Tienparannustyöt alkavat Kakskerrassa
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa tienparannustyöt 26. elokuuta Kakskerrassa maantiellä 12155 (Vapparintie). Työn tarkoituksena on estää veden tulvimista tielle. Työt käynnistyvät 26. elokuuta alkavalla viikolla (viikko 35) Kakskerran saaren länsipäässä. Tietyö aiheuttaa haittaa maantien 12155 eli Vapparintien liikenteelle. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Ajoneuvoliikenne pääsee kulkemaan Vapparintiellä työkohteen ohitse lukuun ottamatta raskasta liikennettä ja erikoiskuljetuksia. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät kulkemaan työkohteen ohi. Väistämisvelvollisuus työkohteessa tullaan osoittamaan liikennemerkein. Parannustyön aikana pyritään pitämään liikennöitävänä ajokaista, jonka kaupunkiliikenteen linja-autot tarvitsevat. Tietyö tulee kuitenkin väistämättä vaikuttamaan joukkoliikenteenkin ajoaikoihin. Työkohteen kokonaispituudesta ja paikallisista olosuhteista johtuen työnaikaista kiertotietä työkohteessa ei voida toteuttaa.
Muun raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten tulee käyttää työnaikaisena kiertoreittinä maantietä 1821 eli Brinkhallintietä Kakskerran saaren pohjoisosassa. Kiertoreitin pituus on enimmillään noin 14 kilometriä.
Päällystystyön aikana kohteessa on liikenteen ohjaus. Työkohde on vajaan puolen kilometrin matkalla kalliomurskepintainen lähes koko työn keston ajan. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Tienparannustyöllä pyritään ehkäisemään tulvimisen haitallisia vaikutuksia maantien liikenteelle. Kakskerranjärven ja sen viereisen Pikkujärven välissä on maantien osuus, joka on useita kertoja viime vuosina jäänyt tulvaveden alle järvien pinnan ollessa korkeimmillaan.
Tulvimisen arvioidaan johtuvan järvien vedenpintojen nopeasta noususta lumen sulaessa. Maasto järvien välillä on hyvin tasaista ja ojien pituuskaltevuudet hyvin pienet. Tämän takia suuremman järven vedenpinnan nousu vaikuttaa nopeasti myös pienempään järveen ja niiden välissä sijaitsevaan maantiehen. Kakskerranjärven kerran viidessäkymmenessä vuodessa toistuva tulvakorkeus (nk. HW 1/50) on kymmenisen senttimetriä tieosan matalimpia kohtia korkeammalla. Viime talvina tuokin tilastollinen vedenpinnan korkeus vaikuttaisi hieman ylittyneen.
Parantamistoimenpiteenä tien tasausta nostetaan kahdessa erillisessä notkokohdassa noin puoli metriä korkeammalle. Ensin tehdään nykyisen tiepenkereen sekoitusjyrsintä 15 senttimetrin syvyyteen. Näin syntyvä penkereen materiaali voidaan hyödyntää nykyisellä paikallaan parannustyön alusrakenteena. Nykyiset päätierummut kunnostetaan ja tarvittaessa uusitaan. Lisäksi rakennetaan yksi kokonaan uusi rumpu. Maantielle rakennetaan enimmillään 60 senttimetrin korotus uusilla rakennekerroksilla, jotta saavutetaan tavoiteltu tasaus. Tien sivuojat perataan ja luiskat verhotaan ojista saatavalla maa-aineksella.
Lopuksi tien korotuskohdat, ja niiden välinen korkeampi osuus, päällystetään uudelleen noin 400 metrin matkalla.
Tulvakohdan korotus toteutetaan osana ELY-keskuksen hankkimaa maanteiden liikennöitävyyden ja liikenneturvallisuuden pienten korjaustöiden urakkapakettia. Urakkapaketti koostui Kakskerran kohteen lisäksi nelihaaraliittymän suuntauksen parantamisesta Aurassa, kaidetöistä Harjavallassa, suojatiesaarekkeen rakentamisesta Kaarinan Littoisissa sekä korotettujen liittymäalueiden vaurioiden korjaamisesta Mynämäen keskustassa.
Muut kohteet ovat jo valmistuneet ja urakka alittanee sille asetetut aikatauluvaatimukset.
Urakoitsijana on Maanrakennus ja kuljetus Nylund Oy. Urakan valvoja on Rakennuttajatoimisto HTJ Oy. Parannustyön suunnitteli Destia Oy, Infrasuunnittelu.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















