Digipajassa oppia senioreille
”Meille voi tuoda vaikka juuri ostetun tietokoneen paketissa”
DigiDaisy tarjoaa ilmaista opastusta senioreille tietokoneen käytössä eri kielillä. Kyseessä on matalankynnyksen digipaja, jossa autetaan tietokoneen käytössä asennuksesta peruskäyttöön. Digitaitojen oppimisen ohella ideana on tuoda nuoret ja seniorit yhteen. Viime vuoden elokuussa aloittanut toiminta on lähtenyt Petsi Mohammadin mukaan hyvin käyntiin.
– Aluksi ajattelimme, että korona olisi este toiminnalle, mutta hyvin tänne on tullut mukaan senioreja. Me huolehdimme tarkkaan turvallisuudesta, ja meillä on aina maskit seniorien kanssa käytössä. Täältä löytyy myös käsidesiä ja meillä on iso pöytä, jonka ääressä on hyvä pitää puolentoista metrin turvavälit opiskelun lomassa, Mohammadi kertoo.
DaisyLadies ry:n digitukipisteen virallisena ohjaajana toimivan Mohammadin lisäksi mukana on tällä hetkellä kolme nuorta Daisy Young Clubin puolelta lisäksi.Hankkeen on rahoittanut Turun kaupunki.
– Tarkoitus on osallistaa myös nuoria mukaan toimintaan digitutoreina. Samassa tilassa toimii Daisy Young Clubin yhteydessä nuorten neuvontapiste. Meillä on toiveena, että nuoret eivät jäisi tyhjän päälle omien ongelmiensa kanssa. Haluamme saada erityisesti mukaan maahanmuuttajataustaisia nuoria mukaan toimintaan, koska he ovat usein erityisessä syrjäytymisriskissä.
Nuorten ja seniorien välillä halutaan myös saada aikaiseksi ylisukupolvisia kohtaamisia ja kulttuurinvaihtoa.
– Nuoret saavat samalla tietoa vanhanajan tavoista sekä perinteistä ja mielipiteitä voidaan jakaa. Siitä lähtee hyvinkin keskustelu alkuun, kun pohditaan millaista ennen on ollut ja millaista elämänmeno on nykyään, Mohammadi pohtii.
Digitukipiste on auki maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin kello 10–13 sekä tiistaisin ja torstaisin kello 12–15. Tukipiste on avoin, eikä sinne tarvitse ilmoittautua erikseen.
– Opastamme monipuolisesti tietokoneen käytön perusteet, Internetin ja sähköpostin käyttöä sekä verkkoasiointia esimerkiksi pankissa, terveyskeskuksessa ja Kelassa. Myös monikulttuurisesta toiminnasta kiinnostuneet kantasuomalaiset seniorit ovat tervetulleita mukaan toimintaan asiakkaina tai vapaaehtoisina opastajina, Mohammadi listaa.
Lisäksi apua saa myös älypuhelimen tai tabletin asennukseen.
– Moni iäkkäämpi ihminen arvelee ostaa tietokonetta, koska ei osaa asentaa eikä käyttää sitä. Jos maksat asennuksesta, et kuitenkaan saa enää apua laitteen käyttöön sen enempää. Meillehän voi tuoda juuri ostetun tietokoneen paketissa ja opastamme alusta lähtien. Autamme asennuksessa, ja sen jälkeen neuvomme, miten lähteä liikkeelle digimaailmassa puhelimella tai tietokoneella. Meille on tullut myös iäkäs ihminen, joka ei saanut liikkeessä tietokonettaan toimimaan, mutta meillä on myös tukena IT-alan insinöörejä, jotka saivat kaikki tiedostot taas uudelleen käyttöön.
Digituki onnistuu myös etänä.
– Meillä on myös iäkkäitä, jotka eivät pääse aina paikalle. Eli meiltä löytyy myös numeropalvelu, ja yritämme opettaa myös sähköpostin käyttöä, jos sellaista ei ole. Meillä on senioreja, jotka eivät ole koskaan käyttäneet sähköpostia mutta nykyään he kysyvät meiltä apua sähköpostin avulla. Näin he saavat tavallaan myös hieman kotitehtäviä harjoitellessaan sähköpostin käyttöä.
Marianne Rovio