Deltamarin allekirjoitti sopimuksen Höegh Autolinersin Aurora-luokan autonkuljetusaluksien suunnittelusta
Deltamarin on allekirjoittanut sopimuksen kiinalaisen China Merchants Industry Jiangsu telakan kanssa Höegh Autolinersin Aurora-luokan PCTC-tyypisten autonkuljetusalusten suunnittelusta.
Deltamarin on viimeisen vuoden ajan työskennellyt alusten konseptisuunnittelun parissa alusten tulevan omistajan norjalaisen Höegh Autoliners -varustamon toimeksiantamana. Höeghin allekirjoitettua laivanrakennussopimuksen 4+4+4-aluksesta 20. tammikuuta CMI Jiangsu telakan kanssa Deltamarin on samanaikaisesti tehnyt sopimuksen alusten suunnittelupaketista telakalle. Työ on suoraa jatkoa jo tehdylle suunnittelulle ja sisältää alusten luokitussuunnittelun ja kiinalaisille telakoille tyypillisen esituotanto suunnittelun.
Aurora-luokan alukset ovat valmistuessaan maailman suurimpia autonkuljetusaluksia 9100 CEU (car equivalent unit) kapasiteetillaan.
Alusten suunnittelun pääkriteerejä ovat ympäristöystävällisyys, turvallisuus ja tehokkuus. Höegh Autoliners on aikaisemmin ilmoittanut sitoutuneensa kiihdyttämään toimenpiteitään kasvihuonepäästöjen vähentämiseksi ja asettanut tavoitteen nollapäästöistä vuoteen 2040 mennessä.
Alusten suunnittelussa tämä huomioidaan valmistelemalla laivan koneisto- ja polttoainejärjestelmät tulevaisuuden nollahiilisille polttoaineille kuten vihreälle ammoniakille ja metanolille, joihin alusten on mahdollista siirtyä niiden tullessa laajemmin merenkulun saataville. Valmistuessaan alus tulee käyttämään polttoaineenaan LNG:tä joka itsessään tarjoaa myös reitin hiilineutraliuteen bio- ja synteettisen LNG:n osalta. Alusten tekniikka tulee sisältämään myös monia muita ympäristöjalanjälkeä pienentäviä teknologioita.
Alukset rakentava telakka sijaitsee Haimenissa, Jiangsun-provinssissa ja on osa China Merchant -ryhmää. China Merchant on laajentanut laivanrakennustoimintojaan merkittävästi viimeisten vuosien aikana ja on nyt Kiinan kolmen suurimman laivanrakennusyhtiön joukossa.
– Olemme erittäin tyytyväisiä allekirjoittamastamme suunnittelusopimuksesta, joka parantaa työllisyystilannettamme merkittävästi etenkin kuluvan vuoden osalta. Lisäksi olemme ylpeitä siitä, että Höegh Autoliners luottaa Deltamarinin kykyyn tehdä näiden teknisesti haastavien alusten suunnittelu alusta loppuun asti. Projekti antaa meille myös hyvän mahdollisuuden kehittää yhteistyötämme Jiangsun telakan kanssa, Deltamarinin toimitusjohtaja Janne Uotila sanoo.
Suunnittelutyöstä pääosa tehdään Deltamarinin Suomen toimipisteissä Turussa, Raumalla ja Helsingissä. Alusten luokitussuunnittelu alkaa välittömästi ja koko suunnitteluprojekti kestää syksyyn 2024 asti, jolloin ensimmäinen alus luovutetaan omistajalle.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)