Naulat, ruuvit ja sepeli aiheuttavat rengasrikkoja

Raskaiden ajoneuvojen renkaita rikkoontuu tavan takaa. Vaaraksi ne ovat niin sinkoutuessaan kuin jäädessään ajoradallekin. Raskaiden ajoneuvojen renkaita rikkoontuu tavan takaa. Vaaraksi ne ovat niin sinkoutuessaan kuin jäädessään ajoradallekin. Kuva: Ari-Matti Ruuska

Tyypillisin syy rengasrikolle on renkaaseen kohdistuva pistovaurio. Pistovaurioiden tyypillisiä aiheuttajia ovat naulat, ruuvit ja sepeli.

- Tietyömaiden kohdalla kannattaa ajaa erityisen varovasti: vastaan voi tulla pistovaurioita aiheuttavia teräviä sepelin palasia. Varsinkin märällä kelillä terävä kivenpalanen voi upota renkaaseen kuin veitsi voihin ja lävistää sen teräsvyöt, Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri varoittaa.

Rengasrikoille altistaa myös matala rengaspaine. Esimerkiksi jyrkkään asfalttireunaan matalilla paineilla ajettaessa käy herkästi niin, että rengas iskeytyy vanteeseen ja rikkoo renkaan sivupinnan. Keväisin ja syksyisin kuoppainen, kelirikkoinen tie lisää renkaaseen kohdistuvien iskujen mahdollisuutta.

- Liian alhaisilla paineilla ajettaessa rengas joustaa enemmän ja esteisiin osuessa sivupinta on herkempi rikkoutumaan. Tällöin rengasta ei voi enää pelastaa: sivupintavaurioisten henkilöautonrenkaiden korjaaminen ei ole turvallista eikä suositeltavaa.

Rengasrikkoa ei voi täydellä varmuudella välttää, mutta sitä voi ennaltaehkäistä ja sen vahinkoja rajoittaa. Maltillisen ajotavan lisäksi kaikkein tärkeintä on hyvä painehuolto.

- Uusista autoista löytyy TPMS eli tire-pressure monitoring system, joka tarkkailee rengaspaineita ja ilmoittaa niiden laskiessa. Jos TPMS:ää ei ole, tarkista rengaspaineet kolmen viikon välein, Morri neuvoo.

- Renkaisiin kannattaa laittaa 0,2 baaria auton valmistajan suosituksia korkeammat paineet. Pienestä ylipaineesta on pelkkiä hyötyjä: vierintävastus pienenee ja renkaan kestävyys paranee.

Sään viiletessä ilmanpaineista huolehtiminen korostuu. Paineita kannattaa tarkkailla erityisesti lämpötilan laskiessa ja silloin, kun auto ajetaan lämpimästä tallista kylmään ulkoilmaan. Rengaspaine laskee noin 10 kPa jokaista kymmentä laskevaa celsius-astetta kohden.

Paineita kannattaa nostaa myös auton kuormauksen kasvaessa. Jos ilmanpainetta ei nosteta kuormituksen kasvaessa, renkaan sivupinta alkaa kaareutua ulospäin, mikä tekee siitä herkemmän vaurioille.

Pieni pistovaurio voi oireilla jo ennen kuin rengas on korjauskelvoton. Jos ohjaustuntuma muuttuu epävakaaksi tai ajoneuvo alkaa puoltamaan, voi se olla merkki tyhjenevästä renkaasta. Tällöin tulisi ajaa heti sivuun turvalliseen paikkaan tarkastamaan tilanne: usein pistovaurioinen rengas rikotaan lopullisesti ajamalla sillä liian pitkään vajaapaineisena.

Uusista autoista löytyy usein vararenkaan sijaan paikkausrasia ja kompressori.

- Ideana on, että pistovaurio paikataan tilapäisesti: vaahto paikkaa pistoreiän ja korotetun ilmanpaineen turvin ajetaan lähimmälle korjaamolle. Varmista siis etukäteen, mistä paikkausrasia ja kompressori löytyvät ja perehdy niiden käyttöön.

- On hankala sanoa varmuudella, miten kovilla pakkasilla paikkausaineet vielä toimivat hyvin; tästä meillä ei ole testattua tietoa. Auton nosto tunkilla sekä renkaan vaihto jäisellä ja liukkaalla pinnalla on haastavaa. Koska vahingon sattuessa rengasta ei usein pääse huoltamaan helposti sisätiloissa, suurimman palveluksen tekee itselle, kun tarkastaa renkaat jo ennen liikkeelle lähtöä.

Ensisijaista on tietysti turvallisuus. Jos on ajettava heti tien sivuun, ensitoimenpiteinä laita päälle hätävilkku, pue huomioliivi ja vie varoituskolmio paikalleen. Mikäli tilanne on hankala tai paikattava rengas on ajoradan puolella, kannattaa apuun soittaa tie- tai huoltopalvelu. Talvioloissa kannattaa myös varautua lämpimällä vaatetuksella, mikäli matka seisahtuu odottamatta pidemmäksi aikaa.

Rengasrikkoja tapahtuu ympäri vuoden, mutta niissä on usein piikki kesälomakauden aikaan. Ihmiset ajavat pidempiä matkoja, myös tietyömaita on kesäisin enemmän. Keväisin ja syksyisin kelirikko vaurioittaa teiden pintaa; huonokuntoinen tie voi myös lisätä rengasrikon riskiä.

Rengasrikon aiheuttaa tyypillisesti pistovaurio. Riski ei koske vain kuluneita renkaita: myös uusi rengas on pistovaurioille altis, jos terävä esine joutuu uraan ja pääsee iskemään uran pohjasta vyöpaketin läpi. Matalat rengaspaineet altistavat usein siivupintavaurioille tilanteissa, joissa renkaaseen kohdistuu isku.

Huolehdi renkaiden ilmanpaineista ja suosi pientä ylipainetta. Nosta painetta riittävästi, jos autoa kuormataan tavallista enemmän. Säästä rengasta turhilta vaurioilta ajamalla maltilla ja varoen etenkin huonokuntoisilla teillä ja tietyömaa-alueilla.

Aja mahdollisimman pian sivuun turvalliseen paikkaan tutkimaan tilanne, jos auton ajotuntuma muuttuu epävakaaksi. Tutustu paikkausrasian käyttöön ennakkoon tai varmista, että vararengas on kunnossa ja autosta löytyvät tarvittavat rengasavaimet renkaan vaihtoa varten. Vaativissa tilanteissa huolehdi ensin liikenneturvallisuudesta ja soita apuun tie- tai huoltopalvelu. Pidä autossa mukana lämmintä vaatetta sen varalta, että rengasrikko iskee kylmissä olosuhteissa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Syöpätutkimusta ja genetiikkaa Saarekkeessa

Mynämäen iltakoulussa päästään 18. heinäkuuta kello 18–19 tutustumaan tutkijan työhön, kun genetiikan yliopisto-opettaja, tutkijatohtori Niina Santio kertoo syöpätutkimuksesta ja genetiikasta.

Yrityskauppa riskittömämpi kuin uuden yrityksen perustaminen

Suomessa on kymmeniä tuhansia eläkeikää lähestyviä yrittäjiä, joilla ei ole tietoa, miten eläkkeelle siirtyminen tapahtuisi ja mistä löytyisi yritystoiminnalle jatkaja. Tyypillisesti kyse on pienyrittäjästä, jolla on huoli työntekijöiden tulevaisuudesta ja siitä, että oma omaisuus on kiinni yrityksessä. Liiketoiminta kuihtuu, kun yrityksen näkymät ovat epävarmat.

Auto istuu tiukemmin omissa käsissä yli 35-vuotiailla

Suomalaiset autokaupoilla 2018 -tutkimus luotasi omaan autoon ja yhteisomistuksessa olevaan autoon liittyviä näkemyksiä. Oman auton omistaminen koetaan edelleen tärkeäksi sekä asenteissa että tottumuksissa. Kimpassa omistettu kulkupeli koetaan vaihtoehdoksi autottomien tai vähän ajavien talouksien keskuudessa.

Uusi mökki helposti

Finsilva Oyj, Kiinteistömaailma-ketju ja Kontio Oy tuovat markkinoille uudenlaisen vaihtoehdon rakennuttaa moderni vapaa-ajanasunto rantatontille. Mökkivalmis-palvelulla ostaja voi hankkia rakennusvalmiin tontin, hirsihuvilan avaimet käteen -rakennettuna ja rahoituspaketin koko projektille. Joka neljäs suomalainen haluaisi hankkia uuden kesämökin. Mökkikannasta kuitenkin lähes 40 prosenttia on yli 50 vuotta vanhoja.

Artesaanisiiderit uusin trendi

Artesaanisiiderit ovat olleet kovassa nosteessa USA:ssa jo pidemmän aikaa ja trendi on rantautumassa Suomeen. Suurin ero artesaanisiiderissä verrattuna perinteisiin siidereihin on niiden pohjassa. Perinteiset valtavirran siiderit tehdään omenaviinipohjaan, kun taas artesaanisiiderit tehdään aina tuorepuristettuun omenamehupohjaan.

Suomen Yrittäjät esittää uutta oppivalmiusmallia

Suomen Yrittäjät esittää uutta oppivalmiusmallia, joka vahvistaisi oppijan polkua jo esi- ja perusopetuksessa ja pitäisi mukana nuoret, joille toisen asteen opinnot ovat nyt hankalia.

Urheilu

Mikael Hakalalle pronssia juniorien MM-kisoissa

Mikael Hakala.

Suomalaiset frisbeegolfaajat niittivät menestystä kahdessa maineikkaassa tapahtumassa viime viikolla. Turkulaista Frisbeegolfseura 7k:ta edustava Mikael Hakala voitti pronssia frisbeegolfin junioreiden MM-kilpailuissa. Nummelan frisbeeseuran Eveliina Salonen pokkasi samaan aikaan uransa ensimmäisen PDGA Major -kilpailun voiton Tsekissä järjestetystä Konopiště Openista.

Otteluanalyysi: Inter taisteli vajaalla komea voiton

Mika Mäkitalo oli Interin ratkaisupelaajia.

Se oli omituinen ottelu. Inter meni vartissa kahden maalin johtoon SJK:n puolustuksen virheistä. Sen jälkeen se puolusti. Toisen puoliajan se puolusti vajaalla, sillä Abdoulie Mansally hommasi itselleen ensimmäisen puoliskon lopuksi tyhmästi ja tarpeettomasti toisen kortin keskialueella vaarattomassa tilanteessa.

Kauniin pelin varjoja

Karem Benzema oli alle 17-vuotiaissa Ranskan maajoukkueen kantavia voimia, mutta viime vuosina tie maajoukkuepaitaan on ollut tukossa.

Jalkapallodokumentit helpottavat MM-kisoista irrottautumista

Täysosuma
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.