Turvallista matkaa – koeajossa Kia Sorento 1.6 T-GDI Hybrid AWD Business Luxury
Iso, mukava, pehmoinen ja turvallinen. Näillä sanoilla voisi kuvailla hyvää nojatuolia, mutta aivan yhtä hyvin uutta Kia Sorentoakin. Maasturi on eteläkorealaismerkin malliston suurin ja hintavin auto, samassa luokassa painii vain sporttinen Kia Stinger. Uuden auton ostohousuja jalkaan vetäessä täytyy varautua ainakin 50 000 euron hintalappuun. Koeajettu malli on Business Luxury, eli Sorento kaikilla tarjolla olevilla herkuilla. Hintalappu alkaa silloin vitosen sijaan kutosella.
Mutta mitä sillä sitten saa? Heti alkuun käy selväksi, että ainakin hulppean tilavan auton, jossa on mukava olla. Mukava penkki hivelee selkää ja täysdigitaaliset mittaristot silmiä. Vaihdevipu tai -nuppi on tässäkin autossa korvattu kiekkomaisella säätimellä. Ajoasetukset löytyvät nopeasti.
Sorento Hybrid osoittaa alusta alkaen olevansa kulkupelin sijaan matkakumppani. Kattavat turva- ja varoitusjärjestelmät pitävät huolta siitä, ettei kuljettajan ajatus pääse turhia harhailemaan. Ohittavan ajoneuvon meriksi taustapeiliin syttyy heti valo, ja auto myös piippaa toruen, jos oma ohitustilanne alkoi sen mielestä liian lähellä ohitettavaa ajoneuvoa.
Kaistavahti pitää automaattisin ohjausliikkein ajoneuvon kaistaviivojen välissä, mutta mikäli erehtyy kuvittelemaan olevansa maisemista nautiskeleva matkustaja, muistuttaa auto tarttumaan ohjauspyörään. Ylinopeutta se ei anna ajaa hitustakaan, sillä tuulilasiin heijastuva HUD-näyttö alkaa välkkyä heti, kun ajonopeus nousee kaksi kilometriä sallitun ylitse. Kaikenmoista kuljettajaa ohjeistavaa signaalia tulvii näytölle koko koeajosession ajan.
On kuin kunnianarvoisa, jo edesmennyt koko kansan liikenneopettaja Ensio ”Enska” Itkonen istuisi sormi pystyssä hanttarin paikalla. Olo on kokonaisvaltaisen liikenneturvallinen.
Tuntuma on maasturille ominaisesti tymäkkä, joskin ohjaus tuntuu nykyautoksi yllättävänkin kankealta. Ajamista se ei kuitenkaan varsinaisesti haittaa. Ainoa temppuileva toiminto on automaattinen nopeusrajoituksen tunnistus, joka useampaan otteeseen muuttaa vallitsevaa nopeusrajoitusta omin päin ylöspäin, kerran jopa viidestäkympistä kahdeksaankymppiin. Selitäpä tämä sitten valotikkaria heiluttelevalle konstaapelille.
Hybrid saa lähiaikoina rinnalleen lataushybridin, joka antaa käyttöön vielä 35 hevosvoimaa tehokkaamman sähkömoottorin.
Ominaisuudet
• Malli: 1.6 T-GDI Hybrid AWD AT
• Iskutilavuus: 1 598 cm³
• Tehot: 180 hv
• Vääntö: 265 Nm
• 0–100 km/h: 9,0 s
• Huiput: 193 km/h
• Kulutus: 6,8–7,5 l / 100 km
• CO²: 155-170 g/km
• Hinta: alk.: 63 188 €
Teemu P. Peltola