Mielipide: Raitiotie uhka Turun taloudelle

Kirjoittaja mielestä Turun kaupungin talous ei kestä raitiotien rakentamista. Kirjoittaja mielestä Turun kaupungin talous ei kestä raitiotien rakentamista. Kuva: Idis Design

Kaupunginjohtaja Minna Arve on esittänyt, että Turussa aloitetaan raitiotien rakentamista valmistavat toimet. Asia tulee Turun kaupunginvaltuuston päätettäväksi ennen kesää. Tällä hetkellä raitiotien ns. ensi vaiheen kustannusarvio on 333 miljoonaa euroa sekä sen lisäksi kalustokustannuksia noin 50 miljoonaa euroa.

Todellisia kustannuksia on kuitenkin kovin vaikea arvioida. Kaikkien muistissa varmaan on Turun kaupunginteatterin peruskorjauksen, Logomon sillan ja Funikulaarin rakentamisen kustannukset, jotka ovat nousseet jopa kaksinkertaisiksi suunniteltuun verrattuna. Selkeä kustannusten nousu uhkaa aivan varmasti myös raitiotien nykyisiä hinta-arvioita, jotka ovat kolmen vuoden takaa.

Ennen rakentamispäätöstä jokaisen valtuutetun pitäisi mennä sen kuuluisan peilin eteen ja kysyä itseltään kaksi peruskysymystä: onko meillä niin huonosti toimiva joukkoliikenne, että tarvitsemme sen hoitamiseen kaksi kiinteää raidelinjaa väleille Varissuo-Raisio? ja onko meillä varaa maksaa tästä vähintään 400 miljoonaa euroa?

Minulla on näihin kumpaankaan kysymykseen selkeästi kielteiset vastaukset.

Ensinnäkin olen samaa mieltä lukuisten turkulaisten kanssa siitä, että nykyiset Fölin linjat ovat kattavat ja palvelevat kaikkia asukkaita erinomaisesti ja tasapuolisesti. Pysäkinvälit ja vuorot ovat riittävän tiheät ja hinnatkin kohtuulliset. Raitiotielinjat sen sijaan ovat kiinteitä, jolloin mm. matkat kotitalosta pysäkille kasvaisivat merkittävästi.

Tulevina vuosina erityisesti sähköbussien teknisessä kehityksessä on odotettavissa todella huimaa kehitystä. Tämä vastaa täysin joukkoliikenteen ympäristösuojelullisiin tarpeisiin, joita on pidetty raitiotien rakentamisen perusteena. On myös huomattava, että joukkoliikenne edellyttää toimivia varikkoja. Bussien osalta ne voivat sijaita kaavallisesti ja liikenteellisesti edullisissa paikoissa. Sen sijaan raitiotieliikenteessä niiden on sijaittava linjojen äärellä.

Kaikkein huolestuttavinta ovat raitiotien rakentamisen kustannukset, jotka tulevat veronmaksajien maksettaviksi. Ihmettelen suuresti, jos raitiotien rakentamisen kustannukset pysyvät vuoden 2016 arviossa eli n. 400 miljoonassa eurossa. Luultavaa sen sijaan on, että kustannukset kaikkine lisineen ylittävät jo ensimmäisen vaiheen jälkeen puoli miljardia euroa. Ja entä sitten, kun lähdetään rakentamaan toista vaihetta? Kallis on tämän päätöksen hinta siitä hyvästä, että kaupungin imagon kerrotaan paranevan, kun toimiva ja ympäristöystävälliseksi kehittyvä joukkoliikenne korvataan kaavamaisella raitiotiellä, jonka linja ei ulotu edes Kaarinaan.

On muistettava, että Turku on keskitasoa velkaisempi kaupunki. Vuoden 2017 lopussa Turun kaupungilla oli velkaa n. 760 miljoonaa euroa ja koko konsernissa velan määrä oli peräti 1,4 miljardia euroa. Kaupunki joutui kuitenkin edelleen viime vuonna ottamaan lisää lainaa kymmeniä miljoonia euroja. Kun samaan aikaan Turun pitää huolehtia peruspalveluista ja niiden saatavuudesta sekä uusia ja korjata päiväkoteja, kouluja, liikunta- ja kulttuuritiloja ja vanhainkoteja en oikein ymmärrä, miten on mahdollista samaan aikaan rakentaa kaupunkiin vain 15 kilometrin raitiotielinja satojen miljoonien eurojen hinnalla.

Edellä esitetyin syin olen ehdottomasti vastaan raitiotien rakentamista kotikaupunkiini Turkuun. Pidän sitä aivan liian kalliina investointina, jolla korvataan erinomaisesti toimiva joukkoliikenne, uhataan Turun kaupungin talous ja peruspalvelujen tuottaminen kaupunkimme asukkaille.

Jarmo Rosenlöf, sosiaalineuvos, kaupunginvaltuutettu (sd.)

Sähköpotkulaudat saapuvat Turkuun, vuokrattavia menopelejä aluksi noin 200

Kuka tahansa voi käyttää sähköpotkulautaa kertamaksua vastaan.

Helsingin katukuvaan maaliskuussa ilmestyneet sähköpotkulaudat saapuvat tänään Turkuun, kun ruotsalainen mikromobiiliyritys VOI tuo sähkökäyttöiset potkulaudat kaikkien kaupungissa liikkuvien käyttöön.

Jyrsintä- ja päällystystyö aiheuttaa liikennejärjestelyjä Taipaleenkadulla Hirvensalossa

Jyrsintä- ja päällystystöitä tehdään useassa eri kohteessa eri puolilla kaupunkia. Taipaleenkadulla Hirvensalossa työt kestävät noin viikon keskiviikosta alkaen.

Kaksi kolmasosaa suomalaisista kuullut tietosuoja-asetuksesta

EU:n yleistä tietosuoja-asetusta (GDPR) alettiin soveltaa vuosi sitten. Uusi tietosuojalainsäädäntö on parantanut tietosuojaoikeuksia ja yhtenäistänyt henkilötietojen käsittelyä EU-maissa. Tietoisuus tietosuojaoikeuksista on lisääntynyt.

Pauliina Uhinki-Suomisesta Henrikin uusi kirkkoherra

Pauliina Uhinki-Suominen.

Turun Henrikinseurakunnan seurakuntaneuvosto on valinnut Henrikin uudeksi kirkkoherraksi Pauliina Uhinki-Suomisen .

Vanhalla Hämeentiellä tehdään jyrsintä- ja päällystystöitä

Jyrsintä- ja päällystystöitä tehdään useassa eri kohteessa eri puolilla kaupunkia. Vanhalla Hämeentiellä Chorellinkadun ja Karjakadun välillä työt kestävät noin viikon keskiviikosta alkaen.

Kike Elomaa hallitusneuvottelijoille: Älkää myykö maatamme

Kansanedustaja Ritva ”Kike” Elomaa (ps.) on huolissaan tulevan vaalikauden talouslinjasta. Elomaan mukaan hallitusneuvotteluja vetävä Antti Rinne (sd.) on antanut ymmärtää, että rahaa riittäisi hyvin pitkän vaalilupauslistan lunastamiseksi.

Lähes puolet liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista tapahtuu pysäköintipaikoilla

Pysäköintisäännöt ja pysäköintitaidot ovat monella hukassa. Lähes puolet liikennevakuutuksesta korvatuista vahingoista tapahtuu pysäköintipaikoilla. Puhutaan kymmenistä tuhansista kolareista vuodessa.

Pelimiehen valinta: Heppahullun karmea maailma

Aria ei naurata, eikä naurata pelaajaakaan.

Orpotyttö, hevonen ja pieni maailma pelastettavana – oma tarina kerrottavana. Ensiaskeleitaan avoimen pelien maailmassa ottava lapsi (tai muuten vain heppahullu) tuskin voisi toivoa parempaa, etenkään kun käsissä oleva peli Windstorm – Ari’s Arrival (PS4, Nintendo Switch) jatkaa varsin mukavat arviot saanutta Windstorm-pelisarjaa.

Radisson Blu Marina Palace Hotel sai juhlatilalleen Paistinkääntäjien kilven

Radisson Blu Marina Palace Hotelin Juhlakerrokselle on myönnetty Suomen Paistinkääntäjät ry:n Chaine des Rôtisseurs -kilpi.

Radisson Blu Marina Palace Hotelin Juhlakerrokselle on myönnetty Suomen Paistinkääntäjät ry:n Chaine des Rôtisseurs -kilpi. Kilven paljasti keskiviikkona Suomen Paistinkääntäjien valtavouti, Bailli Délégué Johanna Hornborg-Ojala Radisson Blu Marina Palacen Kristallisalissa.

Urheilu

Oskari Siiki vahvistaa Tuton hyökkäystä

Oskari Siiki vetää ensi kaudella päälleen Tuton paidan.

Tuto Hockey ja Oskari Siiki ovat solmineet kauden 2019–20 kattavan pelaajasopimuksen. Siiki siirtyy Tutoon Turun Palloseurasta.

Jere Karlssonille ja Eetu Salmelalle jatkosopimukset Tuto Hockeyn kanssa

Jere Karlsson.

Jere Karlsson ja Eetu Salmela ovat tehneet Tuto Hockeyn kanssa jatkosopimukset kaudelle 2019–20.

Uran joukkue rakentuu pala kerrallaan

Kristian Palotien työ Uran päävalmentajana jatkuu.

Paikkansa Korisliigassa karsintojen jälkeen säilyttänyt Kaarinan Ura Basket kokoaa vähitellen ensi kauden palapeliään. Viime viikolla pari isompaa palasta loksahti paikalleen, kun Ura tiedotti päävalmentaja Kristian Palotien sopimuksen jatkumisesta. Lisäksi Ura julkisti sopimukset Miikka Luosmaan ja Marius van Andringan kanssa.

Kankaisten Golfille Golfliiton junioritoiminnan laatuseuramerkki

Kankaisten Golf ry:lle myönnettiin lauantaina Suomen Golfliiton junioritoiminnan Laatuseuramerkki. Tunnustus vastaan otettiin Kankaisten Golfin avoimien ovien päivän yhteydessä ja sen kävi luovuttamassa Golfliiton seurakehittäjä Hannu Paatelo . Tunnustusta olivat ottamassa vastaan seuran junioritoimikunnan puheenjohtaja Mika Aho ja seuran puheenjohtaja Timo Vainio .

Nimpparisankari: Tavallinen Minna sopii hyvin

Minna Grusander viihtyy tavallisen nimisenä.

Vuonna 1989 vapaaottelija Minna Grusanderin vanhempien piti antaa tyttärelleen nimeksi Anu, mutta sattuman vuoksi piti turvautua b-suunnitelmaan ja antaa tytölle nimeksi Minna.

Tuto teki jatkosopimukset Juho Mäkelän ja Juho Virtasen kanssa

Juho Mäkelä.

Jääkiekon Mestiksessä pelaava Tuto Hockey on tehnyt jatkosopimukset Juho Mäkelän ja Juho Virtasen kanssa. Hyökkääjien sopimukset kattavat kauden 2019–20.

Täysosuma
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Huh huh, tämäkin vielä!
Huh huh, tämäkin vielä!