Mielipide: Turun kaupungin liikenneskenaarioista puuttuu kaupallinen näkökulma

Kävelykatujen lisääminen on hieno ajatus, mutta riittääkö Turun kokoisessa kaupungissa ihmisiä tuomaan jokaiselle yritykselle liikevaihtoa, kysyy kirjoittaja. Kävelykatujen lisääminen on hieno ajatus, mutta riittääkö Turun kokoisessa kaupungissa ihmisiä tuomaan jokaiselle yritykselle liikevaihtoa, kysyy kirjoittaja. Kuva: Timo Jakonen

Turun kaupunki on teettänyt liikenneskenaariot keskustan liikenteen kehittämiseksi. Työn lähtökohtana ovat olleet kaupunginvaltuuston hyväksymät keskustan kehittämisen tavoitteet, joiden mukaan keskustan on oltava saavutettava ja helposti kuljettava, kaupallisesti houkutteleva sekä viihtyisä ja elävä ympäri vuoden. Lähtökohtana ovat olleet myös kaupungin hiilineutraalisuus- ja kulkutapajakaumatavoitteet.

Työn tuloksena on esitetty hitaan, ripeän ja suuren muutoksen skenaariot. Ripeän ja suuren muutoksen skenaarioissa muun muassa autoilua ehkäistään vähentämällä ajoreittejä ja rajoittamalla läpikulkuliikennettä. Pysäköintilaitoksiin pääsee ajamaan vain yhdestä suunnesta. Nämä toimet pidentäisivät ajomatkoja ja hidastaisivat liikennettä.

Ydinkeskustayhdistys ja sen jäsenet ovat erittäin huolissaan siitä, että skenaariotyössä ei sen julkistamisen yhteydessä ole otettu huomioon taloudellista eikä toiminnallista näkökulmaa. Suunnitelmat eivät mielestämme tue Turun strategista kärkihanketta, jolla tavoitellaan Turun keskustan kilpailukyvyn ja vetovoiman vahvistamista. Keskustan kehittämiseen liittyvissä hankkeissa ja selvityksissä on erityisesti huomioitava keskustan yritysten toimintaedellytykset. Mikäli kaupallisia palveluja tarjoavien yritysten toimintaedellytykset heikkenevät huomattavasti, emme millään pääse yhteiseen tavoitteeseemme, että keskusta on kaupallisesti houkutteleva.

Keskustan kehittämiseen liittyvien hankkeiden taustalla on monia kaupunginvaltuuston asettamia kaupunkistrategiaan pohjautuvia tavoitteita, joita on varmasti haastava yhdistää. Kaupallisuus, ympäristö, liikkuminen, kaupunkilaisten hyvinvointi ja monet muut tekijät on otettava huomioon. Mutta erityisen tärkeää on löytää sellainen etenemisen malli, joka ei vie keskustalta sen kaupallista elinvoimaa ja kilpailukykyä.

Ripeän ja suuren muutoksen vaihtoehtomalleissa autoilua rajoitetaan selvästi. Turku tarvitsee asioivia kuluttajia myös muualta kuin Turusta ja keskustasta, ja nämä kuluttajat tulevat useimmiten autolla. Myös asukkaiden pysäköintimahdollisuudet on otettava huomioon. Tavaraliikenteen sujuvuuden varmistamisesta puhumattakaan. Kävelykatujen lisääminen on hieno ajatus, mutta riittääkö Turun kokoisessa kaupungissa ihmisiä tuomaan jokaiselle yritykselle liikevaihtoa?

Skenaarioista kerätään näkemyksiä ja mielipiteitä kansalaispaneeleissa ja lisäksi skenaarioiden vaikutukset yritysten ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin arvioidaan. Vaikutusarviot saatetaan päätöksentekijöille tiedoksi, mutta olemme huolissamme siitä, ehtivätkö päättäjät perehtymään niihin riittävästi ennen yleiskaavasuunnitelman lukkoon lyömistä. Yleiskaavaa suunnitellaan jo nyt ripeän muutoksen skenaarion mukaan. Konsulttiyhtiö WSP Finland Oy:n laatimassa liikenneskenaarioraportissa ei ole otettu huomioon uusimpia Turun kauppakorkeakoulun toteuttaman tutkimuksen tuloksia asiointisyistä, kulkumuodoista ja rahankäytöstä keskustassa.

Tutkimuksen mukaan autoilijat tuovat 46 prosenttia kaikesta käytetystä rahasta keskustaan. Tutkimus toteutettiin aikana, jolloin sää suosi sekä kävelijöitä että pyöräilijöitä ja jolloin keskustan saavutettavuus henkilöautolla puolestaan oli heikoimmillaan poikkeavien liikennejärjestelyjen vuoksi.

Uuden yleiskaavan päämääränä on Turun aseman, vetovoiman ja kilpailukyvyn vahvistaminen. Meidän on yhdistyksenä helppo yhtyä näihin päämääriin. Toivomme myös, että keskustasta tulee viihtyisä ja houkutteleva, mutta emme halua emmekä voi tinkiä kaupallisesta vetovoimasta. Emme myöskään halua vastakkainasettelua eri kulkumuotojen kesken, vaan toivomme, että kaikissa selvityksissä otetaan huomioon keskustan saavutettavuus ja helppokulkuisuus kaikilla kulkumuodoilla.

Turun kaupungin hiilineutraalisuustavoitteen saavuttaminen ja kestävän liikkumisen muotojen lisääminen ovat tärkeitä aiheita meille kaikille, mutta voisiko päästöjen vähentämiseksi esimerkiksi lisätä keskustaan autojen latauspisteitä, sillä hybridi- ja täyssähköautojen suosio on kasvanut räjähdysmäisesti, ja se jatkaa kasvuaan edelleen. Olemme mielellämme mukana uusien ratkaisuvaihtoehtojen pohdinnassa.

Heli Järvelä, toiminnanjohtaja, Turun Ydinkeskustayhdistys

Kiveniskemiä joka neljännellä

Noin joka neljännellä (24 prosenttia) autoilijalla on tuulilasissaan kiveniskemä. 17 prosenttia taas kertoo, että tuulilasissa on naarmuja, ja joka kymmenennen (8 prosenttia) tuulilasissa on jopa halkeama.

Kala on loistava D-vitamiinin lähde

Moni suomalainen kärsii tietämättään D-vitamiinin puutoksesta. Tärkeää vitamiinia saa auringosta, mutta pohjoisessa ainoastaan keskikesällä D-vitamiinia saa auringonvalon kautta riittävästi. Maukas ja helppo tapa saada päivän D-vitamiiniannos on nauttia kala-ateria, kerrotaan Pro Kala ry:stä. Kaloissa oleva vitamiini on D3-muotoa, joka imeytyy hyvin.

Kombucha on raikas kesäjuoma

Krister Hällin ja Kirsi Seivon Kombucha – kaikki valmistuksesta ja paljon reseptejä (Kustantamo S&S) soveltuu vasta-alkajille ja kokeneemmillekin harrastajille. Kombucha on teestä hapattamalla valmistettava juoma, josta on tullut trendikäs vaihtoehto alkoholille ja virvoitusjuomille.

Muista suojautua auringolta

Ulkona oleskellessa kannattaa suojautua UV-säteilyltä. Säteily on voimakkaimmillaan juhannuksen aikoihin. Pilviselläkin säällä voi palaa, sillä ohuet yläpilvet eivät vaimenna UV-säteilyä juuri lainkaan.

Ekotekoja omassa puutarhassa

Luonnon monimuotoisuutta voi lisätä ja ilmastonmuutosta hillitä omassa puutarhassaankin. Rehevä puutarha vaimentaa luonnon ääri-ilmiöiden vaikutuksia ja sitoo vettä ja ravinteita itseensä. Mitä enemmän kasveja, sitä enemmän hiilidioksidia ilmakehästä poistuu. Luonnon monimuotoisuuden kannalta paras vaihtoehto on ”hoitamaton” puutarha rikkaruohoineen.

Naantali julkaisi ympäristöohjelmansa

Naantalin kaupungin ympäristöohjelma vuosille 2020–2024 on valmistunut. Naantalin kaupunginvaltuusto hyväksyi ohjelman kokouksessaan 16.3.2020, ja kuluneen kevään aikana ohjelmasta on laadittu kaupunkilaisille esite, joka on nyt saatavilla kaupungin asiointipisteestä ja luettavissa verkossa. Kaupungin verkkosivuilla voi myös tutustua varsinaiseen ympäristöohjelmaan.

Turun AMK esittää 171 lisäaloituspaikkaa hallituksen lupaamalla lisärahoituksella

Osana hallituksen lisätalousarvion koronaelvytyspakettia opetus- ja kulttuuriministeriö on esittänyt, että korkeakoulut ottaisivat yhteensä 4800 opiskelijaa suunniteltua enemmän tämän kevään hausta hallituksen myöntämällä lisärahoituksella. Turun ammattikorkeakoulu on valmis ottamaan perustutkintoihin yhteensä 171 opiskelijaa nyt käynnissä olevan haun ylitäyttönä.

Julius Pohjanoksa TPS:stä Ruotsiin

Julius Pohjanoksan ura jatkuu Ruotsissa.

HC TPS:n maalivahti Julius Pohjanoksan seura vaihtuu. Pohjanoksa siirtyy TPS:stä Ruotsin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan HC Vita Hästenin riveihin.

Vuosittainen leväseuranta käynnistyi jälleen

Tällä viikolla käynnistyi jälleen kesäkuun alusta syyskuun loppuun kestävä valtakunnallinen leväseuranta. Seurannan aikana havainnoidaan sinilevien esiintymistä Suomen järvissä ja merialueilla. Tänä kesänä Lounais-Suomessa ELY-keskuksen vakioseuranta koostuu 35 havaintopaikasta, joista 21 sijaitsee meri- ja 14 sisävesialueilla. Osa havaintopaikoista on ollut mukana seurannassa jo vuodesta 1998. Lisäksi Suomen Rotarit osallistuvat valtakunnallisesti tänä kesänä sinileväseurantaan ja heidän seurannassaan on Lounais-Suomen alueella kaikkiaan 40 havaintopaikkaa.

Turun kehätien liikenne kiertotielle Pukkilan liittymässä

Pukkilan eritasoliittymän rakentamisen myötä kehätien liikenne Yhdystien kohdalla siirretään kiertotielle ja samassa yhteydessä liittymä Suopohjantieltä Turun kehätielle suljetaan 8. kesäkuuta alkaen.

Loimulle hakkuriksi Ruotsin paras pelaaja

Raision Loimu on kiinnittänyt ensi kauden joukkueeseensa toiseksi hakkuriksi ruotsalaisen 23-vuotiaan Johan Gruvaeusin .

Saariston sydän voitti Turun kauppatorin suunnittelukilpailun

Turun kauppatorin suunnittelukilpailun voittajatyö on nimeltään Saariston sydän. Tuomaristo ja turkulaiset olivat samaa mieltä siitä, että Saariston sydän oli viidestä ehdokkaasta paras kokonaissuunnitelma. Voittajatyön takana on työryhmä Sigge-Valoa-Loci.

Huumekuski kärähti Raision keskustassa

Poliisipartio pysäytti varhain torstaiaamuna kello 5 Raisiossa Kirkkoväärtinkujalla henkilöauton, jonka kuljettajalle tehty huumepikatesti antoi positiivisen tuloksen amfetamiinille ja kannabikselle, eikä kuljettajalla ollut voimassa olevaa ajokorttia. Hänellä on viimeisen vuoden aikana viisi aiempaa epäiltyä ajokortitta-ajoa.

Poliisi pysäytti piripäissään ja varastetuilla kilvillä autoilleen miehen Turussa

Poliisipartio pysäytti eilen keskiviikkona kello 20.55 Turussa Vanhalla Littoistentiellä henkilöauton, jossa oli autoon kuulumattomat rekisterikilvet, jotka oli ilmoitettu anastetuiksi. Kuljettajalla ei ollut voimassa olevaa ajokorttia, ja hän kertoi käyttävänsä päivittäin amfetamiinia.

V-S Yrittäjien puheenjohtaja: Tunnin juna piristysruiske koko elinkeinoelämälle

Jyrki Hakkarainen (vas.), Mikael Pentikäinen ja V-S Yrittäjien toimitusjohtaja Hanna Munter.

Hallitus päätti keskiviikkona lisätalousarviossa merkittävistä panostuksista infrastruktuuriin. Osana pakettia Tunnin juna nytkähti liikkeelle Espoon kaupunkiradan ja Turun ratapihan rakentamisella.

Tullin mukaan kolmannes huvipuistoissa myytävistä leluista lainvastaisia

Tulli tutki kevään aikana 28 lelua, jotka oli tarkoitettu huvipuistoissa myytäviksi tai jaettaviksi. Tullilaboratoriossa tutkituista leluista 11 ei täyttänyt lelulainsäädännön asettamia vaatimuksia.

Maalle muutto kiinnostaa

Noin 70 prosenttia suomalaisista kiinnostaa maalle muutto. Asia selviää ASV Arctic Smart Village oy:n Metropolia Ammattikorkeakoululta tilaamasta markkinatutkimuksesta, joka teetettiin osana HIPPA - Hyvinvointia ja parempaa palveluasumista digitalisaation avulla -hanketta. Tutkimukseen osallistui 384 vastaajaa.

Pyöräile oikein yksisuuntaisella kadulla

Uusi tieliikennelaki mahdollistaa pyöräilyn molempiin suuntiin yksisuuntaisilla kaduilla. Tästä kerrotaan lisäkilvellä. Yksisuuntaisella kadulla ei siis saa automaattisesti ajaa kumpaankin suuntaan, vaan pyöräilijän tulee varmistaa, onko se juuri tietyllä katuosuudella sallittua. Vilkas pyöräilyreitti voidaan jatkossa merkitä pyöräkaduksi. Pyöräkadulla voi liikkua myös muita ajoneuvoja.

Kaupunki
Urheilu

Åboraakkeli: Haaste futiskentille

Jalkapalloväki pidättää hengitystään tällä viikolla, sillä Veikkausliiga on luvannut julkistaa otteluohjelmansa perjantaina 5. kesäkuuta.

Julius Pohjanoksa TPS:stä Ruotsiin

Julius Pohjanoksan ura jatkuu Ruotsissa.

HC TPS:n maalivahti Julius Pohjanoksan seura vaihtuu. Pohjanoksa siirtyy TPS:stä Ruotsin toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan HC Vita Hästenin riveihin.

Loimulle hakkuriksi Ruotsin paras pelaaja

Raision Loimu on kiinnittänyt ensi kauden joukkueeseensa toiseksi hakkuriksi ruotsalaisen 23-vuotiaan Johan Gruvaeusin .

TPS:n kiekkonaisille jenkkipakki

TPS:n naisten jääkiekkojoukkue on tehnyt ensi kauden kattavan sopimuksen amerikkalaispuolustaja Katie Robinsonin kanssa. Robinson kiekkoili viime kaudella yliopistosarja NCAA:ssa Minnesotan joukkueessa. Robinson on jo kolmas uusi amerikkalaispelaaja aiemmin kiinnitettyjen Sophie McGovernin ja Kirsten Wattsin lisäksi. Uutena pelaajana TPS:ään saapuu myös hyökkääjä Pihla Hämeenniemi HPK:sta.

Kansallisen Liigan otteluohjelma varmistui – TPS:n kotiavaus 17. kesäkuuta

Kansallisen Liigan uusi otteluohjelma kaudelle 2020 on valmistunut. Kansallisessa Liigassa pelataan tällä kaudella vain kaksinkertainen sarja, ilman ylempää ja alempaa loppusarjaa. Kaikki kymmenen joukkuetta pelaavat siis yhteensä 18 ottelua. Kansallisen Liigan kausi päättyy 7. marraskuuta.

Hirvisuo täydentää TPS:n salibandymiehistön

TPS:n tulevan kauden salibandymiehistö on kasassa. Kauteen hyvin maltillisin muutoksin lähtevä joukkue haluaa jatkaa siitä, mihin menneen kauden dominoivissa puolivälieräpeleissään jäi.

Täysosuma
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Rakastaa, ei rakasta, rakastaa...
Kevään kestävä kissa.
Kevään kestävä kissa.
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
- Kevät tuli jo, niin minäkin. Mutta miks jengi on yhä talvipalttoossa?
Ei mikään viivelähtö.
Ei mikään viivelähtö.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Oli kovat alennusprosentit, kun kärryillekin tuli kiire.
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Siitä prinssistä tulin kysymään...
Lepuuttaahan tälläkin.
Lepuuttaahan tälläkin.
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
Jaa ei? No mitäs mä näillä suksilla sitte teen?
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
On niin kuuma toukokuu, että meni sateenkaarikin soiroksi.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.
Just nyt ei tarvitse palvella, kiitos.