Ratavarikkoa ollaan siirtämässä Iso-Heikkilään, kaupunki varautuu lunastamaan kiinteistöjä ratapihalla
Turussa valmistellaan nykyisen rautatieaseman vieressä sijaitsevalle ratapiha-alueelle mittavaa areena- ja elämyskeskushanketta. Sen mahdollistamiseksi Turun kaupungin, VR-Yhtymä Oyj:n ja hanketta toteuttavan Turun Ratapihan Kehitys Oy:n välistä kumppanuussopimusta esitetään jatkettavaksi 30.6.2023 saakka.
Asiaa käsitellään Turun kaupunginhallituksessa maanantaina 23. toukokuuta. Toteutuakseen asia vaatii myös VR-Yhtymä Oyj:n hallituksen hyväksynnän. VR:n hallitus on koolla vielä toukokuussa.
Kaupunki haluaa varmistaa VR:n omistaman ratavarikon siirron ratapihalta Iso-Heikkilään. Siirto on välttämätön elämyskeskushankkeen toteutumiseksi aikataulussaan.
Kaupunginhallitukselle esitetään myös, että kaupungin ja VR Yhtymä Oyj:n välille solmitaan vaihtoehtoinen ratapiha-alueen asemakaavoittamista koskeva kumppanuussopimus ja alueen kiinteistöjen hankintaa koskevat ehdolliset kauppakirjat.
Sopimuksilla turvattaisiin elämyskeskushankkeen toteuttamisen edellytykset tilanteessa, jossa Turun Ratapihan Kehitys Oy (TRK) ei pystyisikään toteuttamaan hanketta.
– Haluamme, että areena- ja elämyskeskushanke toteutuu, siksi esitämme kumppanuussopimuksen jatkamista. Samalla huolehdimme siitä, että Tunnin juna käynnistyy ja lähijunaliikenne voi alkaa. Meidän on kuitenkin varauduttava mahdollisiin muutoksiin ja valmistauduttava itse ratapihan alueelle syntyvän uuden kaupunginosan tuloon, sanoo Turun pormestari Minna Arve.
Alueelle sijoittuisi myös matkakeskus.
Kaupunki, VR-Yhtymä ja Turun Ratapihan Kehitys Oy allekirjoittivat 11.12.2017 kumppanuussopimuksen Turun ratapiha-alueen ja asema-alueen kaavoituksen käynnistämisestä ja alueen kehittämisestä.
VR ja TRK allekirjoittivat hankeen asemakaavoitusvaiheen aikana kiinteistökaupan esisopimuksen VR:n omistamien maa-alueiden siirtymisestä TRK:n omistukseen. Kiinteistökaupan esisopimus kuitenkin raukesi samanaikaisesti kumppanuussopimuksen kanssa 31.12.2021. Kaikki osapuolet ovat ilmoittaneet hyväksyvänsä kumppanuussopimuksen jatkosopimuksen.
Mikäli kiinteistökauppa TRK ja VR välillä toteutuu 30.6.2023 mennessä, Turun kaupunki vie asemakaavanmuutosehdotuksen hyväksymiskäsittelyyn. Tavoitteena on, että asemakaavamuutos olisi kaupunginvaltuuston käsittelyssä vuoden 2023 loppuun mennessä.
Turun kaupunkiseudun MAL-sopimuksen 2020-31 toteuttamiseksi kaupunki ja Väylävirasto allekirjoittivat 1.12.2021 sopimuksen Turun ratapihan kehittämisestä ja Kupittaa–Turku-kaksoisraiteen rakentamisesta (KuTu-hanke).
KuTu-hankkeen yhteydessä on ollut tarkoitus siirtää myös VR:n omistama ratavarikko Vähäheikkilän alueelle. Ratavarikon muutostöiden kustannukset ovat huomattavasti korkeammat, mikäli ne toteutetaan KuTu-hankkeesta erillisenä investointina ja ratavarikon erilliskustannusten kohoaminen saattaisi vaarantaa elämyskeskushankkeen taloudellisen kannattavuuden. VR on sitoutumassa Vähäheikkilän ratavarikon toteutukseen Väyläviraston asettamassa aikataulussa edellyttäen, että ratavarikon siirtokustannuksista aiheutuville investoinneille on turvattavissa rahoitus myös siinä tilanteessa, mikäli VR:n ja TRK:n välinen kiinteistökauppa ei toteutuisi 30.6.2023 mennessä.
VR:n varikkoalueen siirtämiseksi KuTu-hankkeen edellyttämässä aikataulussa ja elämyskeskushankkeen toimintaedellytysten turvaamiseksi, kaupunki ja VR ovat valmistelleet yhteistyössä ratapiha-alueen tulevaa asemakaavoitusta koskevan kumppanuussopimuksen ja kaksi siihen liittyvää ehdollista kiinteistökauppaa.
Mikäli TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa ei toteudu 30.6.2023 mennessä, käynnistävät kaupunki ja VR kaavoituskumppanuuden VR:n ratapiha-alueella omistamien konepajan ja rautatieaseman kiinteistön kehittämiseksi.
Kaupunki ja VR sopivat kumppanuussopimuksella ehdollisesta kiinteistökaupasta, jolla kaupunki sitoutuu ostamaan ratapiha-alueen mainitut kiinteistöt VR:ltä 35 013 761 euron peruskauppahinnalla.
Mikäli ratapiha-alueen kiinteistökauppa VR:n ja kaupungin välillä toteutuu ja alueen arvo kumppanuuskaavoituksen jälkeen voimaantulevassa asemakaavassa on suurempi kuin 35 013 761 euroa, tarkistetaan kauppahintaa asemakaavan lainvoimaistumisen jälkeen.
Järjestelyllä tavoitellaan ratavarikkoinvestoinnille rahoitusta etu-painotteisesti, sillä VR:n nykyinen ratavarikko sijaitsee kaupunkikehittämisen kannalta keskeisellä paikalla. Järjestely toteutetaan ainoastaan siinä tilanteessa, että TRK ei ole solminut elämyskeskushankkeen toteuttamiseksi esisopimukseen perustuvaa kiinteistökauppaa VR Yhtymän kanssa 30.6.2023 mennessä.
Rautatieaseman ja Konepajan kiinteistökaupat esitetään kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi ehdollisina siten, että kaupunginhallitus oikeutetaan toteuttamaan lopulliset kiinteistökaupat kaupungin ja VR:n välillä ainoastaan, mikäli Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt ehdolliset kiinteistökaupat viimeistään 30.6.2022, TRK:n ja VR:n välinen kiinteistökauppa koskien samoja määräaloja ei ole toteutunut 30.6.2023 mennessä ja VR:n hallitus on hyväksynyt VR:n ja kaupungin väliset ehdolliset kiinteistökaupat viimeistään 30.11.2023.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)