Varsin vänkä varikkosukkula – koeajossa Renault Trafic dCi 145 TwinTurbo Formula Edition

Renault Trafic Formula Edition on vauhtiraidossaan pirteä ilmestys. Renault Trafic Formula Edition on vauhtiraidossaan pirteä ilmestys. Kuva: Teemu P. Peltola

Lapsuudenkaverini isoveli hankki 1990-luvun alussa menopelikseen madalletun Chevrolet Starcraftin. Pakettiauton takatilaan oli sijoitettu valtava bassokaiutin. Kun veli kurvaili iltaisin kaupunginosan katuja, kuului tasainen teknobiitti umm-tss-umm-tss-umm-tss jo kauas. Minusta auto oli järjettömän hieno, vaikka vaihtuikin muutaman vuoden kuluttua vielä nopeampaan henkilöautoon.

Sittemmin ei pakettiautoja kaveripiirissä näkynyt. Syykin on selvä. Pakut miellettiin – ja mielletään yhä – työkoneiksi, vaikka niissä on tapahtunut paljon kehitystä henkilöautoilun suuntaan. Mutta voisiko pakettiauto olla myös sporttisen tyylikäs?

Oui, vastataan Renault’n tehtailta. Legendaarisesta työjuhdasta, Renault Traficista, julkistettiin viime vuonna Formula Edition -erikoismalli, joka muistuttaa automerkin pitkästä historiasta kilpa-autoilun kuninkuusluokassa. Malli onkin erikoisteippauksineen ulkoiselta olemukseltaan kuin suoraan formulatallin huoltoportaasta. Kovin kilpa-automaista linjakkuutta siitä ei löydy, mikä on tietysti ihan ymmärrettävää, koska kyseessä on tavara-auto. Tarvittaessa tämä 145-hevosvoimainen tuplaturbo kehittää huippunopeutta yli 180 km/h, joten teiden tukkijasta ei ole kysymys.

Pakettiautoja harvemmin ajaneelle ratin taakse kipuaminen voi olla myönteinen yllätys. Ohjaamo on varsin henkilöautomainen, suurimpana poikkeuksena siitä on pystyistuva ajoasento. Ajamisen kanssa on sinut nopeasti. Auto kiihtyy nollasta sataan karvan verran alle 11 sekunnin, joten kaistapujottelu sujuu kivuttomasti. Kuusilovinen manuaalivaihteisto toimii sulavasti ja meno on tasaista.

Suurin haittapuoli on pakettiauton rakenteesta johtuva rajallinen sivunäkyvyys. Risteyksissä on oltava erityisen tarkkana risteävän liikenteen kanssa. Taustapeilin puutteeseen joutuu pakettiautossa tottumaan, mutta ehkäpä kameratekniikka tuo tähänkin ratkaisun tulevaisuudessa. Isoista sivupeileistä näkee hyvin taakse, mutta auton takaosan läheinen alue jää katveeseen. Peruutustutkasta onkin suuri apu.

1,6-litrainen dieselkone jyrisee mukavasti, mutta Start&Stop-järjestelmä sammuttaa sen pysähtyessä kuin veitsellä leikaten. Formula Editionin vakiovarusteita ovat muun muassa 17 tuuman kevytmetallivanteet, kosketusnäytöllinen navigointi- ja multimediajärjestelmä, metalliväri, automaatti-ilmastointi ja nahkaverhoiltu ohjauspyörä. Ratin takana alkaa koeajon aikana suorastaan viihtyä.

Pakettiauton puolesta puhuu myös verokohtelumme. Sama auto maksaisi lisäpenkkirivin kanssa nelisen tuhatta euroa enemmän, eli hinnankorotusta tulee yli kymmenen prosenttia. Renault Trafic Formula Edition on hyvä hankinta niille, jotka arvostavat vaivattomuutta ja valtavaa tavarankuljetuskapasiteettia, mutta eivät tarvitse kyytiläisiä takapenkilleen.

Malli: Renault Trafic dCi 145 TwinTurbo Formula Edition

Iskutilavuus (cm³): 1 598

Tehot: 145 hv

Vääntö: 340 Nm

• Kiihtyvyys: 0–100 km/h: 10,9 s

Huiput: 183 km/h

Kulutus/100 km (EU): 6,3 l

CO²: 164 g/km

Hinta: 37 390 euroa

Teemu P. Peltola

Ohjaamo on hyvin henkilöautomainen. Ohjaamo on hyvin henkilöautomainen. Kuva: Teemu P. Peltola

Rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 2,8 prosenttia

Rakennuskustannusindeksin pitkän aikavälin kehitys.

Tilastokeskuksen mukaan rakennuskustannukset nousivat syyskuussa 2,8 prosenttia vuodentakaisesta. Tarvikepanosten hinnat nousivat 3,5 prosenttia, palveluiden hinnat 2,4 prosenttia ja työpanosten hinnat kaksi prosenttia edellisen vuoden syyskuuhun verrattuna.

Omakotiliitto: Valtio asettamassa asumismuodot paremmuusjärjestykseen

Samuel Piha.

Kiinteistöverouudistusta on valmisteltu vuoden 2011 lopusta lähtien. Uusi lainsäädäntö muuttaisi kotien kiinteistöverotusta vuonna 2020. Valtiovarainministeriö on perustellut uudistustarvetta sillä, että nykyinen kiinteistövero ei kohtele verovelvollisia tasapuolisesti ja siksi verotusarvot tarvitsevat päivitystä. Omakotiliitto kannattaa uudistuksen päätavoitteita eli reiluutta, läpinäkyvyyttä ja helppoutta.

Kestävyysliikunta vaikuttaa suotuisasti suolistomikrobiston koostumukseen

Tuoreen tutkimuksen mukaan kestävyysliikunta vaikuttaa suotuisasti suolistomikrobiston koostumukseen. Kuuden viikon liikuntaharjoittelun jälkeen mahdolliset tulehduksenaiheuttajamikrobit (Proteobakteerit) vähenivät ja tehokkaaseen aineenvaihduntaan liitetyt mikrobit (Akkermansia) lisääntyivät koehenkilöiden suolistossa.

Viisas kuluttaja tiedostaa viettinsä

Samuel Piha.

Samuel Piha pureutuu väitöstutkimuksessaan kuluttajakäyttäytymisen evoluutiopsykologiaan. Pihan mukaan vuosituhansien aikana kehittyneet psykologiset vietit eivät aina johda hyvinvointia edistävään kuluttamiseen. ‒ Kun kuluttaja tuntee viettiensä alkuperän, hän voi toimia viisaammin, väittelijä sanoo.

Menoviikko: Turkulaiset bändit maratonin pauloissa

Corona Skies on yksi Turku Band Marathonin esiintyjistä.

Järjestyksessään jo neljäs Turku Band Marathon järjestetään 19.–20. lokakuuta. Paikallisten bändien ja musiikki-ihmisten kokoontumisajojen näyttämönä toimii perinteiseen tapaan Baari.

Urheilu

Åboraakkeli: Media haltuun

Urheilumarkkinoinnissa erottuminen on ollut päivän sana jo pitkään. Myös kaukalossa hyvin esiintynyt Liiga-seura SaiPa antoi tästä oppikirjaesimerkin, kun se tiedotti päävalmentaja Tero Lehterän jatkosopimuksesta.

Riennon kausi pyörähtää käyntiin

Turun Riento pelaa alkavalla kaudella naisten 1. divisioonassa.

Koripallokausi pyörähtää viikonloppuna käyntiin myös Turun Riennon naisten osalta. Naisten 1. divisioonassa alkavalla kaudella pelaava Riento avaa kautensa kotiottelulla 14. lokakuuta, jolloin Nina Kalmin valmentama Riento saa vastaansa Nunnavuoren palloiluhallissa vantaalaisen Ringsiden.

Sergio Almenara Interin toiseksi valmentajaksi

Interin uudeksi kakkosvalmentajaksi kaudet 2019 ja 2020 kattavalla sopimuksella on valittu Honka Akatemian nykyinen päävalmentaja Sergio Almenara , kerrotaan Interin nettisivuilla.

Interin viimeiseen kotiotteluun ilmaiseksi heijastimella

FC Inter kutsuu kaikki mukaan viimeiseen kotiotteluun Loistetaan yhdessä -kampanjan hengessä. Inter kohtaa Hongan 21. lokakuuta kello 14.30 alkavassa ottelussa. Heijastinta näyttämällä saa stadionin lipunmyyntipisteestä ottelulipun veloituksetta.

Täysosuma
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.