Rostenin leipomon Rostis voitti Suomalainen menestysresepti -kilpailun
Rostenin leipomon Rostis on voittanut Suomalainen menestysresepti -kilpailun. Suomalainen menestysresepti on S-ryhmän ideoima kilpailu, jossa etsitään kotimaisia ruoan uusia supertähtiä. Kilpailu järjestettiin toista kertaa.
Finaalissa kisasivat Rostenin leipomon Rostiksen lisäksi Huonon äidin valmisruoka, Kuusamon kalan Kalalastu, Lapin Marian Villipesto sekä Elite Fitnessin Äidin patukka. Tuotekehitystä seurattiin Nelosella tv-ohjelmassa läpi kesän. Kilpailun palkintona on paikka S-ruokakauppojen hyllyllä sekä näyttävä tuki lanseerausmarkkinoinnissa.
– Tänä vuonna taso oli äärimmäisen korkea ja kaikki finalistituotteet ansaitsevat paikkansa kauppojen hyllyllä. Itse rakastuin Rostikseen ensipuraisulla, vaikkakin suorastaan inhosin tuotteen työnimeä ”Finpanada”. Onneksi siitä luovuttiin. Nyt on jännä paikka: voiko uutuustuote haastaa karjalanpiirakan suosiossa? Rostenin leipomo teki huikeaa työtä tässä puolen vuoden aikana, kehuu kilpailun päätuomari ja tv-ohjelman juontaja Jyrki Sukula.
Sukulan lisäksi tiukan kilpailun tuomareina toimivat ruokakirjailija ja radiojuontaja Anni Hautala, johtaja Ilkka Alarotu S-ryhmästä, Finlaysonin Jukka Kurttila sekä Foodwestin tutkimusjohtaja Suvi Luoma.
– Halusimme kehittää ruispohjaisen paistopistetuotteen, sillä sellaisia ei juuri ole. Inspiraationa toimi espanjalainen empanada-pasteija ja kokeilin ruiskuoren sisään kotikeittiössäni mitä hullumpia täytteitä kasviksista homejuustoon. Sitten tajusimme palata ajatuksissamme Suomeen ja asia oli sillä selvä: rapean ruiskuoren sisältä löytyy riisipuuroa ja maukas munatäyte. Karjalaisia perinteitä heijasteleva piirakka täytteineen on nyt yhdessä rapean herkullisessa paketissa, iloitsee Rostenin leipomoa kilpailussa edustanut Katariina Vesterinen.
Vesterinen työskentelee 1930-luvulla perustetun turkulaisen Leipomo Rostenin tuotekehittäjänä. Aiemmin ravintola-alalla ja keittiömestarina työskennellyt Vesterinen aloitti työssään viime syksynä, ja sai tehtäväkseen kehittää yritykselle uudenlaisen paistopistetuotteen. Yrityksen johtoryhmä ehdotti empanadas-tyyppistä piirakkaa ja toivoi, että tuotteessa käytettäisiin ruista. Vesterinen alkoi testata erilaisia versioita ja taikinoita kotikeittiössään.
Paras yhdistelmä löytyi, kun hän keksi lisätä ohuen ruiskuoren sisään karjalanpiirakasta tuttuja ainesosia: riisipuuroa ja munavoita. Tuotteen nimi oli vielä kilpailun alkuvaiheessa Finpanadas. Tuomareilta saatujen kommenttien perusteella nimi vaihtui ohjelman aikana Rostikseksi, jossa leipomon nimi yhdistyy englannin sanaan roasted (paahdettu).
Paistopistetuotteiden suosio on ollut viime vuosina kasvussa heijastellen mukaan otettavien on the go -tuotteiden menekkiä. Finalistit ovat myynnissä S-ruokakaupoissa. Viime vuoden voittajatuote Boltsi oli S-ruokakauppojen myydyin uutuustuote viime vuonna.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)