Debatti: Johtaja vs. Kulturelli
Leninin patsas poistetaan Turun katukuvasta. Mitä ajatuksia asia herättää?
Kyynäräinen: Jossakin maassa on kyseenalaisten patsaiden museo, johon Leninin patsaan kaltaisia teoksia voi viedä.
Lehtovaara: Herranjumala miten hieno idea! Olisin heti ensimmäisenä vieraana siellä jonossa, enkä pahastuisi, vaikka Leninin patsaskin sinne siirrettäisiin.
NK: Lenin oli ihminen, jossa oli kaikennäköisiä puolia, ja on hänellä on kiistatta merkitys Suomen valtion synnyssä. Mutta ansaitseeko hän patsasta keskustassa, niin ei välttämättä.
AL: On lähtökohtaisesti vaarallista lähteä kumittamaan historiasta asioita. Mutta ei minulla ole tässä patsasasiassa kovasti intohimoja puoleen tai toiseen. Jos olisin kaupunginjohtajistossa, miettisin voisiko patsaasta kenties lypsää jotain huumoripitoista.
NK: Kuten tuosta jäteastiasta, joka kulkee Kakolanrinnettä ylös ja alas.
AL: Mitä enemmän häivytämme historiasta asioita, sen tyhmemmiksi me käymme.
NK: Näin se kyllä on. Ovathan keskitysleiritkin Saksassa vielä kaikessa karmeudessaan esillä, kun taas Itävallasta niitä ei löydy. Itävaltalaiset ovat halunneet unohtaa oman, aika merkittävänkin roolinsa holokaustissa.
AL: Toisaalta suomalaiset ajattelevat omia juuriaan vaatimattomasti. Suomesta on esimerkiksi löydetty enemmän viikinkimiekkoja, aikansa statussymbvoleja, kuin vaikkapa Tanskasta. Kyllähän se kertoo siitä, että me emme ole aina olleet jonkun orjia.
NK: Muistellaanpa vaikka alueemme kansainvälisesti merkittävintä taiteilijaa. Mikä häly nousee siitä, jos puhutaan että pitäisikö Tom of Finland -patsas pystyttää jonnekin?
AL: Kai se on sitten sitä samaa naiiviutta, että pyritään näkemään asiat joko hyvinä tai pahoina, ja pyritään poistamaan sieltä ne pahaksi koetut. Tulihan Hitlerin Saksassakin voimaan maailman ensimmäinen eläinsuojelulaki, mutta ei se tee Hitleristä yhtään sen vähempää hirviötä.
NK: Tietysti sellainen kysymys herää, että miksi Leninin patsas on aikoinaan haluttu Turkuun? Onko taustalla ollut toisen osapuolen pelko tai painostus?
AL: Patsaan siirtämistä voi ajatella myös eheyttävänä kokemuksena. Sen voi siirtää konkreettisesti historian kirjoihin siirtämällä se pois julkiselta paikalta.
Teemu P. Peltola