Liikunta ylläpitää selän hyvinvointia

Vuoden alku on monille uuden alku myös elintavoissa. Vuodenvaihteessa on annettu lupauksia esimerkiksi kuntoilla enemmän, syödä terveellisemmin tai lopettaa tupakointi. Selkäliitto haastaa ihmiset rakastamaan selkäänsä. Pienilläkin teoilla voi vaikuttaa selän hyvinvointiin.

Paras keino selkäterveyden edistämisessä on ennaltaehkäisy. Monipuolinen ja säännöllinen liikunta ylläpitää selän hyvinvointia, lisäksi se virkistää mieltä ja rentouttaa. Liikunnan ohella muita selän terveyttä edistäviä tekijöitä ovat normaalipainossa pysyminen, tupakoimattomuus ja palautumisesta huolehtiminen.

– Selkäkipuinen voi aloittaa liikkumiseen kevennetysti ja jaksottaa rasitusta niin, että rasitus ja lepo vuorottelevat. Esimerkiksi kävely sopii tavallisesti hyvin selkäkipuisille. Myös monet muut lajit, kuten vesiliikunta ja pyöräily, sopivat yleensä akuuteimman kivun helpotettua. Tärkeintä on löytää itselleen mieluinen tapa liikkua, se voi olla myös arkiliikuntaa, Selkäliiton toiminnanjohtaja Kirsi Töyrylä-Aapio kertoo.

Jotta lupaus selän huomioimisesta pitää, siihen kannattaa asettaa konkreettiset tavoitteet ja tarvittaessa palastella niitä pienempiin osiin.

– Tavoitteena voi olla esimerkiksi, että liikkuu vähintään kaksi ja puoli tuntia viikossa, mikä on terveysliikuntasuositusten mukainen vähimmäissuositus. Se on suositeltavaa Sen voi jakaa useammalle päivälle ja toteuttaa useammassa jaksossa. Yksi helppo tapa aloittaa liikkuminen ovat selkäyhdistysten liikuntaryhmät. Ne tarjoavat selkäoireisille sopivaa ja säännöllistä liikuntaa, ryhmissä on myös mahdollisuus tutustua uusiin ihmisiin ja saada itselleen vertaistukea, Töyrylä-Aapio toteaa.

Liikunnan lisäksi selkäkivusta toipumisessa on keskeistä oma suhtautuminen kipuun. Kun selkä on kipeä, asiat eivät aina etene suunnitellusti, mutta pienetkin askeleet vievät eteenpäin.

– Aseta itsellesi kohtuullisia tavoitteita. Ole armollinen itsellesi, kiitä itseäsi ja iloitse pienistäkin onnistumista, Töyrylä-Aapio muistuttaa.

Panosta uneen. Univaje ja nukkumishäiriöt vähentävät syvää unta, aiheuttavat herkistymistä kivulle ja voivat pahentaa kiputiloja. Pidä huolta säännöllisistä nukkumaanmeno- ja heräämisajoista. Lopeta älylaitteiden käyttö viimeistään puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa. Rajoita kahvin ja muiden kofeiinipitoisten aineiden käyttöä illalla.

Pysy liikkeessä. Selkä tykkää monipuolisesta liikunnasta. Liike pitää selän lihakset vetreinä, nivelet liikkuvina ja välilevyt kimmoisina. Säännöllinen liikunta vahvistaa kehon omia kivunsäätelyjärjestelmiä, parantaa selän toimintakykyä ja vähentää selkäkipua.

Vähennä paikallaoloa. Istumisen ja muun paikallaanolon tauottaminen virkistää sekä kehoa että mieltä ja parantaa keskittymiskykyä. Nouse siis jaloittelemaan tai tee taukojumppa.

Anna aikaa itsellesi. Omasta jaksamisesta ja kunnosta huolehtiminen ei ole itsekästä, vaan se on rakkautta itseään kohtaan. Hyvinvoiva ihminen jaksaa olla paremmin myös läheistensä tukena.

Rentoudu ja hengitä. Kipuun liittyy aina kehon stressireaktio. Mitä paremmin saamme stressireaktion laantumaan, sitä nopeammin selkäkipu lievittyy. Rentoutuessa kehon lepotoiminnoista vastaava hermoston osa aktivoituu, jolloin syke ja hengitysrytmi hidastuvat, lihakset rentoutuvat ja kiputuntemukset vähenevät. Säännöllinen rentoutumisharjoittelu parantaa kehon omien kivunsäätelyjärjestelmien toimintaa ja auttaa kivunhallinnassa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Urkumaailman suurnimi Naji Hakim konsertoi Martinkirkossa

Naji Hakim.

Suomalaisen urkutaiteen seuran, Organum-seuran oma festivaali Helsingin Urkupäivät järjestetään maaliskuun viimeisenä viikonloppuna. Tällä kertaa myös turkulaiset pääsevät nauttimaan aivan ilmaiseksi Urkupäivien muhkeasta musiikkitarjonnasta Martinkirkossa.

Poliisipartio pysäytti rattijuopon Linnankadulla, kiinni kymmenettä kertaa vuoden aikana kortitta-ajosta

Poliisipartio pysäytti lauantaina kello 3.05 henkilöauton tarkastukseen Turussa Linnankadulla. Kuljettajalle, vuonna 1990 syntyneelle miehelle, tehtiin puhalluskoe ja sen tulos oli 0,76 promillea.

Tulli löytänyt listeriaa tuontihedelmistä, -marjoista ja -vihanneksista

Tullilaboratorion mikrobiologisissa tutkimuksissa löydettiin pakastevihanneksista, -marjoista ja -hedelmistä viime vuonna listeriabakteeria ( L. monocytogenes ). Raja-arvot eivät ylittyneet, eikä näiden tuote-erien maahantuontia tai markkinoille saattamista kielletty. Tutkimuksissa löytyi kuitenkin yksi salmonellabakteeria sisältänyt tuote, pakastettu smoothie-hedelmäsekoitus, jonka markkinoille saattaminen kiellettiin.

Rattijuopon kuorma-auto seilasi kaistalla Kaarinassa

Poliisipartio pysäytti lauantaina puolen yön aikaan Kaarinan Pehtorinkadulla kuorma-auton, jota kuljetti vuonna 1967 syntynyt mies.

Tuto Volley pelaa välierissä

Kirill Borichev on Tuton tehomies.

Lentopallon ykkössarjan Tuto Volley raivasi tiensä puolivälieristä neljän parhaan joukkoon. Semifinaalisarjassa Tuto kohtaa semifinaaleissa Karelian Hurmoksen. Runkosarjassa joukkueet sijoittuivat peräkkäin, Hurmos toiseksi ja Tuto kolmanneksi.

Kuski ajoi ykköstiellä ratsiaan, nopeutta 177 km/h

Poliisipartiot valvoivat liikennettä perjantaina kello 23.50 Paimiossa ykköstiellä. Ratsiapaikalle ajoi poliisipartiota vastaan henkilöauto, jolle mitattiin nopeudeksi 177 kilometriä tunnissa.

Kortiton rattijuoppo puhalsi 1,24 promillea Rieskalähteentiellä

Poliisipartio pysäytti perjantaina kello 10.10 Rieskalähteentiellä henkilöauton tarkastusta varten.

Hoitotyön johtajalla merkittävä rooli sairaanhoitajan eettisen osaamisen tukemisessa

Tarja Poikkeus.

Sairaanhoitajien eettinen osaaminen on tärkeä osa ammattitaitoa ja perusedellytys hyvälle hoitotyön laadulle. TtM Tarja Poikkeuksen Turun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus osoittaa, että hoitotyön johtajien organisatorinen ja yksilöllinen tuki parantavat sairaanhoitajien eettistä osaamista. Tämä puolestaan edistää hoitajien eettistä turvallisuutta ja työtyytyväisyyttä.

Eurojackpotin potti nousi noin 19 miljoonaan euroon

Eurojackpotista ei löytynyt kierroksella 12/2019 täysosumia. Ensi viikolla potissa on noin 19 miljoonaa euroa.

Urheilu

Tuto Volley pelaa välierissä

Kirill Borichev on Tuton tehomies.

Lentopallon ykkössarjan Tuto Volley raivasi tiensä puolivälieristä neljän parhaan joukkoon. Semifinaalisarjassa Tuto kohtaa semifinaaleissa Karelian Hurmoksen. Runkosarjassa joukkueet sijoittuivat peräkkäin, Hurmos toiseksi ja Tuto kolmanneksi.

Turun Uimareiden vesipallonaiset runkosarjan voittoon

Turun Uimarit oli jälleen naisten vesipaollilun SM-runkosarjan ykkönen.

Naisten vesipallon SM-runkosarja saatiin päätökseen viikonloppuna. Runkosarjan voiton vei jo neljännen kerran peräkkäin Turun Uimarit vahvan alkukauden siivittämänä. Joukkue koki ainoat tappiot sarjassa viime vuoden finaalivastustajalleen ja kauden etukäteisasetelmissakin vahvimmaksi arvioidulle Uinti Tampereelle. Joukkueet kohtasivat toisensa neljä kertaa ja TU:n ja UiTa:n keskinäisten otteluiden voitot menivät tasan 2–2.

FC Inter perusti vähävaraisten perheiden junioreille tukirahaston

Timo Furuholm lupasi lahjoittaa pistebonusrahansa juniorien tukirahastoon.

FC Inter on perustanut oman tukirahaston heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien lasten ja nuorten jalkapalloharrastuksen tukemiseksi. Rahasto jakaa vuosittain haettavien stipendien kautta avustusta niille seuran junioreille, joiden perheillä on vaikeuksia harrastusmaksujen kanssa. Seurassa on tällä hetkellä noin 500 junioripelaajaa.

Puukkokatsomo: Katsojapula haasteena

Toiseksi korkein runkosarjan katsojakeskiarvo oli TPS:llä, vajaat 5 500 katsojaa.

Jääkiekon Liigalla on käsillä tärkeä kevät. Suomen ykköslajin korkeimmalla sarjatasolla riittää pohdittavaa, sillä päättyneen runkosarjan katsojamäärät eivät valtakunnallisella tasolla mairittele. Kaudella 2018–19 koko Liigan katsojakeskiarvo oli 4 232 katsojaa.

Paavo Nurmi Gamesissa jaossa Tokion olympiapaikat

Wilma Murto ja monet muut suomalaishuiput saavat venyä parhaimpaansa, jotta Tokion olympialaisten tulosrajat saavutetaan.

Kansainvälinen yleisurheiluliitto IAAF julkisti maaliskuun alulla tulosrajat, joilla urheilijat lunastavat paikkansa Tokion 2020 olympialaisiin. Suomalaisittain tulosrajat ovat kovat ja oletettavasti vain muutama urheilija pääsee rajan rikkomalla olympialaisiin.

Inter kohtaa puolivälierissä VPS:n Kupittaalla

Jalkapalloilun Suomen Cupin puolivälierävaiheen otteluparit arvottiin tiistaina. Inter, joka on Cupin hallitseva mestari, saa kotiottelussa vastaansa Vaasan Palloseuran. Ottelu pelataan lauantaina 30. maaliskuuta kello 15 kentällä Kupittaa 5.

Täysosuma
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?