, eikä kuluva kausikaan ole erityisen helppo 24-vuotiaalle hyökkääjälle.

Hollantilaispuolustaja Daan Klinkenberg Interiin

Daan Klinkenberg.

Inter on solminut pelaajasopimuksen FC Volendamista siirtyvän Daan Klinkenbergin kanssa. Interin ja juuri 23 vuotta täyttäneen puolustajan sopimus kattaa kauden 2019, minkä lisäksi seuralla on optio kaudesta 2020.

Turku Terror haluaa hyödyntää palloiluhallin korkeuden

Turku Terrorin Miitrei Yli-Puntari (musta paita) ja Otson Antti Elonheimo ovat tottuneet taistelemaan ultimaten Suomen mestaruudesta. Otso ja Terror ratkaisivat Suomen mestaruuden muun muassa keväällä 2016.

Suomen ultimaten parhaimmisto kokoontuu tulevana viikonloppuna Kupittaan palloiluhalliin 19.–20. tammikuuta kauden talvisarjan toiseen SM-turnaukseen. A-lohkon, eli ylimmän tason, kauden ensimmäisen turnauksen joulukuun puolivälissä voitti espoolainen Otso, mutta toiseksi sijoittunut Turun Terror lähtee revanssimielellä viikonloppuun.

Roope Paatos vuoden urheilija Raisiossa

Roope Paatos.

Raision kaupungin vapaa-aikalautakunta valitsee vuosittain vuoden urheilijan, valmentajan ja joukkueen. Vuoden 2018 urheilijaksi valittiin uimari Roope Paatos , valmentajaksi Kalle Parkkari ja joukkueeksi Raision Kuulan Seuracupin Giga-sarjan voittajajoukkue.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?