Kolumni: Asiakkaan oikeus
Televisioajan suurin millenniumvallankumous tapahtui toissa vuosikymmenen viimeisinä vuosina kun siirryttiin analogisista lähetyksistä digitaaliseen aikakauteen.
Itse asiassa tätä suurempi ja jopa paikoin hankalampi siirtymä tapahtui HD-aikakauteen siirryttäessä, mikä mahdollisti televisiokuvan teräväpiirtolähetykset ja kuvan laadun selkeän parantumisen SD-tasoisesta kuvasta.
Ongelma saattoi muodostui siinä vaiheessa, jos kuluttajan näkökulmasta oli tarvetta katsoa kaapelikanavia maksukortilla.
Olin hankkinut maksukortin SD-aikakauden lopussa ja korttiin syötetyt tiedot mahdollistivat SD-tasoisten maksukanavien katsomisen kortinlukijan avulla. Vuosikymmenen aikana televisioyhtiö kerrallaan siirtyi pelkästään HD-lähetyksiin ja vei hiljalleen minulta mahdollisuuden nähdä maksukanavia.
Yhdeksän vuoden aikana hankin uuden television (vaikka ensimmäinenkin oli HD:tä vastaanottava), kolme uutta HD-digiboksia ja lopuksi vaihdoin antennikaapelitkin HD-laatuisiksi sekä ostin kaksi signaalinvahvistinta. Mikään ei auttanut. Maksukanavilla näkyi sama viesti: ei oikeutta, ei aktivoitu, tilakoodi 11.
Minulla kävi taloyhtiöni maksamana peräti kaksi kertaa ammattimies selvittämässä ongelmaa ja hän ei voinut ymmärtää mistä kanavien näkymättömyys johtui. Teleoperaattorista asioita hoidettiin itse myymälässä aina yhtä pinnallisesti ja puhelinpalvelussa samalla keskinkertaisella rutiinilla. Teleoperaattorin myymälässä vaihtui kokoonpano vuosien aikana neljä kertaa ja jokainen uusi asiakaspalvelu kokoonpano oli yhtä tietämätön.
Riitelin heidän kanssaan ja olin todella pettynyt. Lopulta päätin, että tämä todellakin saa riittää. Juuri vähän ennen jääkiekon MM-kisojen alkua korttini resetoitiin vanhoista tiedoista ja sain todistaa sellaista ihmettä, että C More Sportin lähetykset näkyvät HD:nä. Tuntui kuin olisin nähnyt unta. Minun piti nipistää itseäni. Se oli uskomaton tunne. Joku tai jotkin tahot teleoperaattorissa vihdoinkin pohtivat ennakkotapauksien pohjalta ongelmaa ja selvittävät asian – se oli SD.
Tämä opetti sen, että maksavana asiakkaana tulee vaatia sinnikkäästi ongelmien selvittämistä ja osata painostaa. Siihen minulla oli täysi oikeus.
Kurt Hedborg