Maakuntahallitus edelleen Tunnin junan takana
Maakuntahallitus käsitteli maanantaina Turun tunnin junan tilannetta ja antoi yksimielisen myönteisen lausunnon. Maakuntahallituksella on jo aiemmin sovitut, yksimieliset hallitusohjelmatavoitteet Tunnin junan suhteen. Varsinais-Suomen liitto toistaa aiemmissa lausunnoissaan esille nostetut näkemykset.
Varsinais-Suomen liitto puoltaa Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman hyväksymistä. Suunnitelman ripeällä hyväksymismenettelyllä turvataan pitkäjänteisen hyvin edenneen suunnittelun jatkuvuus, käynnissä olevan ratasuunnitelmaprosessin eteneminen ja varmistetaan hankkeen EU-rahoituksen edellyttämä suunnitteluvalmius.
Väyläviraston laatima ratalain mukainen Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelma on laadittu huolella ja perusteellisesti pitkässä, syksyllä 2018 alkaneessa vuorovaikutteisessa prosessissa.
Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelma on Varsinais-Suomen maakuntastrategian sekä hyväksyttyjen ja lainvoimaisten maakuntakaavojen mukainen. Suunnitelma edistää maakunnan ja maakuntakaavojen tavoitteiden toteutumista. Helsinki–Turku-välin nopealla Turku–Salo-kaksoisraide yhdessä Espoo–Salo-oikoradan kanssa lisää ratakapasiteettia ja mahdollistaa nopeiden junien lisäksi myös alueellisen junaliikenteen kehittämisen koko yhteysvälillä. Yleissuunnitelma tarkentaa maakuntakaavassa osoitettua ratalinjaa ja varautuu maakuntakaavan taajamatoimintojen kehittämisperiaatemerkinnän mukaisesti asemapaikkoihin Muurlassa ja Suomusjärvellä.
Maakuntahallituksen mukaan nopea ratayhteys Helsinki–Turku on merkittävä ja keskeinen osa Etelä-Suomen rataverkkoa ja sen kehittämistä. Euroopan unionin rajat ylittävään TEN-T-ydinverkkokäytävään kuuluvalla yhteysvälillä on strateginen merkitys Suomen liikennejärjestelmässä. Hanke tukee osaltaan Etelä-Suomen kilpailukyvyn parantamista. Alueiden välisellä verkottumisella ja yhteistyöllä voidaan vahvistaa alueiden kehittymistä / toimintaedellytyksiä ja yhdyskuntien vetovoimaa.
Nopea junayhteys kaupunkien välillä palvelisi toteutuessaan laajaa joukkoa ihmisiä, sillä se yhdistää maan suurimman ja maan kolmanneksi suurimman kaupunkiseudun. Matka-aika pääkaupunkiseudun ja Turun ja Salon seutujen välillä lyhenee nykyisestä, mikä edistää kaupunkiseutujen asumis- ja työssäkäyntialueiden toiminnallista kytkeytymistä.
Toteutuessaan parannettu junayhteys luo edellytykset kestävälle ja yhtenäiselle Etelä-Suomen kattavalle asunto- ja työmarkkina-alueelle, tukee radan varren maankäyttöä ja edesauttaa ilmastotavoitteiden saavuttamista. Uusi oikorata vähentää pääkaupunkiseudun metropolialueen yhdyskuntarakenteelle kohdistuvia paineita ja siirtää merkittävän osan Lohjan suunnan työmatkapendelöinnistä raiteille. Hanke tukee radan varren kaupunkien ja kuntien maankäyttöä mahdollistaessaan junan pysähtymisen myös väliasemapaikkakunnilla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)