Visit Turku Archipelago haluaa nostaa Turun alueen matkailun maailmankartalle
Turku ja Turun alue tavoittelevat vahvaa matkailijoiden määrän kasvattamista. Työ tehdään vuoden alussa aloittaneessa uudessa Turun, Paraisten ja Naantalin yhteisessä matkailuyhtiö Visit Turku Archipelagossa.
Visit Turku Archipelago Oy:n (VTA) tehtävänä on vastata, johtaa ja koordinoida alueen kiinnostavien ja menestyvien matkakohteiden ja palveluiden verkosto uuteen kukoistukseen. Tavoitteena on johtaa sekä kotimaisten että kansainvälisten matkailijoiden määrät kasvuun strategisen destinaatiokehittämisen kautta.
Yhtiö vastaa jatkossa uuden alueellisen matkailubrändin rakentamisesta sekä markkinoinnista Suomessa ja kansainvälisillä markkinoilla.
Työtä vetää Visit Turku Archipelagon toimitusjohtaja Kristiina Kukkohovi.
– Suomen vanhin kaupunki, kulttuurikaupunki Turku on täynnä kiinnostavia asioita. Voimavaramme on koko aluetta leimaava uskomattoman upea merellisyys yhdistettynä kiinnostavaan sisältöön: tapahtumiin, museoihin ja ravintoloihin ja muiden yritysten antiin, Kukkohovi kuvailee.
Merkittävänä uudessa yhtiössä nähdään matkailun ympärivuotisuuteen panostaminen ja vahva yhteistyö niin matkailuyrittäjien kuin esimerkiksi kulttuuritoimijoidenkin kanssa. Digitaalisuus, kestävyys sekä datalla johtaminen ovat uuden yhtiön toiminnan ytimessä.
Turun kaupunginhallitus perusti Visit Turku Archipelago Oy -nimisen osakeyhtiön viime vuoden alussa. Yhtiö on rekisteröity kaupparekisteriin 31. elokuuta ja Turun kaupungin matkailutoiminnot ja henkilöstö on siirretty Visit Turku Archipelagoon kuluvan vuoden alusta alkaen.
– Koska yhtiön ensisijaisena tavoitteena on alueen matkailuelinkeinon kehittyminen ja kasvu, ovat sen tärkeimpiä kumppaneita Turun seudulla ja saaristossa toimivat yritykset. VTA tekee yhteistyötä myös sellaisten yritysten kanssa, jotka eivät toimi yhtiön osakaskuntien alueella, kertoo Kukkohovi.
Osana matkailutoimintojen uudelleenjärjestelyjä osakkaat ovat päättäneet yksimielisesti lopettaa matkailun operatiivista toimintaa Turussa aiemmin hoitaneen Turku Touring Oy:n liiketoiminnan ja siirtää sen tehtävät soveltuvin osin Visit Turku Archipelagon vastuulle.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)