Turun yleiskaavassa varaus yli puolen kilometrin mittaiselle Kurjenmäen tunnelille
Kun Turun kaupunginhallitus käsitteli ehdotusta uudeksi yleiskaavaksi, yksi äänestyksen kohteista oli Kurjenmäen tunneli. Tunneli on mainittu myös Mooriankunnaan asemakaavanmuutoksessa. Mikä on Kurjenmäen tunneli?
Tunnelista ei ole olemassa päätöstä eikä edes esitystä, mutta siitä on tehty esiselvitys vuonna 2019. Siinä selvitettiin tunnelin vaikutusta liikennevirtoihin tulevaisuudessa.
– Tunneliselvitys tehtiin sekä yleiskaavaa että Saga–Kaskenpuiston kaavan katualuevarauksia varten. Erityisesti oli tärkeää tietää, ettei nyt tehtävillä kaavaratkaisuilla estetä tulevaisuuden vaihtoehtoja. Muutoin asian suhteen ei olla nyt etenemässä, kertoo Turun kaavoituspäällikkö Paula Keskikastari.
Kurjenmäenpuiston alittavaa Vähäheikkiläntietä ja Hippoksentietä yhdistävää tunnelia on tarjottu muun muassa Hirvensalon uuden sillan vaihtoehdoiksi ja helpottamaan Tiedepuiston kehittämisestä Itäharjulla ja Kupittaalla aiheutuvan lisääntyvän liikenteen toimivuutta. Tunneliin on varauduttu Kurjenmäenpuiston länsiosaan vuonna 2018 laaditussa Kurjenlinna-asemakaavassa. Tunneli vaikuttaisi myös kaavailuissa esillä olleeseen Kurjenmäen kallioparkkiin.
Tunneliin ajettaisiin Vähäheikkiläntieltä ennen Kaskentietä ja palattaisiin Hippoksentielle ennen Kupittaanpuiston risteystä. Tunnelin pituus olisi noin 540 metriä, josta kalliotunnelia olisi noin 366 metriä.
Tunnelin ja siihen liittyvien liikennejärjestelyjen alustavaksi kustannusarvioksi arvioitiin 32 miljoonaa euroa vuonna 2019. Vähäheikkiläntien järjestelyt maksaisivat kaksi miljoonaa euroa, samoin Hippoksentien järjestelyt. Tunneli maksaisi 27 miljoonaa euroa, kunnallistekniikan ja johtojen siirrot miljoona euroa. Arviot ovat todennäköisesti jo vanhentuneet.
Selvityksessä arvioitiin, että Kurjenmäen tunnelin liikenteelliset vaikutukset lähialueen katuverkkoon olisivat suhteellisen pienet. Tunneli ei toisi merkittävää helpotusta keskustan eteläpuoleisten alueiden nykyisten ruuhka-aikojen liikennemääriin, mutta se helpottaisi tulevaisuudessa keskustan eteläpuoleista itä–länsi-suuntaista liikennettä maankäytön kasvusta johtuvan liikenteen kasvaessa.
Tunnelin liikennemäärä olisi ilman Uittamonsiltaa noin 11 000–12 000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Uittamonsillan toteutuessa noin 9 000–10 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Kurjenmäen tunnelilla ei ole kovin suurta vaikutusta nykyisen Hirvensalon sillan kautta kulkevien liikennevirtojen suuntautumiseen. Tunneli palvelisi osittain samoja yhteystarpeita kuin Uittamonsilta.
Mooriankunnaan asemakaavanmuutoksellaan tavoitellaan Kurjenmäen kaupunginosaan noin tuhatta uutta asukasta ja Citymarketin laajentamista. Samalla tarkastellaan alueen liikennejärjestelyjä ja tunnelin vaikutusta, vaikka se toteutuisi vasta myöhemmin.
– Nyt tehdyt kaavaratkaisut eivät estä tunnelin toteuttamista joskus tulevaisuudessa, arvioi Keskikastari.
Lasse Virtanen