Turku saa joukkoliikenteen valtionavustuksia yli 7,2 miljoonaa euroa
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt 105 miljoonaa euroa joukkoliikenteen valtionavustuksia 14 kaupunkiseudulle Suomessa. Vuotuisen perusavustuksen lisäksi avustusta on myönnetty koronan aiheuttamiin lipputulomenetyksiin, polttoaineen hinnannoususta aiheutuneisiin kuluihin, ilmastoperusteisiin toimenpiteisiin sekä maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) -sopimusten mukaisiin joukkoliikennetoimenpiteisiin seitsemällä seudulla.
Turun kaupunki saa yhteensä 7 233 000 euron potin. Siitä 2 136 000 euroa on perusrahoitusta, 1 190 000 euroa on ilmastorahan ja MAL-sopimusten osuus. Muiden ilmastotukien osuus on 682 000 euroa. Koronatukina ja kohonneina liikennöintikustannuksina Turku saa 3 225 000 euroa.
Valtio on tänä vuonna halunnut tukea erityisesti joukkoliikenteen toipumista koronan aiheuttamasta taloudellista ahdingosta, jota polttoaineen hinnannousu entisestään on pahentanut. Pääosa avustuksista, noin 66 miljoonaa euroa, kohdennetaan koronasta aiheutuviin lipputulomenetyksiin sekä polttoaineen hinnannousun takia kohonneisiin liikennöintikustannuksiin.
– Joukkoliikenteeseen on osunut viime vuosina tuplashokki: koronan aiheuttamasta kriisistä ei ehditty vielä toipua, kun polttoaineen hinnan nousu jo johti uusiin haasteisiin. On hienoa, että olemme pystyneet tukemaan seutuja useissa lisätalousarvioissa myönnetyillä lisätuilla ja palvelutasot on pystytty pitämään alueilla kutakuinkin ennallaan, kertoo tiiminvetäjä Laura Langer.
Joukkoliikenteen ilmastoperusteista valtionavustusta myönnettiin noin 19 miljoonaa euroa, josta pääosa kohdentuu puhtaan joukkoliikennekaluston, erityisesti sähköbussien, käyttöönottoon ja liikennöintiin. Lisäksi noin miljoonaa euro myönnetään markkinointihankkeille, joilla pyritään edistämään joukkoliikenteen käyttöä.
– On ilahduttavaa, että joukkoliikenteen vaikeasta tilanteesta huolimatta puhtaan kaluston käyttöönotto on edennyt erinomaisesti. Myöntämämme ilmastoperusteinen rahoitus on osaltaan kirittänyt sitä, kertoo erityisasiantuntija Toni Bärman.