Turun kaupunki: Kirkkonummen kielteinen kanta ei pakota uuteen päätökseen Turussa
Turun kaupungin näkemyksen mukaan Kirkkonummen maanantainen päätös hylätä Länsiradan osakassopimus ei aiheuta tarvetta uuteen päätökseen Turun kaupunginvaltuustossa, mikäli Turun maksuosuus ei kasva. Vastaava ehto on otettu Espoon kaupunginvaltuuston päätökseen.
– Tähän päästään joko niin, että valtio ottaa maksettavakseen Kirkkonummen osuuden taikka hanketta halpuutetaan vähintään Kirkkonummen maksuosuutta vastaavalla summalla, sanoo Turun kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen tiedotteessa.
Alustavan käsityksen mukaan tämä on mahdollista poistamalla Veikkolan aseman toteuttaminen hankkeesta. Järjestely edellyttää sitä, että kaikki osakassopimuksessa mukana olevat kunnat ja valtio sopivat asiasta yhdessä.
Heikkinen toivoo, että neuvotteluosapuolet tulevat samaan pöytään heti, kun kaikkien valtuustojen päätökset on tehty.
– Mielestäni hanketta tulisi edistää siten, että hankkeen laajuutta supistetaan, joten osakkaiden maksuosuuksiin ole tällöin tarvetta palata. Tämä vaatii luonnollisesti osakassopimuksen muuttamisen teknisesti ja myös hankkeen suunnittelua uudelleen Veikkolan asemanseudun osalta. Toivon, että osapuolet kokoontuvat sopimaan asiasta viipymättä, kun kaikkien valtuustojen päätökset on tehty, Heikkinen sanoo.
Turun kaupunki ei ole halukas neuvottelemaan Kirkkonummen osallistumisesta vain hankkeen ensimmäiseen vaiheeseen.
– Osakassopimus ja toisen vaiheen rahoittamista koskeva neuvottelutulos on ollut kokonaisuus, josta ei voi irrottaa toista osaa. Ensimmäisessä vaiheessa rataa rakennetaan yli miljardilla eurolla Uudellemaalle ja noin 300 miljoonalla Varsinais-Suomeen. Toisessa vaiheessa toteutus painottuu päinvastaisesti. Tämän vuoksi koko hankkeen rahoitus on Turun kaupungin lähtökohta: Länsiradalle ei voi tulla vapaamatkustajana.
Kunnista Turku, Espoo ja Vihti ovat hyväksyneet osakassopimuksen valtuustoissaan. Seuraavaksi Länsirataa ja osakassopimuksiaan käsittelevät Salo ja Lohja. Sopu edellyttää kaikkien osakaskuntien ja valtion hyväksyntää. Länsirata kulkisi Helsingistä Espoon, Veikkolan, Vihdin, Lohjan ja Salon kautta Turkuun.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















