Debatti: Bisnesleidi vs. Kulturelli
Miksi rasismikeskustelu tuntuu meillä kuohuvan aina ylitse?
Lehtovaara: Trollaus on olennainen osa nettikeskusteluja ja nuoret tietävät mistä on kyse, mutta vanhemmat sukupolvet eivät aina tunnista sitä. Osa ihmisistä ei edes puhu samaa kieltä toisten kanssa.
Ala-Sulkava: On sääli, että tämä on mennyt tällaiseksi. Siinä katoaa itse asia kokonaan, kun rasismista keskustellaan vain kahden äärimmäisen vastakohdan valossa. Rasismikorttia heitellään helposti, ja sitten kun olisi oikeasti sen paikka, ei sillä ole enää vaikutusta.
AL: Tietyt ryhmät käyttävät sitä armotta hyväkseen. Surkean keskustelukulttuurin pohjalta tehdään poliittisia kiistakapuloita. Minä itse taas olen erittäin kiinnostunut siitä, miten joku politiikasta kanssani täysin eri mieltä oleva ihminen on ajatteluunsa päätynyt.
MA-S: Että onko oikeasti jotain omia mielipiteitä, vai ovatko ne vain sellaisia heittoja.
AL: Haluaisin tietää, mitkä sellaisen ihmiset oikeat mielipiteet ovat.
MA-S: Mutta eivät nämä ihmiset pystykään usein sellaiseen dialogiin.
AL: Usein riittää, että yksikin ihminen on eri mieltä. Kuulun vitsibändiin, joka soittaa afrofunkkia, vaikka olemme valkoisia. Vitsi on siinä, että kerromme muka afrikkalaisia tarinoita muka afrikkalaisina. Afrikkalaistaustaisetkin muusikkotuttumme ovat kovasti pitäneet meiningistämme, mutta sitten bändistämme erotettu jäsen alkoi rummuttaa somessa, että bändimme harjoittaa kulttuurista omimista. Seuraavaksi eräässä tilaisuudessa kaksi juontajana toiminutta somessa tunnettua toimittajaa sitten sanoivatkin juonnossaan kiusaantuneina, että on hieman vaikeuksia kuuluttaa tämä seuraava bändi lavalle.
MA-S: Luin, että Vain elämään osallistunut laulaja oli joutunut pyytämään anteeksi sitä, että hänellä oli rastaletit. Eihän kukaan meistä saa kohta tehdä mitään poikkeavaa, koska kaikki kulttuurit on varattu vain tietyille ihmisryhmille.
AL: Ymmärrän saamelaispuku- ja joikukeskustelun, koska ne ovat keskeinen osa saamelaisten identiteettiä. Mutta sitten, kun lähdetään ottamaan yleismaailmalliseksi muuttuneita ilmiöitä ja siirretään ne samaan lokeroon aidon kulttuurisen identiteetin kanssa, niin se vie pohjaa todelliselta kulttuuriselta omimiselta.
MA-S: Miten omimista voi olla se, että laittaa hiukset palmikoille tietyllä tavalla?
AL: Varsinkaan, kun rastaletit eivät oikeasti ole minkään yhden ryhmän identiteettiasia.
MA-S: On todella surullista, miten asioita nykymaailmassa räävitään. Tehdään kauniista rumaa ja rumasta kaunista.
Teemu P. Peltola