Neljä kymmenestä yrityspäättäjästä näkisi hyötyjä työkielen vaihtamisessa suomesta englantiin
Suomalaisista yrityspäättäjistä yli 40 prosenttia suhtautuu positiivisesti yrityksen työkielen vaihtamiseen suomesta englantiin. Lähes yhdeksän kymmenestä yrityksestä kertoo palkkaavansa muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia työntekijöitä.
Työkielen vaihtaminen englantiin hyödyttäisi suomalaisia yrityksiä, toteaa 41 prosenttia OP:n Yrityspulssi-tutkimukseen vastanneista yrityspäättäjistä. Vastaajista 23 prosenttia oli väitteen kanssa eri mieltä ja 36 prosenttia ei osannut ottaa asiaan kantaa.
Yrityspulssi-tutkimukseen vastasi huhti-toukokuussa 100 suomalaista yritystä, joiden liikevaihto ylittää sata miljoonaa euroa.
Toimialoista englantia työkielenä kannattivat erityisesti teollisuuden ja kaupan alat, vähiten palvelualat.
Tutkimukseen vastanneista yrityksistä 87 prosenttia kertoi palkkaavansa myös ei-suomea äidinkielenään puhuvia työntekijöitä.
– Muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään puhuvien osaajien määrä suomalaisissa yrityksissä kasvaa jatkuvasti. Lähes yhdeksän kymmenestä suomalaisyrityksestä kertoo jo palkkaavansa myös muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvia työntekijöitä. Siksi on tarpeellista tarkastella myös sitä, kuinka hyvin nämä työntekijät huomioidaan työyhteisöissä. Yhteinen kieli on yksi tärkeimmistä sopeutumiseen vaikuttavista osallistamisen keinoista, kertoo OP Yrityspankin toimitusjohtaja Katja Keitaanniemi tiedotteessa.
Työperäisen maahanmuuton edistäminen on tärkeä osa OP Ryhmän rekrytointeja. Viime vuonna OP Ryhmä kertoi palkkaavansa 300 kansainvälistä IT-alan osaajaa Helsinkiin ja Ouluun. Vuoden 2023 lopussa OP Ryhmä työllisti ihmisiä 41 eri kansallisuudesta, jotka puhuivat 26 eri äidinkieltä.
– Se, että yrityksissä työskentelee eri kansallisuuksia omaavia ja eri kieliä puhuvia työntekijöitä, lisää yrityksen kilpailukykyä ja tehostaa yrityksen ongelmanratkaisua sekä ketteryyttä muuttuvassa, globaalissa toimintaympäristössä. Suomalaisten yritysten asiakaskunta on hyvin monimuotoista, ja etenkin suuret yritykset toimivat kansainvälisillä markkinoilla. Esimerkiksi OP Yrityspankin suurimpien asiakkaiden liikevaihdosta yli 80 prosenttia tulee Suomen ulkopuolelta. Tämä korostaa tarvetta myös uudenlaiselle kielelliselle ja kulttuuriselle osaamiselle, Keitaanniemi sanoo.
OP Ryhmän teettämään ja Taloustutkimus Oy:n toteuttamaan Yrityspulssi-kyselytutkimukseen vastasi sata suomalaista yritystä, joiden liikevaihto oli vähintään sata miljoona euroa. Tutkimus toteutettiin puhelinhaastatteluina huhti–toukokuussa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)


















