Santeri Horst viihtyy jenkkisolttujen vaatteissa, ja tuntee niiden tarinatkin
Santeri Horst hurahti vanhoihin jenkkiarmeijan käytössä oleviin vaatteisiin elokuvien myötä. Armeijahenkisen tyylin lisäksi häntä kiinnostaa vaatteissa niiden tarina. Vaatteiden historian ja taustan hän selvittää tutustumalla nimiin ja palvelusnumeroihin, joita löytyy vaatteisiin kiinnitetyistä pesulapuista.
– Jenkkiarmeijan historia on kiinnostanut minua aina. On ihan äärettömän mielenkiintoista tietää, kuka sitä vaatetta on käyttänyt aikaisemmin ollessaan armeijan palveluksessa. Olen myös katsonut todella paljon leffoja aiheesta, ja on siistiä käyttää vaatteita, joilla on tarinaa ja historiaa, Horst kertoo, ja näyttää jenkkiarmeijan sotilaalle kuuluneesta paidasta vuosiluvun ja sotilaan nimen.
Vaikka armeijan historia ja tyyli kiinnostaa Horstia, niin hän toteaa, että ei ole mikään militanttifani.
– Jenkkikamppeet on aina kiinnostaneet historiansa ja pop-kulttuurinsa ansiosta ja farkut on yksittäisenä vaatekappaleena ovat olleet se ensirakkaus. Jenkkeissä tehdyissä vanhoissa vaatteissa kiinnostaa eritoten niiden käytännöllisyys ja laatu. Ja näitä vaatteitahan on käytetty siis myös mielenosoituksissa rauhan puolesta.
Horstia kiinnostaa sotahistoria itsessään.
– Leffojen lisäksi katson paljon dokkareita sekä luen kirjoja näistä aiheista. Toki myös Suomen sotahistoria kiinnostaa, mutta nämä jenkkiarmeijan vaatteet ovat mielestäni siistimmän näköisiä ulkoasultaan, jos mietitään vaatteita.
Horst on pukeutunut viimeiset vuodet vintagevaatteisiin kalsareita ja sukkia lukuunottamatta.
– Jotain kenkiä ja bändipaitoja minulla on uusina hankittuna. Pidän vintagevaatteissa myös siitä, että nämä ovat kestäviä.
Horst perusti vuonna 2019 oman vintageliikkeen Black Spot Merchin parin kaverinsa kanssa, joka toimi ensin verkkokauppana. Vuonna 2020 liike sai myös fyysiset tilat kivijalkakauppana Port Arthurista.
– Meillä on myynnissä pääosin jenkeissä 1980- ja 90- luvulla valmistettuja vintagevaatteita. Ne ovat vielä todella hyvässä kunnossa, ja kun miettii miesten muotia, niin se ole paljoa vuosien varrella muuttunut. Yhä samat hupparit, farkut ja sitten esimerkiksi nämä metsästystakit ovat samanlaisia kuin aikaisemminkin.
Ennen kaupan perustamista Horst on ollut töissä eri vaateliikkeissä, joten ala on hänelle tuttu ennestään. Kuitenkin se oma, rento ja hieman olohuoneen kaltainen kivijalkakauppa on hänen mukaansa monen nuoren miehen unelma – kuten myös hänen.
– Tässä on ehdottomasti kivaa se, että tämä tila on myös sosiaalinen tapaamispaikka. Täällä oppii tuntemaan jo osan asiakkaista, ja kaveritkin käyvät täällä välillä hengailemassa.
Horstin mukaan asiakaskunta koostuu pääosin nuorista, sillä 80-ja 90-luku on erityisesti heidän parissaan muodissa ja vintagevaatteet trendikkäitä.
– Emme myy tätä vihreänä juttuna, sillä kestävä kehitys tulee tässä ohessa, ja mielestäni sen pitäisi olla jo itsestäänselvyys. Jos vaatteelle oppii antamaan arvoa, ja miettii vaikka sen vaatteen tarinaa oikeasti, niin ehkä silloin ostaa myös sen vaatteen enemmän ajatuksella. Kertakäyttökulttuuri ei sinänsä kiinnosta minua.
Marianne Rovio