Vihreät haluaa lättähatut takaisin Turun seudulle
Vihreät haluaa palauttaa lähijunaliikenteen Turun, Tampereen, Oulun, Lappeenrannan, Lahden ja Kouvolan kaupunkiseuduille. Kokeilulla tuotaisiin jopa miljoona suomalaista lähijunaliikenteen eli ”lättähattujen” pariin.
– Säännöllinen lähijunaliikenne tulee aloittaa vuoteen 2023 mennessä. Seisakeverkoston palauttaminen olisi mahdollista aloittaa näillä kaupunkiseuduilla jo tällä hallituskaudella ja saatettavissa loppuun vuoteen 2030 mennessä, esittää vihreiden varapuheenjohtaja Jaakko Mustakallio.
Lättähatuiksi kutsutaan paikallisjunia, jotka olivat tuttu näky vielä 1970- ja 1980-luvuilla. Monet vanhat lähijunaseisakkeet on purettu, mutta seisakkeille on yhä olemassa valmiit paikat.
Vihreiden mukaan lähijunaliikenteen avulla mahdollistettaisiin tavoitteena oleva liikenteen päästöjen puolittaminen. Liikennöinnistä vastaisi VR tai se järjestettäisiin ostoliikenteenä. Kilpailuttajana olisi Turun kaupunki tai maakuntaliitto.
Verkosto kattaisi Turun seudulla junaliikenteen Turusta Kupittaan, Littoisten, Piikkiön, Paimion ja Halikon seisakkeiden kautta Saloon, Kärsämäen, lentoaseman, Maarian, Liedon, Auran ja Kyrön kautta Loimaalle sekä Jyrkkälän ja Nuorikkalan kautta Raisioon, josta liikenne jatkuisi Paikkarin ja Karvetin kautta Naantaliin ja Maskun, Mynämäen ja Vinkkilän kautta Uuteenkaupunkiin. Vuoroväli olisi tunnista kahteen arkipäivisin.
Raision ja Naantalin välille tarvittaisiin radan sähköistäminen, joka vihreiden mukaan maksaisi kaksi miljoonaa euroa. Seisakeverkoston rakentamisen arvioidaan maksavan yhteensä 20–40 miljoonaa euroa kaikki kaupunkiseudut mukaan lukien. Turun seudulle tarvittaisiin lähes 20 uutta seisaketta. Seisakkeiden rahoittamiseen voitaisiin käyttää Euroopan kestävän kehityksen rahastoa ja valtion infrabudjettia.
– Pilotti voisi olla yksikin näistä linjoista. Kysyntää ja tarvetta olisi, arvioi Jukka Vornanen Turun kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja ja vihreiden puoluehallituksen jäsen.
Lasse Virtanen