VAK lanseeraa uuden energiatehokkaan eTrailerin
VAK panostaa sähköistyvään maantieliikenteeseen. Yritys aloitti perävaunun jarrutusenergiaa talteenottavan sähköisen avustavan akselin tutkimus- ja testaustyön syksyllä 2021 ja hanke valmistuu nyt kesän kynnyksellä. Ensimmäinen VAK eTrailer-puoliperävaunu siirtyy tieliikennekokeiluun kesäkuun aikana.
VAK eTrailer on järjestelmä, joka koostuu sähkökäyttöisestä energiaa talteenottavasta vetävästä akselista, akkupaketista, lämmönsäätö- ja ohjausjärjestelmästä. Järjestelmä asennetaan perävaunuun, painonjakauman kannalta optimaaliseen paikkaan. Rullauksista ja jarrutuksista talteen saatua energiaa voidaan hyödyntää liikkeellelähdöissä, kiihdytyksissä ja ylämäissä. Perimmäinen tavoite on polttoaineen säästö ja päästöjen vähentäminen.
VAK:n eTrailer-tutkimushanke valmistui elokuussa. Testilaboratoriossa tehdyt simulaatioajot antoivat positiiviset tulokset. Polttoaineen säästö laboratoriotesteissä oli 5–10 prosenttia. Tutkimushankkeessa ja pilottivaunun rakentamisessa on ollut mukana useita kumppaneita muun muassa Ahola Transport (ajodataa kuljetuksista), SAF-Holland (E-akseli, SAF TRAKe), Valmet Automotive (akkujärjestelmä), EPEC (tehoelektroniikka, simulointi ja ohjausjärjestelmä), Turun ammattikorkeakoulu (moottorilaboratoriotestit), Scania Suomi Oy (koeajoauto/osallistuminen koeajoihin), VTT (alustavat säästöpotentiaalilaskelmat) ja Traficom (lainsäädäntö/poikkeuslupa). Tutkimushankkeeseen VAK sai tukea Business Finlandilta.
Tutkimusvaiheen jälkeen pilottivaunua lähdettiin rakentamaan Ahola Transportin käyttöön alkuvuodesta. Vaunua on kuluneen kevään aikana testattu Alastaron moottoriradalla toiminnallisuuksien varmistamiseksi. Koeajoja on tehty myös tieliikenteessä ykköstiellä Turun ja Salon välillä. Polttoainesäästö avustuksella tehdyissä koeajoissa on ollut 5–10 prosenttia verrattuna tilanteeseen, jolloin avustus ei ole ollut käytössä.
Koeajoissa on varmistettu järjestelmän toimivuutta eri tilanteissa kuten energian talteenottoa rullauksessa ja jarrutuksessa, avustamisessa liikkeelle lähdöissä ja ylämäissä. Koeajoissa testattiin myös eTrailerin yhteensopivuutta vetoauton eri toimintojen kanssa, kuten mm. vakionopeussäätimen ja hidastimen käytön yhteydessä sekä järjestelmän toimintaa erilaisissa poikkeavissa tilanteissa. Testeissä avustuksen ollessa käytössä ajoneuvoyhdistelmän kiihtyvyys 0–70 km/h parantui noin 20 prosenttia ja ylämäkiajossa ajonopeus hidastui noin kymmenen prosenttia vähemmän ilman avustusta ajettuun tilanteeseen nähden.
– Testilaboratorio- ja koeajotulokset ovat olleet erittäin lupaavia. Kaksivuotisen kehitystyön aikaansaannoksena pääsemme nyt lanseeraamaan uuden aikakauden perävaunun, joka tukee lupaustamme kehittää entistä vastuullisempia kuljetusratkaisuja Pohjoismaisiin maantiekuljetuksiin, kertoo VAK Oy:n toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.
– Haluan kiittää lämpimästi kaikkia hankkeessa mukana olleita yhteistyökumppaneita. Tästä on hyvä jatkaa testaus- ja kehitystyötä eteenpäin, lisää Korhonen.
Ahola Transport ottaa ensimmäisenä kuljetusyrityksenä VAK eTrailerin koekäyttöön kesäkuussa.
– Olemme tyytyväisiä päästessämme keräämään käytännön kokemuksia eTrailerin käyttöönotosta. Ilolla voimme todeta tämän olevan jälleen yksi askel kohti vihreämpää logistiikkaa, jossa jokaisella osatekijällä on ratkaiseva merkitys lopputulokseen, kertoo Ahola Transportin toimitusjohtaja Åke Nyblom.
– Meillä Ahola Transportilla idea sähköisestä avustavasta akselista heräsi vuoden 2020 loppupuolella ja samalla lähdimme etsimään sopivaa yhteistyökumppania kehitystyöhön. Onkin ollut erityisen hienoa nähdä idean konkretisoituvan yhteistyössä VAK:n ja muiden tutkimushankkeeseen osallistuvien organisaatioiden kanssa, Nyblom jatkaa.
Pilottiyksikköjä tarvitaan vielä lisää. VAK:n tavoitteena on saada liikenteeseen 5–10 yksikköä ensi vuoden aikana. Yrityksen suunnitelmissa on VAK eTrailerin sarjatuotannon aloitus vuonna 2025.
VAK eTrailer-pilottiyksikkö on ensi kertaa yleisön nähtävillä Jyväskylässä 25.–27. toukokuuta järjestettävillä Kuljetusmessuilla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)