Mustan aukon hiukkassuihkujen mysteeri ratkesi – paineaalto vaikuttaa hiukkasten kiihtymiseen

IXPE-avaruusobservatorio on oikealla ja vasemmalla puolella on blasaari Markarian 501. Blasaari on kaasu- ja pölykiekon ympäröimä musta aukko, jossa on Maahan osoittava kirkas korkeaenergisten hiukkasten suihku. Upotettu kuva näyttää suihkun suurienergiset hiukkaset (näkyvät kuvassa sinisinä). Kun hiukkaset osuvat paineaaltoon, joka on kuvattu valkoisena palkkina, hiukkasten energia kasvaa ja ne säteilevät röntgenalueella kiihtyessään. Siirtyessään pois paineaallosta ne lähettävät matalaenergistä säteilyä: ensin näkyvää valoa, sitten infrapuna- ja radioaaltoja. Kauempana paineaallosta magneettikentän viivat ovat kaoottisempia ja aiheuttavat enemmän turbulenssia hiukkasvirrassa. IXPE-avaruusobservatorio on oikealla ja vasemmalla puolella on blasaari Markarian 501. Blasaari on kaasu- ja pölykiekon ympäröimä musta aukko, jossa on Maahan osoittava kirkas korkeaenergisten hiukkasten suihku. Upotettu kuva näyttää suihkun suurienergiset hiukkaset (näkyvät kuvassa sinisinä). Kun hiukkaset osuvat paineaaltoon, joka on kuvattu valkoisena palkkina, hiukkasten energia kasvaa ja ne säteilevät röntgenalueella kiihtyessään. Siirtyessään pois paineaallosta ne lähettävät matalaenergistä säteilyä: ensin näkyvää valoa, sitten infrapuna- ja radioaaltoja. Kauempana paineaallosta magneettikentän viivat ovat kaoottisempia ja aiheuttavat enemmän turbulenssia hiukkasvirrassa. Kuva: Pablo Garcia (NASA/MSFC)

Blasaarit ovat kaukaisia galakseja, jotka kuuluvat tähtitaivaamme kirkkaimpiin kohteisiin. Tuore kansainvälinen tutkimus osoittaa, että blasaarien hiukkassuihkujen hiukkaset kiihtyvät paineaallon vaikutuksesta.

Blasaarit ovat galakseja, joiden keskustassa piilevä supermassiivinen musta aukko kerää galaksin keskustan materiasta ympärilleen kertymäkiekon ja syöksee navoiltaan voimakkaat hiukkas- ja plasmasuihkut vastakkaisiin suuntiin. Toinen näistä suihkuista osoittaa suoraan maata kohti, joten nämä kohteet loistavat meille erityisen kirkkaina.

Nature-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa tähtitieteilijät havaitsivat, että blasaarien korkeaenergiset hiukkaset selittyvät parhaiten hiukkassuihkussa kulkevalla paineaallolla. Havainto tehtiin NASA:n röntgenalueen polarisaation kuvantamiseen tarkoitetulla satelliitti IXPE:lla (Imaging X-ray Polarimetry Explorer). Tutkimuksen on mahdollistanut laaja kansainvälinen yhteistyö, jossa on mukana useita Suomen ESO-keskuksen ja Turun yliopiston tutkijoita.

– Olemme ratkaisseet 40 vuotta vanhan mysteerin. IXPE:n avulla löysimme vihdoin palapelin puuttuvan palan, joka kirkasti kokonaiskuvan näistä kohteista, sanoo Yannis Liodakis, tutkimuksen pääkirjoittaja sekä Suomen ESO-keskuksen tutkijatohtori.

Vuonna 2021 avaruuteen laukaistu Maata kiertävä NASA:n sekä Italian avaruusjärjestön IXPE-satelliitti havaitsee tähtitaivasta aivan uudella tavalla. IXPE:n avulla on mahdollista havaita polarisoitunutta röntgensäteilyä – toisin sanoen IXPE havaitsee röntgensäteiden sähkökentän keskimääräisen suunnan ja voimakkuuden. Röntgenalueen polarisaatiota ei voida havaita maanpinnalta käsin, sillä kaikki avaruuden röntgensäteily imeytyy ilmakehään.

Tuoreessa tutkimuksessa IXPE havaitsi Herkuleen tähdistössä, suuren elliptisen galaksin keskellä sijaitsevaa blasaaria nimeltä Markarian 501.

Tutkijat saivat selville, että blasaarien hiukkasuihkusta havaittavan röntgensäteilyn polarisaatioaste on korkeampi kuin näkyvällä valolla, joka puolestaan on korkeampi kuin radioaalloilla. Polarisoituneen valon suunta näillä kaikilla aallonpituuksilla oli kuitenkin sama ja myös hiukkassuihkun suuntainen.

Verrattuaan uutta IXPE:llä kerättyä tietoa teoreettisiin malleihin tähtitieteilijät huomasivat, että parhaiten havaintoja vastaava malli oli hiukkasia kiihdyttävä paineaalto. Paineaalto syntyy, kun jokin liikkuu ympäröivän aineen äänennopeutta kovempaa, kuten vaikkapa yliäänikoneen aiheuttama paineaalto Maan ilmakehässä.

Tutkijat eivät tarkastelleet tutkimuksessa paineaaltojen alkuperää, joka säilyy yhä mysteerinä. He kuitenkin arvelevat, että häiriö hiukkassuihkun virrassa voisi aiheuttaa ilmiön, jossa osa virrasta ylittää paikallisen äänennopeuden. Tämä voi olla seurausta korkeaenergisten hiukkasten törmäyksistä hiukkassuihkussa tai äkillisistä paineen muutoksista suihkun reuna-alueilla.

– Paineaallon ylittämällä alueella magneettikentän voimakkuus sekä hiukkasten sisältämä energia kasvavat. Energia tähän tulee paineaallon materian liike-energiasta, sanoo Alan Marscher, Bostonin yliopiston tähtitieteilijä, joka johtaa IXPE:llä tehtävää jättimäisten mustien aukkojen tutkimusta.

Kun hiukkaset kulkevat suihkussa ulospäin galaksin keskustasta, ne säteilevät ensin röntgenalueella, koska ne sisältävät valtavasti energiaa. Yhä kauemmas, paineaallon jälkeisen turbulentin alueen läpi liikkuessaan ne alkavat vähitellen menettää energiaa, jolloin ne säteilevät matalamman energian alueilla, kuten näkyvällä valolla ja lopulta radioaalloilla. Tätä voi verrata siihen, miten veden virtaus muuttuu pyörteiseksi vesiputouksen jälkeen, mutta tässä tapauksessa pyörteisyyden synnyttävät magneettikentät.

IXPE havainnoi Markarian 501 -blasaaria kolmen päivän ajan vuoden 2022 maaliskuun alkupuolella sekä uudelleen kaksi viikkoa myöhemmin. Samaan aikaan tähtitieteilijät tarkkailivat kyseistä blasaaria lukuisilla kaukoputkilla eri aallonpituusalueilta. Erityisessä roolissa tässä olivat Turun yliopiston omistamalla NOT-teleskoopilla (Nordic Optical Telescope) suoritetut näkyvän valon polarisaatiohavainnot, jotka mahdollistivat röntgenpolarisaatiohavaintojen asettamisen oikeaan perspektiiviin.

– NOT-teleskooppi on aina ollut blasaarien polarisaatiohavaintojen kulmakivi, sanoo Jenni Jormanainen, Suomen ESO-keskuksen ja Turun yliopiston väitöskirjatutkija, joka johti NOT-teleskoopilla tehtyjen havaintojen analyysia.

Optisen polarisaation havaintoja tehtiin Turun yliopistossa rakennetulla Turusta käsin ohjattavalla DIPol-2 polarimetrillä, joka on asennettuna 60 sentin kokoiseen Tohoku-kaukoputkeen Haleakalan observatoriolla Hawaijilla.

– Tällä instrumentilla olemme tehneet havaintoja useista tähtitieteellisistä kohteista, jotka kuuluvat erittäin tarkkojen polarisaatiomittausten tutkimusohjelmaamme, huomauttaa Vadim Kravtsov, DIPol-2 havainnoista vastannut Turun yliopiston väitöskirjatutkija.

Tutkijat jatkavat Markarian 501 -blasaarin havaintoja selvittääkseen, muuttuuko polarisaatio ajan myötä. IXPE:n kaksivuotisen lennon aikana sen tutkimusohjelmaan kuuluu lukuisia muita blasaareja, jotka voivat osaltaan raottaa pitkäaikaisten maailmankaikkeuden mysteerien verhoa.

– IXPE on osa ihmiskunnan edistystä luonnon ihmeiden ymmärtämisessä, Marscher sanoo.

Täyttä asiaa: Avokeittiö luo turvallisuutta

Kirjoittaja pitää hyvänä sitä, että keittiönurkkaus on samassa huoneessa kuin tietokonepöytä.

Aamusissa oli juttu avokeittiöistä, jotka herättävät sekä ihastusta että vihastusta. Olen 75-vuotias ja jo hajamielinen. Pidän hyvänä sitä että keittiönurkkaus on samassa huoneessa kuin tietokonepöytäni. Siten en voi unohtaa ruokakattilaa liedelle, kun olen samassa tilassa.

Kansanedustaja Sofia Virran Linnan juhlien puku kunnioittaa varsinaissuomalaista yrittäjyyttä Ukrainaa unohtamatta

Kansanedustaja Sofia Virta (vihr.) suosii Linnan juhlissa varsinaissuomalaisten yrittäjien luomuksia niin puvussa ja asusteissa kuin meikissä ja hiuksissa, kynsitaidetta myöten. Virta saapuu itsenäisyyspäivän vastaanotolle kumppaninsa Atte Ailion kanssa. Parille Linnan juhlat ovat ensimmäinen isompi julkinen esiintyminen yhdessä.

Kansanmusiikki ja gregorianiikka kohtaavat Mysterium Nativitatis -konsertissa

Marianne Maans ja Sofia Lindroos.

Kansanmusiikki ja gregorianiikka kohtaavat Sofia Lindroosin ja Marianne Maansin Mysterium Nativitatis -konsertissa 8. joulukuuta kello 19 Maarian kirkossa ja 9. joulukuuta kello 19 Nauvon kirkossa.

Kaksinkertainen lapsilisä maksetaan Kelan tiedoissa olevalle tilinumerolle

Kaksinkertainen lapsilisä maksetaan 23. joulukuuta. Maksu maksetaan Kelan tiedossa olevalle tilinumerolle. Mahdollinen uusi tilinumero täytyy ilmoittaa Kelaan viimeistään 9. joulukuuta.

Itsenäisyyspäivän illan päätteeksi kajahtaa Finlandia

Tuomiokirkossa voi kuunnella Finlandiaa.

Itsenäisyyspäivänä kirkoissa vietetään jumalanpalveluksia. Pyhän Katariinan kirkon pihapiirissä järjestetään jo perinteeksi muodostunut joulutori. Tuomiokirkkoon voi tulla kuuntelemaan Finlandian kello 21.

Kupittaan kärjen hankekumppaniksi YIT-vetoinen Terävin kärki

Turun kaupunginhallitus valitsi maanantaina Kupittaan kärjen hankekumppaniksi Terävin kärki -nimisen yhteistyöryhmän. Ryhmän muodostavat YIT Suomi Oy, Lundén Architecture Oy ja Arkkitehdit von Boehm – Renell Oy sekä nimettyinä alihankkijoina COBE A/S sekä AFRY Finland Oy ja WSP Finland Oy.

Aluekehityksen asiantuntija Timo Aro Turun kaupungin tutkimusjohtajaksi

Timo Aro.

Aluekehityksen asiantuntijasta Timo Arosta tulee Turun kaupungin tutkimusjohtaja. Aro aloittaa työssä maaliskuun alussa 2023. Turun kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen päätti rekrytoinnista maanantaina.

Raportti: Nykyisten sähköpotkulautojen käyttöikä viisi kertaa aikaisempia malleja pidempi

Yhdysvaltalainen, urbaaniin liikenteeseen erikoistunut konsulttiyhtiö Brightside on laatinut mallin yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttöiän laskemiseksi. Yhtiö on julkaissut lisäksi raportin nykyisin käytössä olevien sähköpotkulautojen käyttöiästä, jossa hyödynnetään Voi Technologyn eurooppalaista dataa. Raportin mukaan Voin sähköpotkulaudan arvioitu käyttöikä rungon osalta on 4,6 vuotta ja akun osalta 3,7 vuotta.

Tuhoutuneen liikerakennuksen tilalle Nosturinkadulle tulossa K-ryhmän supermarket

Aloitteentekijän Schauman Arkkitehdit Oy:ltä tilaama alustava viitesuunnitelma.

​Kaavoituksessa on valmistunut uusi osallistumis- ja arviointisuunnitelma: Vaikutuksiltaan merkittävä asemakaavanmuutos Sataman kaupunginosan korttelin 14 tontille 2. Työnimeltään kaavanmuutos on Nosturinkatu 2. Kaavan laadinnasta vastaa kaavoitusarkkitehti Sofia Korte .

Lannan parempi kierto ja maksuttoman kipsikäsittelyn laajempi hyödyntäminen olennaista Saaristomeren tilan parantamisessa

Saaristomeren tila on heikentynyt huolestuttavasti viimeisten vuosikymmenten ajan. Suurin ongelma on ihmistoiminnan aiheuttama rehevöityminen, joka on seurausta mereen tulevista liian suurista fosforin ja typen määristä. Meren ravinnekuormitus moninkertaistui viime vuosisadalla, kun kasvaneiden kaupunkien sekä teollisuuden jätevesiä on johdettu mereen ja kemiallisia lannoitteita on otettu käyttöön maataloudessa.

Väestökehitys palautunut lähes koronapandemiaa edeltäneelle tasolle Varsinais-Suomessa

Varsinais-Suomen väestökehitys on palannut kuluvan vuoden aikana lähelle pandemiaa edeltänyttä tasoa. Suurin muutos väestökehityksessä on Turun palaaminen maakunnan väestökasvun selväksi veturiksi. Turun väestönkehitys nousi kuluvan syksyn aikana vuositasolla yli 2 000 asukaan kasvuun, millä tasolla se on aiemmin ollut vuonna 2018. Sen sijaan korona-aikana nopeasti kasvaneissa Turun kehyskunnissa väestönkasvu on hidastunut.

Turku Energialle lisää tuulivoimaa – uusiutuvaa tuulivoimaa pian jo yli 30 prosenttia sähkön tuotannosta

Turku Energian tuulivoimatuotanto kasvaa 87,5 gigawattitunnilla vuodessa Suomen Hyötytuuli Oy:n Siikajoen tuulipuistohankkeen myötä. Pohjois-Pohjanmaalle rakennettava Siikajoen tuulipuisto tulee olemaan yrityksen toistaiseksi suurin tuulipuisto sekä Turku Energian mittavin tuulivoimainvestointi tähän mennessä.

TPS:n Lassi Lehtinen EHT-joukkueen maalille

Lassi Lehtinen.

Jääkiekon A-maajoukkueen kausi jatkuu ensimmäistä kertaa pelattavalla Sveitsin EHT-turnauksella, jonka Suomi aloittaa kotijäältä. Helsingin jäähallissa torstaina 15. joulukuuta pelattavaan otteluun saapuu vastustajaksi Tshekki. Ensi viikolla kotimaassa pääsee katsomaan myös MM-kisoihin valmistautuvien Tyttöleijonien otteita Vierumäellä, alle 16-vuotiaat pojat ottavat mittaa Ruotsista Oulun seudulla pelattavissa otteluissa.

Itsenäisyyspäivää vietetään epävakaisessa ja vaihtelevassa säässä

Ilmatieteen laitoksen maanantaina 5. joulukuuta tekemän ennusteen mukaan itsenäisyyspäivän sää on suuressa osassa maata epävakainen.

Ravintoverkon huipulla olevien lajien ympäristömyrkkykuorma kertoo Suomen rannikon meriekosysteemin tilasta

Riikka K. Vainio.

Ympäristömyrkkyjen kertyminen ravintoverkon huipulla oleviin lintulajeihin paljastaa, että Itämeren eliöstössä vuosikymmeniä esiintyneiden pysyvien yhdisteiden lisäksi Suomen rannikolla esiintyy myös joitain uusia ympäristömyrkkyjä, joiden käyttäytymistä ravintoverkossa ei tunneta hyvin.

Miten Turun kaupunki on varautunut talven kiertäviin sähkökatkoihin?

Turun kaupunki on varautuu talven kiertäviin sähkökatkoihin. Sähkökatkoja ennakoidaan tulevan pakkaskaudella, todennäköisesti tammi–helmikuussa.

Joulun aika saapuu Raisioon torstaina

Joulupuuroa on Raisiossa tarjolla noin 500 annosta.

Raision keskustassa avataan joulun aika torstaina 8. joulukuuta kello 14–19. Joulutapahtumaa edeltää normaali toritorstai, joten torilla tapahtuu koko päivän. Tapahtuma noudattaa aika pitkälti aiempia perinteitä, mutta tapahtumalavan paikka on uusi, sillä se on niin sanotun pikkutorin puolella Tasalan Kamarin ja Raision Näkökulman edustalla.

Oppilaat eriarvoisessa asemassa jo kouluun tullessaan

Kansallisista oppimistuloksista sekä käynnissä olevasta oppimisanalytiikan tutkimuksesta ja osaamisen eriytymisen ehkäisystä keskustellaan Turun yliopiston oppimisanalytiikan tutkimusinstituutin järjestämässä tilaisuudessa maanantaina 12. joulukuuta kello 12 (luentosali XXI, Agora, Turun yliopisto). Tilaisuudessa pääpuhujana on Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) johtava arviointiasiantuntija Jari Metsämuuronen .

TPS:n Lassi Lehtinen EHT-joukkueen maalille

Lassi Lehtinen.

TPS:llä täydellinen viikko F-liigassa

TPS jyrää sekä miesten että naisten F-liigassa.

TPS repäisi F-liigan kärjessä jo kahdeksan pisteen kaulan seuraaviin, kun se huipensi kolmen voiton viikkonsa kaatamalla kotona Kupittaalla OLS:n 4–1.

Eveliina Lehtiselle thainyrkkeilyn PM-kultaa

Turku Muay Thain Eveliina Lehtinen on voittanut alle 17-vuotiaiden PM-mestaruuden alle 57 kilon sarjassa. Lehtinen voitti finaalissa Ruotsin mestari Mitra Wetzelmayrin puhtaasti 3–0. Mestaruuden arvoa lisää se, että Lehtinen täytti vastikään vasta 15 vuotta. TMT:n salille tuli kisoissa myös PM-kulta, kun Ommi Mingsupphakun voitti 63,5-kiloisissa Ruotsin Linda Östergrenin kaikin tuomariäänin.

Suomen taekwondokärki mittelee mestaruuksista Kupittaalla

Ida Tammila on päässyt harjoittelemaan potkutekniikkaansa muutaman viikon Budokwai Taekwondon uudessa salissa Turun Pitkämäessä.

Joulukuun ensimmäisenä lauantaina Turussa Kupittaan urheiluhallissa käytäviin taekwondon SM-kisoihin on saapumassa käytännössä koko kotimaan kärki. Ottelupuolella kisoihin on tulossa koko MM-kisoihin osallistunut viiden hengen ryhmä Budokwai Taekwondoa edustavien Ida Tammilan , Pariisin olympialaisiin tähtäävän Niko Saarisen ja Jenna Ylösen johdolla.

Mikael Almén Interin takalinjoille

FC Interin tuorein pelaajahankinta on Mikael Almén . 22-vuotiaan puolustajan sopimus kattaa turkulaisseurassa kaudet 2023 ja 2024. Vasenjalkainen nuorukainen siirtyy Interiin vapaalla siirrolla, kun hänen sopimuksensa päättyi Ilveksen kanssa viime kauteen.

Puukkokatsomo: FBC Turun kovat oppirahat

Tuskin kukaan odotti FBC Turulta miesten F-liigassa marssia voitosta voittoon, mutta sarjanousijalle kauden alku on ollut matalista odotuksista huolimatta tuskainen.

Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?