Peliharrastuksesta oma yritys – Miikka Rahkonen avasi uudet pelitilat Turun keskustaan
Pelaamista harrastava turkulainen Miikka Rahkonen avasi tammikuun lopussa Humalistonkadulle uuden pelaajien oman harrastustilan, josta löytyy 15 pelikonetta ja yksi kahdelle pelaajalle soveltuva konsolisohva.
– Halusin perustaa yrityksen itselle tärkeän harrastuksen pohjalta, vaikka onhan minullakin ollut opiskelujeni aikana muutama vuosi taukoa pelaamisesta. Itse pelasin paljon lapsena, mutta nyt pelaan uudelleen myös aikuisiällä paljon, ja minusta oli mukava voida perustaa tällainen paikka Turun keskustaan, kertoo Shelter Gameroom Turun pelitilaa pyörittävä Rahkonen.
Rahkosen mielestä oli hyvä luoda pelaajille yhteinen paikka harrastaa tai toisaalta vaikka tulla aloittamaan harrastus uudelleen.
– Tällaisessa tilassa on mahdollista luoda yhteisöllisyyden tunnetta, kun saman katon alla voi useampi käydä pelaamassa samaan aikaan. Pelaaminenhan on nykyään kaikenikäisten juttu, ja se näkyy myös täällä tuoreessa asiakaskunnassamme, joista nuorimmat ovat kymmenenvuotiaita ja iäkkäin on 65-vuotias tällä hetkellä. Kaikista nuorimmat tulevat tänne yhdessä vanhempiensa kanssa viettämään yhteistä aikaa, ja osassa peleissä ikäraja voi olla 13-vuotiaista ylöspäin.
Pelitila mahdollistaa pelaamisen myös heille, joilla ei omia laitteita kotoa löydy.
– Tila voi tarjota peleistä kiinnostuneille mahdollisuuden alan harrastamiseen ilman panostusta laitteiden hankintaan. Aloitteleville pelaajille tilat helpottaa tutustumista pelien maailmaan neuvonnalla ja opastavalla otteella.
Hän toimii yrittäjänä franchising-periaatteella. Shelter Gameroom Turku toimii Shelter Gameroom -pelitilaketjun lisenssillä, mutta Rahkonen toimii itsenäisenä yrittäjänä ja hän kertoo omaavansa aika vapaat kädet.
– Olen valmistunut Turun kauppakorkeakoulusta, mutta olen aikaisemmin ollut palkkatöissä. Yrittäminen on minulle siis uutta, ja huomaan, että tässä sitä alkaa oppia parhaiten vasta tekemisen kautta. Koin tämän ketjun hyväksi, koska he ova toimineet jo neljän vuoden ajan, joten päättelin sillä olevan rahkeita minun yritystoimintaani, Rahkonen pohtii.
Rahkonen kertoo, että yrittäjänä hän tekisi joitakin juttuja toisin, jo ennen varsinaisen tilan avaamista yleisölle.
– Esimerkiksi ikkunoiden teipit olisin miettinyt aivan uudella tavalla. Tummien teippien sijaan olisin laittanut värikkäämmät, jotka näkyvät myös talven pimeydessä kadulla kulkevien silmissä paremmin. Olisin myös panostanut hieman paremmin markkinointiin, sillä alkavan yrityksen suurimmista haasteista on aina se, että miten asiakaskunnan saa tuntemaan paikan tai tuotteen ylipäätään.
Marianne Rovio