Turvasuositus sadekelillä vähintään neljä milliä

Hyväkuntoiset renkaat ja oikea tilannenopeus ovat parhaita keinoja välttää vesiliirtoa. Hyväkuntoiset renkaat ja oikea tilannenopeus ovat parhaita keinoja välttää vesiliirtoa. Kuva: Kari Pitkänen

Ensi viikolla käynnistyvässä Rengasratsia-kampanjassa autoilijoita kehotetaan jälleen tarkistamaan kesärenkaiden syyskunto. Lain minimivaatimus on 1,6 milliä, mutta turvasuositus sadekelillä on vähintään neljä milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa sadekelillä erityistä varovaisuutta.

Kampanjapäällikkö Hannu Lintala Autonrengasliitosta huomauttaa, että renkaan kosketuspinta tiehen voi kadota sadekelillä lähes olemattomaksi.

– Kämmenen kokoisten tassujen sijaan pito on kuvaannollisesti pikkurillien varassa jo tavallisilla matkanopeuksilla. Vesimäärän, ajonopeuden ja renkaan urasyvyyden lisäksi renkaan pintakuviolla ja profiililla on vaikutusta vesiliirtoon.

Tekniikan Maailma testasi vuonna 2016 renkaan vesiliirtoherkkyyttä kiihdytyskokeella kuuden millin vesimäärällä. Uusi kesärengas ehkäisi vesiliirtoa noin 80 kilometrin tuntinopeuteen asti. Puoliksi kuluneilla, nelimillisillä renkailla vesiliirtonopeus oli 75 kilometriä tunnissa. Huonokuntoisilla, pariin milliin kuluneilla renkailla vesiliirtoon jouduttiin jo 70 kilometrin tuntivauhdissa.

Lisäksi tehtiin jarrutuskokeita märällä asfaltilla ajonopeudesta 80 kilometriä tunnissa. Uusilla kesärenkailla jarrutusmatka oli noin 25 metriä. Puoliksi kuluneilla renkailla se venähti parilla metrillä, mutta huonokuntoisilla renkailla peräti 12 metriä pidemmäksi. Vauhtia oli vielä 45 km/h kohdassa, jossa auto pysähtyi uusilla renkailla.

Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien mukaan renkaat ovat riskitekijänä joka seitsemännessä (14 %) henkilö- tai pakettiauton aiheuttamassa kuolonkolarissa. Rengasonnettomuudet ovat viime vuosina vähentyneet sekä määrällisesti että suhteellisesti. Vuonna 2015 tapahtui 21 renkaisiin liittyvää kuolonkolaria, kun niitä on ollut 2000-luvulla keskimäärin 29 tapausta vuosittain.

Renkaiden merkitys korostuu vaativissa ja nopeasti muuttuvissa kelioloissa. Kaksi kolmasosaa renkaisiin liittyvistä onnettomuuksista on tapahtunut lumisella, jäisellä tai vetisellä kelillä, vaikka useimmiten tieliikenneonnettomuudet sattuvat kuivalla kesä- tai talvikelillä. Lumisen tai jäisen kelin kuolonkolareista peräti 33 prosentissa arvioidaan renkailla olleen vaikutusta onnettomuuteen.

Henkilö- ja pakettiautot ovat aiheuttaneet 2000-luvulla yhteensä 3 325 kuolonkolaria, joista 466 tapausta liittyy renkaisiin. Rengasonnettomuuksissa kuoli 552 henkilöä ja vammautui vakavasti 171 henkilöä. Tiedot ilmenevät Onnettomuustietoinstituutin ylläpitämästä onnettomuustietorekisteristä vuosilta 2000–15.

Autoilijat ajavat renkaansa useimmiten huomaamattaan kehnoon kuntoon. Viime syksyn rengasratsioissa vain joka neljäs (27 %) huonoilla renkailla ajavista tiedosti renkaidensa kunnon. Lintala on aiheesta huolissaan.

– Vain autonsa ja renkaansa tunteva kuljettaja pystyy säätämään tilannenopeuden ja turvavälin vallitsevan kelin mukaiseksi.

Tämän syksyn Rengasratsia-kampanja järjestetään ensi viikolla tiedotuspainotteisesti. Autoilijan oma vastuu renkaiden kuntoseurannassa korostuu, sillä tällä kertaa rengasratsioita järjestetään vain muutamalla paikkakunnalla. Autonrengasliitto, Liikenneturva ja poliisi ovat kampanjoineet rengasturvallisuuden puolesta jo syksystä 1997 lähtien.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Makasiinit avautuvat Vanhalla Suurtorilla

Luostarin Välikadun kesä alkaa kauppiaiden saapuessa makasiineille. Kaikki tilat on tälläkin kaudella vuokrattu, vahvistaa palvelupäällikkö Sami Männistö Tilapalvelukeskuksesta.

Kaupunkipuiden ympäristöhyötyjä aletaan selvittää

Kupittaanpuiston puiden ympäristöhyötyjä aletaan tutkia.

Puilla on suuri merkitys kaupunkikuvalle ja ne parantavat kaupunkiympäristön viihtyisyyttä ja laatua. Lisäksi ne sitovat ilmansaasteita ja hiiltä, vähentävät hulevesiä, vaimentavat melua ja suojaavat auringon paahteelta. Kaupunkipuiden ympäristöhyötyjen taloudellista arvoa ei kuitenkaan Suomessa tunneta. Tätä ryhdytään arvioimaan Turussa ja Helsingissä i-Tree -ohjelmiston avulla.

Puolukkasadosta tulossa etelässä runsas, mustikkasadosta keskinkertainen

Etelä-Suomessa tulee tänä vuonna puolukkaa.

Kukkahavaintojen perusteella mustikkasadosta on tulossa keskinkertainen koko maassa. Puolukkasadosta on tulossa runsas eteläisessä Suomessa, mutta korkeintaan keskinkertainen Keski- ja Pohjois-Suomessa. Marjakasvien kukinta alkoi tänä vuonna lähes neljä viikkoa aiemmin kuin vuonna 2016 ja 1–2 viikkoa aiemmin kuin viime vuosina keskimäärin.

Hansakortteli palvelee normaalisti remontin ajan

Hansakorttelissa parhaillaan käynnissä olevat uudistustyöt eivät vaikuta kauppakeskuksen aukioloon. Hansan liikkeet palvelevat asiakkaita normaalisti koko uudistustyön ajan.

Taaleri: Toriparkin rahoitus on kasassa

Finanssiryhmä Taalerin järjestelemä Turun Toriparkin rahoitus on koossa. Taaleri ilmoitti toukokuussa järjestelevänsä rahoitusta Turun keskustan torin alle rakennettavaa pysäköintilaitosta varten. Nyt pysäköintilaitoksen rakennuttajana toimivalla Turun Toriparkki Oy:llä on tarvittavat varat hankkeen toteuttamiseen.

Kadunrakennustyö kaventaa Honkakujaa

Kadunrakennustyö kaventaa Honkakujaa aina työkohteen kohdalla 30. syyskuuta asti. Päivittäinen työaika on kello 7–15. Paikalla on liikenneopasteet ja työkoneita liikkuu liikenteen seassa.

Toukotalkoot kampanjoi turvallisen loman puolesta

Lomakauden alkaessa Toukotalkoot-kampanja muistuttaa lomalle lähtijöitä tarkistamaan muutaman asian ennen kesälaitumia. Pienistä asioista huolehtimalla voi vähentää vesivahinkojen, murtovarkauksien tai sähkölaitteista aiheutuneiden tulipalojen riskiä.

Suomalaistutkijat analysoivat T-auttajasolu 17:n proteomin

T-auttajasolu 17 (Th17) kuuluu T-soluihin, jotka ovat keskeisiä tekijöitä autoimmuunisairauksien ja tulehdusten synnyssä. Säätelijä-T-solut (iTreg) taas ovat T-soluja, joiden tehtävänä on ylläpitää vastustuskykyä ja estää autoimmuunivasteen syntymistä. Tunnistaakseen Th17- ja iTreg-solujen proteomit Turun biotekniikan keskuksen ja Aalto-yliopiston tutkijat hyödynsivät huipputeknologiaa, jossa käytetään leima-aineetonta kvantitatiivista proteomiikkaa.

Kaupunki
Urheilu

Jälkipeli: Jyrkkälän Tykit kaipaa nuorta verta noustakseen Kolmoseen

Jyrkkälän Tykit on tärkeä osa turkulaista palloiluhistoriaa. Joukkueen possunpunainen peliasu herätti aikoinaan ihmetystä, ei enää. Viime kaudella housutkin olivat pinkkiset. Nyt niiden väri on vaihtunut mustaan. Tykit pelaa Nelosen kotiottelunsa Pansion urheilukentän tekonurmella.

Henri Lehtosella on takanaan yli 300 Veikkausliigaottelua. Lähes samoihin lukuihin yltää Jarno Heinikangas . Kun tähän lisätään vielä kotkalaislähtöisen Jani Lauretsalon pääsarjatason ottelut ja Petri Lehtosen pitkä FC Inter -ura, on kasassa lukemat, mihin harva Nelosessa pelaava jalkapallojoukkue yltää.

Åboraakkeli: Isot saappaat

Viime viikolla saatiin odotettu vahvistus sille, että Tomi Kallion komea pelaajaura päättyy.

Vapaaotteluorganisaatio Cage ehkä palaamassa Turkuun

Edellisen kerran Cage vieraili Turussa syksyllä 2014. Tuolloin Teemu Packalen pääsi tuulettamaan voittoa Hyram Rodriguezista.

Muutama vuosi sitten turkulaista vapaaottelukansaa hemmoteltiin, kun Cage-promootio järjesti säännöllisesti otteluiltoja Turussa. Tuolloin Cagen illoissa nähtiin muun muassa myöhemmin UFC:hen asti ponnistaneet Tom Niinimäki , Makwan Amirkhani ja Teemu Packalen .

Kauden toinen derby keskiviikkona

Mika Ääritalo on nykypelaajista tehokkain derbypyssy.

Kun jalkapallon MM-kisat ovat päässeet Venäjällä hyvään vauhtiin, myös kotoisessa Veikkausliigassa pelataan kiivaalla rytmillä.

Täysosuma
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Huomaahan tuon tyhmempikin.
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Mitäköhän vakuutusyhtiö tuumii, jos ajaa autolla merimiinaan?
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Tästä onkin hyvä kytätä, milloin kämppä tyhjenee.
Just sopiva aika kyläilylle.
Just sopiva aika kyläilylle.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Pahus. Ei se ollutkaan kultakala.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.
Kesä näköjään tulee jo toden teolla.