Turusta Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektin veturi
Kaikilla varsinaissuomalaisilla junaliikenteen yhteysväleillä eli Turusta Tampereen, Salon, Uudenkaupungin ja Naantalin suuntiin on edetty lähijunaliikenteen valmistelussa.
Turun kaupunginhallitus päätti maanantaina, että Varsinais-Suomen radanvarsikuntien junaliikenteen yhteisen kokonaiskuvan luomiseksi käynnistetään projekti, josta Turun kaupunki ottaa vetovastuun.
Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektin tehtävänä on tuottaa tietopohja päätöksenteolle ja konkreettinen suunnitelma Varsinais-Suomen alueellisen junaliikenteen toteuttamiseksi.
Suomen valtion hallitusohjelmassa todetaan, että henkilöjunaliikenteen kilpailua lisätään mahdollistamalla kunnille, kuntayhtymille ja alueille ostoliikenteen järjestäminen.
Valtio selvittää paraikaa eri seutujen tarpeita alueelliselle junaliikenteelle. Samalla valtio painottaa kuntien omaa aktiivisuutta ja edellyttää kuntien taloudellista panosta lähijunaliikenteeseen.
Tavoitteena on, että noin vuonna 2030 lähijunaliikenteen yhteysvälit, asemat, vuorotarjonta sekä kalusto ja kapasiteetti ovat valtakunnallisesti valmiina ja liikennöinti voisi alkaa 2031.
Tampereen (Toijalan) radan varren raideliikenteeseen tukeutuvat kunnat ovat jo laatineet yhteisesti selvitykset asemapaikkojen ja liikennöinnin kustannuksista. Suunnittelu on pitkällä, ja käyttäjäpotentiaali on suuri kahden suuren maakuntakeskuksen eli Turun ja Tampereen väliselle taajamaliikenteelle.
Myös Turku–Helsinki-välin eli Länsiradan suunnittelussa on varauduttu lähijunaliikenteen asemapaikkoihin, vaikka ne eivät kuulu Länsirataa valmistelevan yhtiön tehtäviin. Keskustelussa on myös IC-junien pysähtyminen Paimiossa.
Suomen Lähijunat Oy on pyrkinyt edistämään Uusikaupunki–Turku–Salo-yhteysvälin syntyä. Kunnat ovat järjestäytyneet aktiivisesti ja mm. yhteysvälien asemapaikkaselvitys on laadittu.
Myös nykyisen kaukojunaliikenteen jatko Turusta Raisioon ja Naantaliin ja sen vaatiman Turku–Raisio–Naantali-yhteyden sähköistys, asemapaikat ja liikenteen käynnistäminen ovat omana hankkeenaan kehitteillä.
Selvityksiä on tehty lisäksi alueellisen juna- ja joukkoliikenteen organisointimallista ja kustannusten jaosta sekä asemapaikoista ja liikennöintikustannuksista.
Turun kaupunki on pyytänyt muilta Varsinais-Suomen kunnilta vahvistusta Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektiin osallistumisesta. Vastaukset on saatu, ja näyttää siltä, että vain yksi pienemmistä kunnista on jäämässä pois. Sillä ei ole vaikutusta projektiin.
– Lähijunaliikenteen merkitys Varsinais-Suomen joukkoliikennejärjestelmälle on merkittävä ja sitä kuvastaa myös kuntien kiinnostus eri ratasuuntien suunnitteluun. Nyt käynnistettävä projekti on tärkeä, jotta saamme lähijunaliikenteestä yhtenäisen kokonaiskuvan ja voimme perehtyä syvällisemmin lainsäädäntö-, rahoitus- ja infratarpeisiin, apulaispormestari Elina Rantanen (vihr.) tiivistää.
Lähijuna Varsinais-Suomeen -projektille palkataan vetäjä ja varaudutaan tarpeellisiin konsulttiselvityksiin. Projekti saa lisäksi käyttöönsä kaikkia osapuolia hyödyttävät Turun kaupungin lakipalvelut, viestintäpalvelut, ulkoisen rahoituksen hankeosaamisen ja muun asiaan liittyvä osaamisen.
Projektia ohjaamaan nimetään kuntien sekä maakuntien liittojen edustajista muodostuva ohjausryhmä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















