Raisio Oyj käynnistää muutosneuvottelut, vähennystarve enintään 20 työntekijää
Raision Oyj:n hallitus on hyväksynyt yhtiön strategian ja taloudelliset tavoitteet vuosille 2025–27. Yhtiön tavoitteena on kiihdyttää kasvua olemassa olevien brändien avulla ja yritysostoilla.
Strategia nojaa kolmeen kasvualueeseen. Raision aamupala- ja välipalatuotteet (Elovena) sekä sydänterveyden tuotteet (Benecol) muodostavat yhtiön kasvun lähteet. Sydänterveyttä edistävissä tuotteissa Raision tavoitteena on markkinajohtajuus Suomen ja Britannian lisäksi Irlannissa ja Puolassa. Yhtiö hakee kasvua uusista liiketoimintamahdollisuuksista, joka muodostaa yhtiön kolmannen kasvualueen.
Aamupala- ja välipalatuotteiden sekä sydänterveyden tuotteiden markkinat kasvavat Euroopassa noin 2−3 prosenttia vuodessa, ja Raisio tavoittelee markkinoita nopeampaa kasvua. Se voidaan saavuttaa markkinaosuuksia kasvattamalla, maantieteellisellä laajentumisella ja yritysostoilla. Yritysostoilla voidaan vahvistaa Raision markkina-asemia, tukea yhtiön nykyisiä kasvukategorioita tai laajentua uusiin kategorioihin.
Raision perinnebrändien (esimerkiksi Torino, Sunnuntai ja Nalle) sekä viljapohjaisten teollisuus- ja suurkeittiöratkaisujen ensisijaisena tavoitteena on tuottaa vakaata rahavirtaa konsernin kasvun rahoittamiseksi. Näiden liiketoimintojen kehittämisessä korostuvat tehokkuuden lisääminen ja yhteistyö ulkoisten kumppanien kanssa. Raisiolla on vahvaa osaamista gluteenittomassa kaurassa, jossa yhtiö on yksi merkittävimmistä tuottajista Euroopassa ja tätä asemaa vahvistetaan edelleen.
Raisio jatkaa strategiakaudella merkittäviä panostuksia tutkimustoimintaan. Olemassa olevan liiketoiminnan ja orgaanisen kasvun tukemisen lisäksi tutkimustoiminta keskittyy uusien liiketoimintamahdollisuuksien kehittämiseen, kuten esimerkiksi kaurapohjaisiin lisäarvoa tuottaviin ainesosiin sekä kylläisyyteen ja painohallintaan liittyviin ratkaisuihin. Yhtiö suunnittelee investoivansa tuotekehityskeskukseensa ja panostaa myös kansainväliseen tutkimus- ja startup-yhteistyöhön.
– Haluamme olla kuluttajalähtöinen ja eurooppalainen innovaattori, joka edistää ruokamurrosta uusilla tuotteilla sekä kasvipohjaisilla elintarvikkeilla ja ainesosilla. Tavoitteemme on kasvaa orgaanisesti markkinoita nopeammin. Tämän lisäksi valjastamme kasvun vauhdittamiseksi vahvan taseemme aiempaa tehokkaampaan käyttöön. Tämä tarkoittaa mahdollisuuksia kohdistettuihin yritysostoihin ja panostuksia tutkimustoimintaan”, Raision toimitusjohtaja Pasi Flinkman toteaa tiedotteessa.
Strategiassa liiketoiminta organisoidaan kolmeen alueeseen: aamupala- ja välipalatuotteisiin, sydänterveyden tuotteisiin sekä uuteen liiketoimintaan. Yhtiö suunnittelee uudistavansa organisaatiorakennettaan ja toimintamalliaan. Uudistuksen tavoitteena on yhdenmukaistaa raportointi- ja johtamisvastuita sekä vahvistaa resursointia yritysostojen toteuttamista varten.
Tavoitteena on parempi kustannustehokkuus ja ketterämpi organisaatio. Uuden organisaation oletetaan olevan voimassa vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon lopulla. Raisio raportoi vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen vielä vanhan rakenteen mukaisesti. Uusi raportointirakenne määritetään uuden organisaation voimaantulon yhteydessä.
Raisio käynnistää suunniteltuihin uudistuksiin liittyen muutosneuvottelut. Muutosneuvottelujen piiriin kuuluu yhteensä noin 200 henkilöä. Henkilöstön vähennystarpeen arvioidaan olevan enintään 20 henkilöä.
Raision tavoitteena on saavuttaa orgaanisen kasvun avulla vuoden 2027 loppuun mennessä yli 250 miljoonan euron liikevaihto. Liiketuloksen osalta strategiakauden tavoitteena on saavuttaa yli 30 miljoonan euron taso vuoden 2027 loppuun mennessä. Edellä mainitut tavoitteet on määritelty Raision tämänhetkisille liiketoiminnoille eivätkä ne sisällä mahdollisia yritysostoja. Vuonna 2024 Raision liikevaihto oli 226,8 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liiketulos oli 23,4 miljoonaa euroa.
Yhtiön osinkopolitiikka säilyy ennallaan. Raision tavoitteena on jakaa vuosittain osinkona 50–100 prosenttia yhtiön osakekohtaisesta tuloksesta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















